Fortius oživlý
nebo
jak zahnati lenost ze škol.
Věnováno všem školním obcím, především však velmi zkušeným kurátorům Školy v
Blatném Potoce1.
Pracovati sluší mladým,
raditi starým.
Představení školy, učitelé, žáci, buďtež pozdraveni v Kristu!
Nikoli nerad vidím, že mé ruce naskýtá se příležitost křesťanské mládeži
a škole ochotu prokázati; leč nikoli neochotně se jí chápu, ježto jsem jist, že
ji vyšší prozřetelnost poskytla; nechť se mi nenedostává píle, abych se jí
zmocnil. Přinášejíť samy chorobné stavy příležitost a podnět, aby proti nim
vyhledán byl lék, sám nepořádek, aby byl zjednán pořádek, samy zlé mravy, aby
byly vydány dobré zákony; leč je tomu tak, že naše váhavost neobrací k tomu
zřetele, nejsouc ani pobádána vyhledávati léku. Necháme obyčejně věcí běžeti,
jak jsou; majíce za to, že jsme svému úkolu dosti učinili, jestliže nářkem a
žalobami dáváme najevo, že si nejsme nevědomi svých nesnází. Poté vězíce v
bahně zmatku, kteří před sebou lepší věci prohlédáme, stále si stýskáme,
setrváváme tam však přece, poněvadž k vážnému předsevzetí, odtud vybřednouti se
buď nikdy neodhodláme, nebo alespoň nepřiložíme s opravdovostí a obratností
ruky k dílu.
Odtud plyne, že nedostatky, kteréžkoli nás jednou postihly, tou měrou pevně
setrvávají, že nadto ještě, za nepříznivých okolností se vzmáhají. Toť, co
moudrý starověk na mysli chovaje a důrazně chtěje vyjádřiti - protože bylo
mnohonásobné - zobrazil Herkulův obtížný boj s lernejskou saní, že utětím jedné
hlavy ihned vyrostly dvě. Což také může znamenati, že máme potírati své vady,
dokud s boží pomocí je nepřekonáme. A mou úlohou nyní jest podstoupiti zápas s
jedním školským morem, leností, jako při nedávné příležitosti si stěžoval
pomncník jednoho učeného muže do všeobecné zdlouhavosti většiny žactva ve
školách, teď také v našich, a do povrchního konání svých povinností. Možno
zajisté doufati, že všeobecná malátnost částečně prchne, zahnána částečně
zažehnutím pochodně lepší methody; než co pomůže zápalovati ohně, jestliže lidé
nechtí otvírati očí? V mysli se vybavil úsudek velmi učeného muže, že marno
zkoumati methodu, nezažene-li se lenost ze škol. Tuto tedy zapuditi, jevila se
mi jako vhodná rada, uveřejněná ve zlaté knížce Joachima Fortia: De ratione
studii, kteráž podivuhodně rozplameňuje všechny ve škole, učitele i žáky v
lásce ke studiím. Opatřil jsem od něho nový výtisk u nás, jako D. Erpenius před
několika lety v Belgii; kéž však se stejným výsledkem! On hlásí, že za
doporučení tohoto velikého autora velmi mnozí mu vzdali dík; u nás nic
takového, nanejvýše na všech stranách mlčení. Čtou-li či nedbají, rozumějí-li
či nechtí rozuměti, nevím; přece na mně jest, aby rozuměli. Mám za to, že
otázká etiků, máme-li nevděčným dobře činiti, pro člověka křestanského jest
neužitečná. Praví-li Kristus (Mat. 5, v. 44., 45.);
tvrdí apoštol (2. Thess. 3, 13), ano dotvrzuje sám
Seneca veden přirozeným světlem, že jsme povinni se slitovati nad neštěstím
trpícího. Jest však ubohý, kdo nerozumí svému dobru; ubohý ten, kdo si přeje
někam dojíti, cesty tam vedoucí nezná; ubohý; jenž cítí, avšak léku nezná; a
všech těchto ubožší ten, jenž svému dobru nechce rozuměti, ukazatelem cesty
pohrdá, dokonce nenávidí, dokonce nedbá nemoci i léků mu ukazovaných.
Postupujíce, kéž setrváme v předsevzetí Boha napodobovati i v tom; abychom těm;
kteří nám protivenství činí, dobré přáli, a popřeje-li Bůh, i prospívali. To
jest, proč tento výklad vznikl, jemuž dávám název Fortius redivivus, za tím
účelem, když upadl v zapomenutí ve své předešlé podobě, zastkvěje se nově,
rozumí se jasněji-v tom, co si předsevzal, vysvětlením a bližším přizpůsobením
na naše poměry. Přidávám: Jak zahnati lenost ze škol, neboť, dokud lenost,
ohromný to balvan, zahrazující cestu ke vší vznešenosti, nebude odstraněn,
dotud, jak mám za to, budou všechny ostatní záměry, všechna povzbuzení, všechna
přání pro dobro školy, všechna laskavých dobrodinců péče a starost o ně, štědře
nadané koleje, posluchárny, konvikty, konečně všechny dobré zákony a všichni
jejich strážcové, slovem vše, vše, všechno bude marné. Aj tedy, abychom zahnali
ze zahrad moudrosti tak škodlivou šelmu, lenost, radu podávám, nebo spíše
vyzkoušíme opatření již učiněné! Chci předcházeti živým příkladem a nešetřiti
námahy, abych tuto úvahu ochotně nabídl všem občanům naší školy a každému, kdo
si jí přeje, zdarma, tedy přece s podmínkou, předně, že bude čtena; neboť
nepřipravují se knihy pro moly, nýbrž pro lidi. Za druhé, nechť je čtena s
vážností a porozuměním; což bylo řečeno; čísti bez porozumění, znamená nedbati.
Za třetí, jeden s druhým o téže látce mluviti a neustávajíce vzájemně
vyměňovati předložené podněty. Počněte se, prosím, sdružovati, což jest
přirozeností světla, nikoliv uzavírati se, což jest přirozeností temnoty.
LENOST ZE ŠKOL ZAHNATI.
- Zachovejme způsob, jak se postupuje při radě, Představme si nejprve případ,
jenž vzbuzuje naši starost. Pak vyhledáme vhodné prostředky, jimiž možno zlo
odstraniti. Konečně, když je najdeme, všechny povzbudíme, kdož jsou jakkoli
účastni.
- Případ, jenž nás zde mučí, jest pokles škol v jakousi tajnou nemoc, pokles
tak hluboký, že ačkoli není zbytku po pravé životní síle žiwota nebo živé barvě
obličeje, a jeví se jen hubenost a bledost, léky odmítají nebo nerady
přijímají, přijmou-li, stav nezlepší, vzrušení způsobují a zhoršují.
- Není nám neznámo, že příčiny tohoto zla jsou mnohé a velmi rozličné, víme
přece (jak nyní věci se mají, kdy pro zviáštní neduhy zvláštní prostředky jsou
zkoušeny a vynalezeny), že do jednoho společného pramene neduhu svedeny býti
mohou. Je to jistá zakořenělá malátnost a tupost, ani sama účelu školského
života nedbající, ani, když jí odjinud okazován, oči neotvírá, ani konečně,
když prohlédá, neodhodlá se setřásti ospalosti, aby procitla.
- Aby však bylo zjevno, vysvětlí se pořádkem tři pojmy v nadpisu uvedené.
- Co jest škola posuzovaná podle své základní myšlenky? Co ovšem jiného,
ne-li cvičiště práce (příjemné sice, avšak přece práce). (§§
5.-22.).
- Co jest lenost? A jak mocně a škodlivě se škol zmocnila?
(§§23.-39.).
- Zahnati vůbec co jest? A jak nezbývá jiné rady pro znovunabytí zdraví škol,
nežli tuto škodlivou šelmu zahnati odtud úplně. A čí úlohou usilovati zahnati
lenost ze škol? (§40. atd.).
- Nejprostší definicí školy jest, že; to sbor učitelů a žáků. Avšak učiti
prací jest; tedy škola jest cvičiště práce. Učiti, pravím, jest prací, protože
učiti nic jiného není, než vědění neznalé do vědění uvésti; učiti se, vedenu
býti. Ale kdo vede, jde vpředu; kdo jest veden, následuje. Jíti vpředu a
následovati, jest choditi; a kdo jde, nestojí, neleží, nespí, nedřímá a nezívá,
nýbrž žije, hýbe se, napíná své nervy, pohybuje celým tělem a dochází svého
cíle nejinak než nepřetržitým, stálým pohybem.
- Kdo nezkušený vytýkal by školám řecký název scholé, t. j. prázdno; prázdný
čas však protivou je práce. Proti tomu namítám, jak je zřejmo, jenom k práci
mechanické, tělo unavující, ježto prázdniny jsou ve školách zavedeny proto, aby
veškerá síla přirozenosti přelila se tím silněji v námahy prací duševních.
- Podobně školám dáno jméno ludi, t. j. hry, nikoli, aby si žáci
představovali, že jest jim dovoleno hráti kostkami, pomalovanými kartami,
vrhcáby a jinými řehtačkami, než, že na tomto místě útěchy nalézají, aby své,
kol studia správně řízené práce zařídili bez obtížné únavy, nýbrž s lahodným i
půvabným hnutím ducha i těla, jaké také při závodních hrách bývají.
- Jest zřejmo také, že škola nic jiného není, než trvalá dílna, podle
čestného titulu, jenž školám bývá dáván, z metaforických definic, jimiž bývají
označeni škole a školskému životu oddaní. Dotkneme se některých.
- Předně škola bývá nazvána dílnou lidskosti, kde lidé mládí a suroví si
přivlastňují dokonalé a pravé lidskosti vymezené obrysy, aby nezůstali pařezy,
nýbrž vyvinuli se v obrazy živoucího Boha, tvory tvůrci nejpodobnějšími. Jako
tedy podobně mechanické dílny (zvláště řemeslnické, sochařslké, malířské)
nezaměstnanost a zahaleče netrpí, nýbrž stálou činností pracujicích hučí (dřeva
uříznutím, štípáním, rozsekáváním, tesáním, vyřezáváním a malbou), takže žádný
den neuplyne bez prospěchu, nedovolují se jiné prázdniny než Bohem povolené,
sedmý den v týdnu: tak zrovna ve školách podobně se má zaříditi, aby v žádné
mechanické dílně větší činnost nebyla než v této dílně moudrosti, kdež neznají
prázdnin, kromě, když příčinou prázdna jest Bůh.
- Školy jsou ještě nazývány dílnami světla, velmi přiměřeně, neboť předním
účelem školy jest osvítiti ducha a rozptýliti temnotu nevědomosti, omylů, bludů
a hříchr tmy, jež se v nás rodí. Ještliže tedy pojímáme školu jako dílnu světla
a svítilen, nutno si zároveň k tomu představiti činné a čilé dělníky; jejich
část vyhledává látky k dělání pochodní, jiní připravují knoty, vosk a lůj
rozpouštějí, smáčejí, lijí, táhnou, hotové svíčky balí, atd., jiní naproti tomu
připravují troud, křesají ocelkem, až sirná jiskra zapaluje svíčky rozestavené
do svícnů; přistřihují zapálené, pak utírají, ahy vše bylo osvětleno.
- Přiléhávě srovnali někteří školy s uměním stavitelským, poněvadž zde
opravdu jsou tvořeni lidé, aby vskutku při stavbě jakékoli společnosti,
hospodářské, politické, církevní, podobně jako správně otesané kameny, západly,
kdež ve struktuře stavby naleznou své místo a stavbu v její struktuře pevně a
dobře drží. Kteréžto dílo pozorujeme jako nikoli lidské (není jím), nýbrž jako
dílo věčné moudrosti; jež ona svými spolupracovníky, lidmi spravuje; pozorujme
jako vzor této moudrosti moudrého Šalomouna. Chtěje vystavěti Bohu chrám, sobě
palác a dům své nevěstě, dceři faraonově (kteréžto tři věci nesou znaky církve,
státu, školy), sháněl zručné a přičinlivé děiniky v úžasném počtu. Vyslal na
horstvo libanonské 80.000 lamačů kamene a tesařů a 70.000 nosičů s 1300
dozorci; cedrové stromy byly poraženy, osekány, otesány, ke břehu mořskému
sneseny, na vory naloženy a do Jerusaléma dopraveny; díla kovová slévána ovšem
na polích jordánských mezi Sochothem a Sarthanem; toto vše příkladem ukazuje,
že pečlivé zpracování živých kamenů a stromů pro stavbu církve a státu nemůže
býti dosaženo bez předchozí velké a pečlivé práce s jejich přípravou školským
uměním. Zkrátka škola má jen práci; avšak příjemnou, je-li správně spravována,
jako ve vonném lese libanonském nebo na růžových polích Jordánu. (3. Král. 5, 15., 16. a
7., 46.)2)
- Pozorujeme-li školu jako stádo beránků bož(ch živících se pící moudrosti,
poučuje nás patriarcha Jakub, že i tu nikoli zahálka a nedbalost, nýbrž dílo a
práce; jenž, když svému tchánu Labanovi sloužil, popásaje jeho stáda, praví,
že sloužil vší silou (Gen. 31, 6), ve dne trpěl jsem
horkem, v noci buďto mrazem ahebo nepřicházel na mé oči spánek (v. 40). Bůh pak
žaluje na pastýře izraelské, že nepasou stád, nečekají slabých, neléčí
nemocných, neobvazují raněných, nepřivádějí zaplašených a jestliže se kdo
ztratí, nehledají (Ezech. 34, 4), dosti ukázal,
mnoho-li bdělosti, starostlivosti vyžaduje práce s pastvou člověka (buď jako
ovcí v církvi, nebo jako beranů, kozlů, býků, medvědů a lvů ve státě, nebo jako
beránků, kůzlat, telátek a lvíčků ve škole).
- Nikoli nepříhodně přirovnávají se školy k štěpnicím; jsou vskutku místem
setby pro církev i stát. Nebot jako opatrní zahradníci nesázejí a nepěstují
mladých stromečků na místě, kde potom mají nésti plody, nýbrž na zvláštnim
místě zahrady, jež se zove semeniště či také školka: tak také lidé nemohou
býti cvičeni, když už jsou členy církve a státu, leč dříve, v samé mladosti; kdy
ještě obtíženi starostmi jsou schopni cvičiti se všem. Jako tedy zahradník ve
své školce největší práci mívá, aby stromečky ze semen správně vyklíčily,
nebo z lesa přinesená a do zahrad přenesená pláňata se pevně zakořenila; jakž
dále nutno, kropí je, přesazuje, připravuje roubováním, aby nesly dobré ovoce,
pak je ořeže a ještě více, stálou a opatrnou péčí několika let zesílené štěpy
přesadí na místo v zahradě, kde ponesou ovoce: tak jest i zde; nevyhnutelné
školy státu i církve vyžadují mnohé a starostiivé práce, nechceme-li, aby naše
stromečky, jež mají býti plodonosným stromem, uschly, byly neplodnými a
zašly.
- Nejpříhodněji přirovnávají se školy s lůžkem roditelky; podle apoštola
pozorujme mladého křestana jako právě narozené děcko, živené čistým mlékem
rozumu (1. Petr, II. 2). A filosof Sokrates3
jsa synem pomocnice ku porodu, když se stal mudrcem, napojil ducha mnohých
nemalou moudrostí, mínil, že duchům lidským konal služby umění porodnického.
Velmi duchaplné. Bůh skutečně obtěžkal semenem moudrosti a ctností
vpravdě přirozenost lidskou, milovaný svůj obraz; kteráž ve všech svých
jednotlivcích nadána jest schopností přiučiti se čemukoli, nescházejí-li lidé,
kteří by dovedli lahodně pomoci při porodu krásného dítka moudrosti, sličné
výmluvnosti, živé a čilé ctnosti. V domech roditelek pak není nečinnosti, leč
pracuje se horlivě, mezitím co matka sama trpí pronikavé bolesti, k jejichž
zmírnění věrná pomocnice ku porodu shání potřebné léky, míchá je náležitě a
užívá prozíravě, z přítomných pak nikdo nevykonává než to, co pomůže uzdraviti
a zachovati rodičku i dítě; nemůže-li jinak, modlí se. A myslíme, že umění
ducha rozvíjeti není právě tak vážné a namáhavé, že zahálkou a hračkou se
provede?
Konečně nikoli bezdůvodně sluje škola zápasiště mus a srovnávána s bojem. Shromáždí se zde vojsko vybrané mládeže, k boji proti nepřátelům lidské přirozenosti, nevědomosti, omylům, chybám, aby vypudilo z území církve i státu všechen kal surovosti a bezbožnosti, atd. Ale kdo kdy viděl boj vedený bez mnohých těžkostí? Nejde, se tu k rozkošem, leč k svízelům a zemdlenosti, až dokončen boj napnutím všech sil; teprve pak veliteli, vůdcům a vojínům vrací se mír, bezpečnost, sláva a pohodlí hojné s hrdostí a jásotem.
- Nechť je z toho patrno, čím školy mají býti; a jak pracovitých občanů
vyžadují, vyučujících i žáků, a kteří (díla vedoucí) jsou oběma přiděleni,
správcové škol čili dozorci. Aby patrněji vyšlo najevo, pozorujme nyní
jednotlivě vzor dobrého učitele, dobrého žáka, dobrého dozorce.
- Dobrým učitelem jest ten, jenž nazýván učitelem, pracuje tak jako učitel,
nikoli jako učitelská maska. Nebude tedy práci učitelské utíkati, než
vyhledávati, nikoli bezdůvodně spěchati, než vážně, nikoli do větru, nýbrž k
řádnému a stálému prospěchu svých žáků, sobě rozkaz promyslí a svým
přikladem vštípí výrok Senecův: Duše ušlechtilé živí práce; málo jest,
jestliže práci neodmítáš, požádej o ni: nesluší se muži, báti se potu. Dobrý
učitel se ptá, koho učiti (dobrý učitel raduje se při hojné návštěvě, dí
Fabius4), ptá se, čemu učiti, všechny všemu vyučiti bude dychtiv. Ptá
se, jak učiti, aby bez bití, bez křik~, bez násilí, bez ošklivosti lahodně a
příjemně vtékaly praménky učení, jako rozumný sochař se snaží obrázky boží co
nejpodobněji vysekati a omalovati, modelovati a hladiti a k největší podobnosti
se základním obrazem shodnouti, jako čistý a hodný služebník věčného
světla dychtí mrákoty
ducha rozptýliti a světlo do všech smyslů i činů vlíti touží; jako podnikavý
stavitel, les vzdělání se všech stran poráží, sváží, přenáší, přeměří, srovnává
a otesává, aby všecko všem smyslům přizpůsobil, obratně srovnal a naplnil
stavbami celé stavební místo přirozenosti lidské, jako dobrý pastýř u stáda
svých beránků stále přítomný pečuje, aby je před dravou zvěří chránil, před
nakažlivými chorobami opatroval, před zblouděním na cestách pohromadě
držel, zdravou pící života krmil a živou vodou napájel, s úzkostlivou
pečlivostí pracuje; jako pečlivý zahradník starající se o všecky nebeské
rostlinky, svěřené péči jeho zahrádky, aby po celé jaro svého života správně
byly sázeny, postřikovány, živeny a silnými učiněny; jako svědomitý rodících
se myslí porodník, aby lehčeji a štastněji duše své plody vydaly, pečuje co
nejpečlivěji; konečně jako rozhodný vůdce vyslaný proti surovosti a
bezbožnosti, atd. Štastné školy s takovými učiteli!
- Dobrý žák nebude obdobně nikdo jiný než ten, jenž přesně odpovídá svému
jménu, dychtivý všeho učení a nevyhýbající se žádné práci sloužící k
porozumění vědy. Práce živí i jeho ušlechtilou hruď a budiž i jemu málo
neodmítati práci, leč vyhledávati a nebáti se potu. Předsevezme si cíl nikoli
prostřední, než nejvyšší, stále vyhledávající něčemu se naučiti, dokud cítí,
že mu ještě něco schází, a od koho se učiti, bude svých učitelů
následovníkem, mezi spolužáky zápasníkem, se snahou a námahou oněm se rovnati,
tyto prospěchem předstihnouti; stane se rovným dobrému materiálu, schopnému
proměny v nejlepší obraz, ano dokonce podobnosti boží; jako čistý vzduch
planoucí touhou přijmouti světlo; jako staveniště krásně srovnané, žádající se
krásnými stavbami všeliké moudrosti býti naplněnu;5 jako beránek
hledící dosíci co nejvícé duševní pastvy a potravy; jako ušlechtilá rostlinka
bude toužiti vyrůsti v košatý strom božího ráje a přinášející sladké a libovonné
plody; jako duše citící oplodnění semenem božským hledí vydati živý plod
moudrosti a ctnosti jest povolna pomocnice ku porodu ve všem; jako konečně
dobrý vojín, podle pokynů svých vůdců poslušný, touží po vítězství.
- Dobrý školní správce jest ten, jenž vynakládá veškeru péči pro zdar
školy, a jemuž samému dobře v mysli není, jestliže škola nedobře stojí. Má
věřiti, že to jeho
Sparta, do níž je pozván, vystrojiti ji všemi možnými prostředky.6
Činí tedy, co činí dobrý velitel s vojskem; stará se o statné vůdce, velitele a
setníky, vojíny statečné buďto přijímá nebo je cvičením ke statečnosti vzdělá a
je uvede v přesný pořádek. Zatím co je nejlepší zbraní opatří, řádem zákonů
udržuje, zavazuje přísahou věrnosti, pečuje, aby jim zasloužený žold nejen
byl slibován; ale včas vyplácen, konečně vede před nepřítele odhodlaně v
přikázaný kraj, nikdy vojsku nedovoluje lenivé zahálky, nýbrž přidržuje stále
pracemi v ležení, pícováním, harcováním a potyčkami s nepřítelem bdělou jeho
čilost. Když dojde k boji, objíždí, řady staví nebo opravuje, stále prosí,
napomíná, hrozí sliby a hrozbami, sběhy zpět přivádí, slabé podporuje, udatné
chválí, atd., jedním slovem bdí, až vítězství je dosaženo a neopomíjí
potřeby péče o všechny. Ví zajisté, kdyby rozhodnutí špatně dopadlo,
přineslo by vlasti záhubu a jemu samému potupu a nevážnost; avšak vlasti
bezpečnost a jemu slávu, jestliže dosáhne vítězství atd.
- Ejhle, jak zde všude čilost a horlivost a pohyb života bez ustání a napětí
sil a píle
vytrvalá a úsilí jedno za druhým a bdělost téměř nepřetržitá a žádné otálení
ani meškání, žádné ohlížení, co je obděláno, než po tom, co ještě zbylo
vykonati, až je cíl dosažen?
- Zdaliž veškeré takové nadšení nalézáme ve školách? Kéž by tak bylo! Bylo by
pak zajisté i zde viděti, že bdělostí a jednáním a božím požehnánim se zdaří
vše s prospěchem.
- Ale toto vše ničí ona velmi záhubná a nemotorná šelma lenost, na niž jsme
si stěžovali. A jak ji zahnati z myslí svých, pozorujme: 1. Co jest lenost? 2.
Jak hluboko se škol zmocnila? 3. A jak škodlivě?
Lenost jest oškIivost z práce, spojená s omrzelostí. Odtud pochází od práce 1. buď útěk, a kde možno, odklon; 2. nebo provedení suché, chladné, povrchní a nedbalé práce, nebo konečně 3. nečinnost a začatých děl opuštění.7
- A nevidíme-li tyto tři věci všude ve školách? Neutíkají-li z nich raději,
než do nich vcházejí učitelé i učňové? (Vyjma jednotlivce, kteří jsou nuceni
hledati ve školách výživu, ježto jí jinde nalézti neumějí:) Nikoli ti, kteří
zůstali, nejlepší dobu utrácejí svátky a nečinností? A zdaž v hodinách, kdy k
učení jsou nuceni, nekonají vše ospale, mdle, zdlouhavě, jen aby čas uplynul?
Neutíkají-li konečně jako z mlýna, nedosahujíce cíle vzdělání?
- Přejdeme-li k podrobnostem a pozorujeme učitele, proč je lenost zaujala,
jest zřejmo předně, že sami nedbají, aby sobě opatřili pravé vzdělanosti světlo
pravé a plné, tím méně podnikají potřebnou práci jí dosáhnouti. Aby byIo
porozuměno, stavím jako zrcadlo jim před oči úsloví Erasmovo, jež jest
Fortiovi přidáno těmito slovy: Kdo by někoho chtěl vyučovati (někoho praví,
jako jednoho; co by tedy nedělal, kdo celou školu chce vyučovati a tomuto
vyučování zasvětil své žití?) namáhej se, abys nejlepší přednášel. Aby
opravdu přednášel věci nejlepší, jest nutno, aby věděl všecko; nebo, když to
duchu lidskému jest nemožno, aspoň jednotlivě z hlavních předmětů u něho
(ovšem mistra učitelů8 škol), neomezím se na 10 nebo 12 autorů, nýbrž
vyžaduji takový odbor vědy, aby mu neznámo nebylo (N. H.), i kdyby co
nejméně měl vyučovati: Vyhledanou řadu spisovatelů musí prostudovati a
nejlepšího čísti nejdříve, ale tak, žádného nevynechati bez ochutnání
atd.9 Ale kolikátý mezi učiteli pečuje, sebe sama předně vzdělati,
aby jako živá knihovna a jasné slunce ozařoval své okolí se všech stran?
- Z toho jde, že kdo málo zná, málo může naučiti, nemůže pokroky žáků
rozšiřovati, jsa buďto neznalý nebo nedbalý. Ptám se, které školy naplnili
ředitelé dobrými autory? Které autory ročně proberou? Deset nebo dvanáct?
Erasmus nespokojí se jimi.
- Ale i když jeden nebo druhý probírá je se svými žáky, s jakau pílí? Kolik
hodin denně vyučují? Mnoho jest viděti Fortiů, kteří mohou říci o sobě, jako
on: Vyučoval jsem denně dvanáct hodin; mimo to přednášel jsem buď o Bohu, o
světě nebo o jiných thematech pro cvičení (viz 16. kapitolu jeho spisu
nadepsanou: De ratione docendi). Kde jsou takoví Fortiové?
- Co říci o žácich škol? Není-li zřejmo, že nejrozhořčenějším nepřítelem
lenosti zřejmě jest většina obležena se všech stran? Předně jsou sklíčeni
hustou jakousi mlhou ducha i srdce, že jas pravé a plné vzdělanosti nemohou
prohlédnouti. Proto necítí pro ni ve svém nitru touhy, spokojeni s malovaným
písmem, praví otroci skrovné vzdělanosti,10 podobni nemotornému
a lenivému zajatci, který rozbitím okovů moha se z temného žaláře osvoboditi,
nestará se, nýbrž ztráví svůj život raději v temnotě a nečistotě.
- Mají dále leností obtíženy uši, když poslouchají učitele, a když mohou, s
ošklivostí. Když poslouchají, jako by neslyšeli, jsouce mnoho roků žáky, ničím
nezůstávají, než žáky.
- Také oči zabírá lenost a naplňuje slepotou, takže s nechutí čtou knihy i v
soukromí, podle jména studenti krásných úmění, vskutku chovanci lenosti a
neobratnosti.
- Co se má říci o jazyku? Většinou je svázán, řídce se dotazuje, mdle
odpovídá, výmluvnost zanedbává.
- Což vnitřní smysly? I zde vše omrzelé. Netouží ducha napásti potravou
moudrosti,
pamět denním učením a ukládáním do vnitřní pokladnice duševní unavovati
odmítají, tím méně mysl povzbuzují vlastním přemýšlením.
- Ruce mnohých jsou tak loudavé, že ani dobrá pravidla spisovatelů
nevypisují, nepečujíce o žádnou pokladnici výpisků (bez níž nemožno státi se
vzdělaným), jíž se mohou poučiti.
- Zahálka těchto částí potáhne celé tělo i duši malátností a ztrnulostí,
takže většinou zapomínajíce na své poslání, proč jsou studenty a tak se zovou,
životů školskému se odevzdavše, zapomínají jídlem, pitím, spánkem (nejen v
noci, nýbrž nad potřebu také i ve dne), oddáni líné zahálce, ničiti
nejkrásnější jaro svého věku, léta mladosti.
- Nebo, jestliže nějaká cvičení podstoupí, bývají to cvičení nečistá,
proslaveného tohoto života nehodné druhy: kostky, malované karty, athletický
nebo pěstní zápas; neužitečné toulky, daremné povídačky, nemírné pitky, noční
potulky, atd.
- V čem záleží konečně péče školních dozorců o zdar školy? Jaká přičinlivost
seznati nepořádky? Jak vážnou péče studium pozvednouti? Na mnohých místech není
dozorců, ježto nebyli ustanoveni. Kde skutečně jsou, zřídka syému úřadu
náležitě dostačují, všechno horlivě prohlédnouti, takže svůj úřad nedůstojně
zastávají. Školy navštěvují totiž zřídka, zkouší zřídka žáky i učitele, zřídka
lenivým vytýkají atd., aby nikde nenarazili, ponechávají stav, jak jest.
- Co může z toho jiného býti, než je v řemeslnických dílnách, kdež leniví
dělníci spánkem, hrou; zahálkou čas utrácejí? Totiž, že dílo se buď nedokončí,
nebo zůstane nedokončeno. A v dílnách stavitelských, když ani dříví není v lese
poraženo, ani správně ořezáno, osekáno, otesáno? Že totiž staveniště zůstánou
nezastavena, nebo na místo slíbených paláců jen chatrče udělají, a ty
skulinami, hrbolky, neuhlazeny ohyzdné jsou. A co ve válce, kde lenivý velitel
a leniví vojáci ztratí vítězství, ježto jim ušla nejpříhodnější příležitost
vítězství. A co v zahradnictví nebo v rolnictví, kde na zanedbané půďě roste
divoký pýr, totiž místo půvabných rostlin trní, místo plodů neúroda atd.
- Právím, takovým způsobem zlenivělé školy ztrácejí všechny očekávané plody,
vydávají ze svých dílen místo úhledných soch nemotorné špalky, místo světla
světa kouřící oharky, místo nevinných beránků bujné kozly, místo plodonosných
stromů trnité hloží. A má-li být i ténto zlořád konečně napraven, musí se
lenost ze škol zahnati.
- Ale co jest zahnati? Násilný nějaký čin proti věci, jež nás nepohodlně
obtěžuje, nechtíc dobrovolně sama ustoupiti, aniž se jí líbí mírně býti
odstraněnu. Zaženeme ji pak křikem, nebo tlačíme-li rukama, nebo bušíme-li
klackem, odženeme bičem a nějakým jiným podobným prostředkem naženeme strachu
a obrátíme na útěk.
Jestliže tedy nařizujeme lenost zahnati, užijme moci proti nejhorší oné zvyklosti, jež nás u slabost vrhá, pouty ohavné ospalosti svírá, že nás vrací jako nemotorné v závodě moudrostí. Musíme této moci užíti, aby v klíně škol nebyl trpěn pobyt této nemoci.
- Kdo má ruku přiložiti a obludu zahnati? Když onen kalydonský
kanec,11 básníky opěvaný, hrozně pustošil luhy aetolské a nejkrásněji
porostlou vinici krále Oenea, shromáždili se nejsilnější myslivci z celé
Aetolie, aby tohoto kance skláli. Pustoší-li
u nás vlk stáda, šlechtici, měštané, sedláci sbíhají se se všech stran svému
stádu pomoci poskytnouti. Jestliže konečně nepřítel vtrhne do vnitra vlasti,
nikdo neopomene se zbraní opásati. Nemají-li se také zde sběhnouti všichni, kde
hrozí mnohem větší záhuba rolím státu, vinicím církve, stádům Kristových
beránků, mládeži, nežli by vůbec nějakou šelmou divokou, nejstrašnějším
nepřítelem mohla se státi?
- Zahnati obludu přísluší nejvíce těm, u nichž se usídlila. Ale kdo jsou
tito? Většina nářků týká sě učitelů; tito svádějí je na učně. Ale hřeší se
bezpochyby na obou stranách, zatím co učitelé se zpěčují čile vyučovati, jsou
žáci líní učiti se bedlivě. Obě strany tedy zaujala loudavost, než větší vinou
učitelů, neboť v nich jest pramen, z něhož škodlivý tok příkladu vytéká na
žactvo.
- Nechť věří všichni, že jim tato péče právem náleží, jichž práce, charakter,
pověst, vědomí, blaho ona obluda pustoší. Ve školách totiž učitelům a žákům s
inspektory; mimo školu ale rodičům, správcům církví a těm, jichž péči jest
svěřena správa všech lidských věcí, křesťanským vrchnostem.
- Učitelé zaženou lenost právě tak od sebe, jako od žáků.
- Od sebe samých úvahou o vznešenosti svého povolání, o němž vyjádřil se Bůh
slovy prorokovými: Abys štípil nebesa a založil zemi (Isaiáš
51, 16). Ejhle, škola jest štěpnicí církve, základem státu, vy pak školní
mládeže představení; pěstitelé obou rájů, nebeského a zemského. Co jest vás
slavnější, jestliže podle svého jména si vedete?
- Píle řemeslníkova zažene lenost ihned; u něho každý, přiklonil-li svou mysl
k některému umění, snáží se vyniknouti (není-li nezdárným) prací a ke všem
částem svého díla, aby měl v ruce pomůcku a prospěch. Kovář ví, jak železo
změkčiti, aby bylo jako vosk se táhnoucí, když mu dává tvar. Slevač ví, jak
kovy roztaviti, aby tekly a brzy nejkrásnější obrazy zřídí. Štěpař umí s
neklamnou jistotou síti, vzrůst dáti a rostliny přetvořiti v nějakou okrasu. A
nestydí se tvořitelé člověka jimi býti předstiženi?
- Tu a podle toho sróvnání sluší pomysliti, jak šeredná jest nesrovnalost
sama s sebou, a jenom se jmenovati nikoli býti. Jak pravím, neučený
jiných učitel, lenoch jiných vůdce není nic jiného, nežli stín bez věci, oblak
bez vody, zřídlo bez pramene, svítilna beze světla, to jest nic. Hanba! Ty
tedy, kdožkoli jsi se sem dal přivésti, nuže přistup. Přijímáš plat?
Bojuj. Hraješ úlohu učitele? Uč, nebo odlož masku učitele.
- Jakých omylů a zmatků se dopouštějí lenoši. Neboť, když Diogenes uhodil
holí zcela právem vychovatele chlapce, neslušně se chovajícího, řekl: "Jak to
vychováváš?" Podobně klesají strachem ti, jejichž žáci neustále hřeší buď
nevědomostí nebo špatnými mravy. Omlouvají se hříchy těch, kteří sami se říditi
neumějíce jsou sobě zůstaveni neho špatně řízeni; veškerá vina spadá na líné
nebo neobratné vůdce, kteří měli zabrániti, aby nehřešili ti, kteří jejich péči
byli svěřeni.
- Zvláště pak mají zlomiti okovy nešťastné lenosti dlužníci té přislíbené
odměny věrným jiných osvěcovatelů, jež jako záře v nebi věčnosti, tak jako
blesk oblohy (Daniel 12, 3); tu s hrozným bleskem božím:
Zlořečený, kdož dělá dílo Hospodinovo lstivě (Jeremiáš 48,
10). Zlořečený, kdož činí, aby bloudil slepý po cestě (5. kniha Mojžíšova, 27, 18). Běda vám, vůdcové slepí (Matouš, XIII, 16). Běda vám, pastýřové, kteříž sami sebe
pasete, stáda pak mého nepasete! (Ezechiel 24, 2, 3).
Běda tomu, kdo by pohoršil jednoho z maličkých (zase Kristus,
Matouš, XVIII, 6). Pohoršuje také, kdo nevzdělává, ač by
mohl, ač je povinen svým úřadem. Jestliže stihne bída toho, kdo jednoho
pohorší, zvláště mnohonásobně, běda tomu, kdo kazí mnohé svou pohodlností.
- Svědomitý učitel vyžene žákům lenost trojím způsobem: předně trvalým
příkladem píle a čilosti trpělivé práce před jejich očima. Ó jaký toho účinek!
Nebo jeden živý uhlíček hozený do hromady mrtvých všechny zanítí plamenem,
bude-li průvan. A jediný Alexander, jenž se vrhá do hlubokého sněhu nebo do
bouřlivé řeky nebo do roje nepřátel, jest následován veškerým vojskem a s ním
vítězí. Zapuď tedy od sebe lenost, věrný učiteli, a brzy uvidíš, že i u tvých
žáků bude vypuzena. Některý statečný Fortius,12 jenž se nezpěčuje
vyučovati denně čile čtyři, šest, osm, docela deset hodin, pocítí sám, že
nechybí těch, kteří ho čile následují a mocně prospívají.
- Za druhé, ježto jest se obáváti, že by tolik neposlouchali a ochabovali v
pozornosti, buďtež jim cvičení dovolena, ba docela ukládána a požadována. Čemu
učitel učí, nechť jim dá opakovati, a pozoruje, jak opakují; chybující brzy
opraví; duch poroste zajisté mezi zaměstnáním a zaměstnáním. Neboť přirozenost
lidská jest činna, raduje se při pohybu a cvičení, jestliže ji dovedeme říditi,
nikoli otupovati.
- Za třetí buď hleděno jednati se žáky přátelsky a mírně, aby se před
učitelem netřásli jako před tyranem (strach zajisté mate rozum); než jej
milovali jako otce a jednali
hbitě. Doznávám, že když jsem do některých škol vkročil a podivem a bolem mě naplnilo, jak neobratně se provádí dílo učitelské. Neboť jsem spatřil, že někteří svou autoritu na přídi i zádi třídy v tom zakládají, se žáky co možná nejméně mluviti, nýbrž kolem obcházejíce jako němé sloupy pracovní úkoly nejinak jako psům kosti ohryzati předhazují; za krátko však zuří, když šeptem práce oznamují. Co to jest jiného než přirozenou touhu hasiti a moc snahy zvráceně pošinovati? Ty modlo jazyk máš a nemluvíš? Máš uši a neslyšíš? Máš oči a nevidíš? Vyhledáváš tolik úcty? Nemůžeš býti žákům bohem, dokud nepřestaneš býti modlou; nemůžeš býti učitelem, dokud nejednáš jako otec.13
- Žáci jsou povinni přispívati lenost zahnati také svým dílem. Leč toto
mocnější cestou působivěji nelze připraviti, nežli příkladem a prozíravým
vedením, jak již bylo řečeno. Jestliže důvody a napomínáním jest učitel
zaměstnán, snaží se nejprve vpraviti lásku k moudrosti, pak osladiti jejich
namáhavou práci moudrost dosáhnouti a teprve, jestliže zůstanou zdlouhaví, jest
užíti kázně.
- Doporučuji předně ukazovati
moudrost co největší, aby láskou k ní neopojeni, necítili námahy práce ji
dosáhnoilti. Ale co jest moudrým býti? Znáti rozdíl věcí a rozhodnouti všude,
dobré vybrati před zlým, lepší před méně dobrým, a žádaným dobrým účelům vždy
nejlepší prostředky nalézti uměti, pro jejich užití míti pravidla pohotově, a
ať, kdokoli jest kdekoli, ať se hýbe nebo trpí, budiž mu jasno; a schopen pro
všechny dobré rady užíti; a býti lahodně výmluvný a čestně mravný, pravdivě
zbožný; a míti přízeň u Boha i u lidí, a tak již v tomto životě býti štastným a
blaženým.
- Aby tedy tak velikého dobra mohlo býti dosaženo, nevzpírati se žádné
námaze; neboť cesta ctnosti příkrá, a bez potu slávy nezískáme. Bůh propůjčuje
své dary smrtelníkům prací; nicméně však žádná cesta ctnosti není neschůdna,
ježto každá práce lahodnější nečinnosti. A kdo si předsevzal nejvyšší, musí
oblíbiti si žádoucí námahu a práci, vyhýbá se zajisté rozmařilosti, rozkošem a
všemu, co ducha oslabuje; mladistvý Alexander bez váhání podrobil si okruh
země; umění a okruh věd si podmaní, jestliže kdo bez váhání postupuje a denně
něco svému rozumu podmaniti neustává. Lenost jest ošklivá a ohavná vada, jež z
člověka, tvora podobného andělům, dělá nemotorný pařez. Nařiďme jiná stvoření
zemská i nebeská pozorovati, jak které jest ušlechtilejší, čím jest hybnější a
činnější, jako slunce a celý sbor nebeských hvězd, v stálém ustanoveném běhu,
tak jako andělé v stálé službě. A naopak, čím kdo ztrnulejší, tím ošklivější a
opovrženější, jako kamení a bláto určené k rozšlápnutí.14
- Jestliže se kdo takový nepohne, ani příklady nepovzbudí, aby lenost zahnal,
je-li z mladších, zažene ji metla, je-li z dospělejších, budiž vyhnán ze školy
jako vtělená lenost. Neboť co dělá jeden nestudující mezi studujícími, více
účasten hladu než jídla? Nečetné, avšak statečné vojsko má větší možnost
vítězství než nekonečné množství bojovníků bázlivých a líných.
- A jak mohou pomoci školní správcové, zahnati lenost ze škol? Všecko,
jestliže šest věcí vykonají: Předně, opatří-li mládeži dobré učitele, to jest
vzdělané, zbožné, lidumilné, pracovité. Vzdělanými býti jest jim třeba, neboť,
kdo zná málo nového, nemůže tomu naučiti. Zbožní, ježto jim jest toliko
slíbeno, že co udělají, bude úspěšné (Žalm 1., 3).15 Lidumilní, kteří touží, kolik světla od Boha přijmou, tolik rozlíti
do všech hotovi, sami učiti se bez ostychu, co posud nevědí a učiti jiné bez
závisti. Konečně pracovití, neboť celá škola je pracovnou, jak jsme dříve
viděli.
- Za druhé, školní správcové nespokojujte se jednou věci správně zřiditi,
protože zlé návyky (právě jako přirozenost), kdyby vidlemi vyhnány byly, přece
se zase navrací. Proto za třetí, aby se zajistili častou návštěvou škol, že
všichni beze změny činí, co jsou povinni. Za čtvrté pečovati bez ustání, zda
mzda je včas splácena, zvláště pilně zvláštními přídavky odměňovati, nedbalé
naopak pokutami strašiti, buď pohroziti, buď způsobiti. Konečně, aby nikdo
nebyl nevědom některého dílu svých povinností, aby leností nevědomost
nezastíral, aby všechny zákony školské dvakráte ročně dal přečísti.
- Mohou také rodičové něco učiniti? Velmi mnoho. Jako jest jisto, že se
neodstraní lenost z církve a státu, nebude-li odstraněna ze škol: tak zajisté
nebude odstraněna ze škol, neodstraní-li se ze soukromí, že
děti doma v čilosti správně vycvičené, pěkně se připraví pro školu. Velmi
moudře jest pověděno: zvláštní dozor na pokolení lidské má se díti u kolébky,
také před línou malátností, všeho života zkázou má je ochraňovati. Proto
nejmoudřejší národ Parthů a po nich Lakedaémonští přísně své k pohybu a práci
ve vší poslušnosti denně cvičili, že chlapcům neposkytovali snídaně, teprve až
po vykonaném závodu v běhu a házení oštěpem potem celí byli zaliti a
unaveni. Ó kéž by školy dostaly děti již poněkud v čilosti připravené (nikoli,
jak bývá, lenivé pařezy), jak lehce na tomto základě by mohlo se vystavěti dílo
školské práce!
- Zbožní tedy a moudří rodičové přispějí vůbec lenost ze škol zahnati, když v
domě svém dříve ani místečka jí neposkytnou, když sami nezahálejíce živě
si vedou, ani dětem a čeledi nedovolujíce hloupé nečinnosti; nýbrž vše, co
ruce a nohy, má, v pohybu a dobré nějaké dílo dělá. Zcela malí chlapečkové,
pro svůj útlý věk nemohoucí býti vážně zaměstnáni, buďtež zaměstnáni hrou, a
nikdy v líné nečinnosti.
- Přidruží-li se zbožné povzdechy rodičů k Bohu a řádná docházka dětí do
školy, aniž odtud pro jakoukoli příčinu často je vyvolávati, ale zkoušeti, co
ve škole dělají a jak prospívají: nemožno, aby pracem školským více života
nepřibylo. Nejméně mohou mezi obědem a večeří16 (kdy čas nebude
utracen a pro potřebu ducha má se rozmlouvati) zkoušeti, co toho dne probíraly.
Ať jakkoli odpovídají, nebude chyběti užitek, o nějž tu jde, totiž ducha
i řeči denně větší probuzení.
- Dále správcové církve mohou, když by vážně chtěli, nápadně pomoci k opravě
škol a zachovaní zdravých. Jestliže by chtěli, pravím, nejen služebníky slouti,
nýbrž i býti následovníky Kristovými, pastýřskou péči svou nejen pouze na
dorostlé ovce ovšem, nýbrž i na děti, beránky, rozepnouti, blaho by sobě
připravili podle příkladu Kristova s těmi, s nimiž Bůh i andělé se potěší.
Nikoli, aby sami mládež vzdělávali (nestačili by silou), než, aby vzdělavatele
mládeže (rodiče, kojné, vychovatele, učitele, ředitele, atd.) o jejich
povinnostech správně poučili ze slova božího, přísně domluvili, napomenutím,
prosbou, dozorem, opravami popohnali loudavé. A měla-li by se někde zatvrzelá
vzdorovitost objeviti, svou zbraň vojenskou, mocni před Bohem, mají pohotově,
zbořiti náspy a
Inter prandendum et cenandum; prvé, totiž snídaně, podávána u Římanů v
poledne; druhé, hlavní oběd, začínal mezi 3.-4. hodinou odpolední. Komenský
tedy patrně míní dobu odpolední.
skáceti vršky, zdvihajicí se proti vědomí Boha (II. Epištola Korintským 10, 4.)
- Částí této pastýřské vážné péče o školu budou časté, téměř neustálé, s
celým shromážděním věřících k Bohu vroucně vysílané modlitby vymoci pro školu
božské požehnání. Chvalitebný mrav panující v některých dobře zřízených
státech a církvích, když z dolů, solivaren, nebo v obchodě živobytí se hledá,
zaveden jest (jako jinde v čas setí, žní a vinobraní), že ony veřejné práce, v
nichž životní výživa se hledá, veřejnými modlitbami se Bohu doporučují. Ale zde
jde o více než o chléb, víno, sůl, zlato jakékoli, zde jde o muže dobré a
moudré, kteří vyhledají úspěch současnosti i budoucnosti. Ó jak svaté
tedy dílo, kdekoli mají jasnou školu (první štěpnici církve a státu), při
všech svatých shromážděních prosby k Bohu vysílati, kterýmiž národ, rodiče,
poručníci, kojné, i sami učitelé a žáci a školní správcové (dozorci) a úřady
k svaté v úřadě svém horlivosti rozplaměněni byli, čímž svoláno bylo s nebe
boží požehnání! Jestliže to někdo neužitečným považuje, dává na jevo, že věc
nedovede oceniti podle důstojnosti!
- Ó kéž by vzbudil Bůh v tomto národě nějakého Eliáše, nebo, líbí-li se
jeho dobrotivosti, více jich, kteří by obrátili srdce otců k synům a srdce
synů k jejich otcům, aby přijda Pán, neudeřil země prokletím!
(Malachiáš 4, v. 5. 6.). Ach, kde jest Jan Křtitel, aby
plamenným svým hněvem způsobil, aby moci dopřáno království moudrosti!
(Matouš XL, 11., 12.).17
- Stejným způsobem jest žádoucím, aby ti, kdož spravují vládnouce, dostáli
svým povinnostem. Nechť každý z nich na sebe vztahuje slova, jež řekla královna
ze Sáby k Šalomounovi: Posadil tebe Hospodin na trůn izraelský a ustanovil tebe
králem za Jehova, tvého Boha (3. královská 10, 9). Kéž
by pamatovali, že místo Boha jsouce povýšeni, provozovali tolika to nejvíce,
čím se mocně zvelebuje sláva boží a zvětšuje blaho lidu, nikoli jen pro
přítomnost, což se děje řádnou správou státu i církve, nýbrž i pro budoucnost,
což se opatřuje ve školách výchovou mládeže. Takový bude následující věk, jací
v něj budou vysláni příští jeho občané. Množství pak
moudrých jest zdraví okrsku země, praví nejmoudřejší král, pod nímž kvetlo
studium moudrosti a s ním všechno ostatní
(Kniha moudrosti 6, 26).
- Jak ale vznešení mají podporovati čilost ve školách? Také předně příkladem
jako jinde, tím, že podnikavě jednají a vše moudře pořádají, aby jiní vidouce,
že tak velké věci na srdci jim leží, sami duchem i tělem se chopí. Vždyt zřídka
klame rčení: Král příkladem všeho pořádku země.
- Tedy otvírejte nové školy, nebo povzneste pokleslé a opravte zkažené nebo
pokleslé mravy nebo studiemi; vůdci mládeže a školními inspektory určete naopak
muže vážné, moudré, zbožné, přičinlivé a mohou-li všichni míti Achiliovu
duchaplnost;18 kteří by ovšem nepřišli k úlu neupřímně medu půvab
vyžrati, nýbrž jako včelky jej rády sbírají; a starejte se aspoň věrným
dělníkům o slušnou výživu, aby tito z hladu nemusili utíkati od svatého svého
školského povolání. Myslím mzdu, jíž by mohli býti spokojení mužové dobří Boha
a mládeže křesťanské tím i církve a státu, práce chtiví. Sice jinak vyplní se
pravdivé:
Když se lampě olej nepřidá,
světlo znamenité nevydá!
Nezavděč si pracovníka odměnou,
omýlí tě prací malátnou.
- Konečně také páni zbraní autority povinni ochrániti štítem své vlastní
autority, aby mužnost a poctivost nevážně neposuzovali, aby nenávist a úklady
netrpěli; které nevážní nepřátelé ducha, mužnost předstírajíce (jíž dosíci
nestačí), proti nevinným tajným uměním útočí, pohrdati dobře zřízeným nebb
zřizovati se počínajícím zmatkem nepřestávajíce. Kdo sami lidskou nevědomostí
poškozují, vychytralým ďábelským uměním nejlepší jakékoli úmysly a úkoly ničí
nebo aspoň zadržují, nebdí-li představení, spoléhajíce v božskou pomoc
rozehnati dílo ďáblovo.
- Zkusil jsem zde také sám, jak proti ctnosti nepravost a proti přičinlivosti
lenost se nebojí postaviti; než jen potají a podkopy, jakkoli zlé svědomí
nežádá zmínky o vědomí vlastního bezpráví. Zkoušel jsem zde se s lenivými
setkati, jim dáti cítiti, že zde není pro ně místa, jestliže lepší zvyk zde
nastane; takové zlomyslníky nechť zkrotí Bůh a hněv těch, kteří jsou na místě
božím.
- Nová methoda má těžkosti, šeptají, jest cizí duševnímu nadání. Kéž by
poslechli slov Senecových: "Jest věcí ušlechtilou neohlížeti se na sebe, nýbrž
na sílu své přirozenosti." Kéž by, pravím, tito trpaslíci pohlédli nikoli na
přítomný stav školy a ducha, nýbrž k přirozenosti ducha a školy!
- Zvláště naříkají na těžkosti nové mluvnice. Jestli nepřestanou, odvážím se
opatřiti ji scioppianským titulem:19 Filosofující mluvnice, vydaná,
aby stali se začátečníci mistry a mistři začátečníky. Nechtějí-li totiž učitelé
kupředu, postoupí žáci; ne-li vaši, tedy jiní jinde.
- Já zatím jako tajemství (jest jím) naléhati nepřestanu navykati mladší
nejednati, nemluviti, nemysliti, než členitě a podle mechanismu díla a podle
obvyklých pravidel, aby jakmile jsou tázáni: co, a jak, a proč? Mysleli,
mluvili, jednali, počet pověděti uměli. Tu jest hledati obecnému učení jiný
pokrok z jiných věcí.
- Jestliže se někomu nelíbí má horlivost v těchto věcech, ten neví, jaká jest
moc lásky, neváhající za vlasy popadnouti a z plaménů nebo víru vytáhnouti;
ačkoli právě v tom okamžiku nepřijde služba vhod. Pamatujme, prosím, že jsme
lidé, zrození
k lidství, nikoli k divokosti. Nikdo tedy nevzdoruj, když hledáno, jak vše zpříjemniti.
- Mám za nejspravedlivější, abychom střídali v tomto závodě zřízeném
povzbuditi k čilosti nejen toliko slova, nýbrž i příklady; nejen toliko
příklady, nýbrž i slova. Hochům , běžícím o závod k cíli, platí básníková
slova: Posledního napadne svrab! Čiňme tak i my všichni ve svém mnohem
vážnějším závodě moudrosti, dorostlí i mladí! Neboť jistě, kdo odepře běžeti
bude napaden svrabem lenosti. Když se mu líbí, budiž. My k živějším mluvíme a
promluvíme, s nimi se zaměstnáváme a zaměstnáme.
- Přece však nevzdávám se naděje, že zde ve jménu Páně semeno podle vůle boží
vydá žeň; jestliže ne hned, tedy svým časem. Aj, oráč očekává drahého užitku
zemského, trpělivě naň čekaje, až by přijal podzimní a jarní déšť, praví
apoštol (Jakub 5, 7). Doufejte podobně se mnou, duše
ušlechtilé! A jestli doufáte, spojte s nadějí v pomoc boží svoji přičinlivost!
Abych Vás povzbudil, podnikl jsem tuto úvahu, jak lenost ze škol zahnati, pak
dokonav (jak mi zatím nadělil Bůh) ji vám, mojí milí Uhrové, dávám, předávám,
věnuji! Buďte zdrávi, žijte, povzbuzujte se vzájemně! Neboť vaše slunce
vychází.
zpět na obsah