KAPITOLA VII
M. Matěj Janovský, jinak Pařížský.
- Nastoupil na Miličovo místo Matěj z Janova, vůbec Pařížský, tak
nazvaný proto, že v pařížské akademii celých devět let na učení
ztrávil, a byl Karla IV. zpovědníkem. Ten byv nad ty, kteříž před
ním byli, v obhajování večeře pod obojí spůsobou horlivější a smělejší,
psal mnoho, jako: o křesťanském životu, o pokrytství, o Antikristu,
o častém užívání svátosti těla a krve Páně. V kteréž knížce při
konci tak se čte: "Skonává se práce mistra Matěje Pařížského,
velice nábožného člověka, kterýž pro ustavičná kázání mnohá trpěl
protivenství, a to pro pravdu sv. evanjelium."
- Když pak Karel na císařskou stolici dosedl, tak o tom píší, že
Pařížský s některými jinými učenvmi muži k němu přišel a za to, aby
pro napravení církve veřejný duchovní sněm svolati dal, žádal.
Načež císař odpověděl, že to v jeho moci není, ale to svatému otci,
papeži římskému, přináleží; protož že k němu psáti a aby to učinil,
žádati bude. Ale to když se stalo, rozzlobený papež, aby ti všeteční
a kacířští lidé
skroceni byli, tak na to natíral, až Karel, papežskou důstojností
zmámen byv, ačkoli Pařížského miloval, však mu z království
ustoupiti rozkázal. Kterýž, ač se potom sic navrátil, ostatek však
života svého soukromě ztrávil, umřev léta 1393. dne 30. listopadu.
Zmínka se též o něm činí v
Catalogu testium veritatis.
- Stalo se pak, že po vytisknutí Pařížského z Prahy strana protivná
nejen v zámeckém kostele ale i všudy v Praze a po všem království
užívání večeře Páně pod obojí zastavila, tak že ne jináč než v domích,
potom v lesích a skrýších ti, kteříž stálejší byli, spůsobem obyčejným
svátost přijímali, avšak ne bez nebezpečenství života a proitivenství.
Nebo po cestách na ně vpadali, loupili, bili, topili, tak že potom s
zbraněmi v houfích silných scházeti se musili. Což až do časů
Husových trvalo.
- Vymohli též na císaři (ač
Hájek píše, že sám dobrovolně kněžím
dal) mandát, v němž nařídil, aby ti, kteří ve víře a v ceremoniích
s církví římskou se nesrovnávají, byli vyhledáváni a ohněm páleni.
Nachází se celý u Hájka na listu 394., vydaný léta 1376., 18. dne
září. Z čehož potom pošlo, že pilný na to pozor dali, aby žádný,
leč kdo by stolice římské byl manem, k úřadům a k obecním
povinnostem nepřicházel; a to měli jako za uzdu k skrocení lidu.
Protož Václav král, syn Karlův, když v Praze radu obnovoval, v každém
městě 16 Němců a dva toliko Čechy do úřadu posadil, nebo rozuměl a
byla též pravda, že Němci stálejší byli v papežském náboženství než
Čechové.
- Nacházíme též poznamenáno, že ten Pařížský, blízek jsa smrti, mezi
jinými věcmi přátelům to za potěšení dal, řka: "Zvítězilať nyní
proti nám prchlivost nepřátel pravdy, ale nebude tak vždycky. Nebo
povstane lid nepatrný bez meče a moci, proti němuž nebudou
moci odolati." Kteréž proroctví kdy a kde se vyplnilo, níže se ukáže.
zpět na obsah
Další: Jan Hus a Jeroným Pražský, s jinými některými mučedlníky