- Zatím se začalo šířiti umění tiskařské, vynalezené nedávno v Německu, a
vycházely rozličné knížky a knihy duchovní i světské (zejména v Italii, v Římě
a v Benátkách). Uznali tedy Češi, že tohoto tak velikého daru božího sluší
užívati hlavně k spáse duší, a opatřili kolem té doby vydání bible v mateřském
jazyku (zase první z Evropanů), a to v Benátkách; když byly výtisky zakrátko
rozebrány, opět v Norimberku v dvojím vydání; konečně častěji po založení
tiskáren doma (v Praze, v Boleslavi, v Kralicích na Moravě).
- Kolem roku 1511 začal nabývati širší pověsti Erasmus Rotterdamský,
obnovitel nejen filologie, nýbrž i čistější theologie. K němu poslali Bratří
svou Obranu (věnovanou roku 1508 králi Vladislavovi a vytištěnou v Norimberku)
prostřednictvím dvou mužů ze svého středu (Mikuláše Klaudiána a Vavřince
Votíka); prosili, aby knihu laskavě přečetl a upřímně je upozornil, postihne-li
něco bludného (že jsou hotovi opraviti to); ne-li, aby je ráčil vyznamenati
svým svědectvím, poněvadž tím podle svých sil obhájí nevinné před křivdami.
Odpověděl (po několika dnech), že žádných bludů nepostihl; ale vydati o těchto
věcech svědectví nezdá prý se mu ani
osobně bezpečným, ani pro Bratří potřebným. Za prvé proto, poněvadž se tím
naprosto neuspokojí ti, ke kterým dolehla pověst o pikartech. Za
druhé, protože by takovým doporučením lidí obecně nenáviděných docílil
jen toho, že by vlivem papežským byly lidem rvány z rukou jeho knihy, z nichž
se podle obecného uznání čerpá símě pravé zbožnosti, jimiž se mocně podporuje
nenáhlé znovuvzklíčení náboženství a které všichni svobodně čtou. Přibude-li
jim jeho posudek, nemohou prý se Bratří státi ani známějšími ani lepšími; proto
prý je lépe, aby se sám zachoval k většímu prospěchu církve. Bratří však ať
podle svého způsobu šíří čistší království Kristovo, jako začali.
Nicméně vydal Erasmus bratřím svědectví dvojím způsobem. Za prvé
mimochodem v předmluvě k Novému zákonu, za druhé otevřeně v odpovědi Janu
Šlechtovi, pomluvači Bratří. V předmluvě k Novému zákonu se vyslovil takto:
Ten je u mne opravdu theologem, kdo nikoli umělým zkrucováním syllogismů, nýbrž
zanícením, ba již i pouhým výrazem tváře a zrakem, pouhým svým životem hlásá,
že křesťan má opovrhovati bohatstvím; že nemáme spoléhati na pomoc tohoto
světa, nýbrž cele záviseti na nebi; že nemáme křivdu opláceti křivdou, nýbrž
dobrořečiti zlořečícím; že máme dobře činiti zle činícím; že máme všechny dobré
lidi stejně milovati a podporovati jakoby údy téhož těla; zlé lidi že máme
snášeti, nelze-li jich napraviti; kdož jsou zbavováni svého jmění, kdož jsou
vyháněni ze svých statků, kdož truchlejí, ti že jsou blaženi, nikoli politování
hodni; že i smrt je zbožným lidem žádoucí, poněvadž není nic jiného, než
přechod k nesmrtelnosti. Jestlže někdo hlásá a vštěpuje tyto a podobné zásady,
jestliže k nim pobízí, zve
a rozněcuje, jsa oživen duchem božím, ten teprve je opravdu theologem, i kdyby
to byl nádeník nebo tkadlec. Jestliže někdo tyto zásady osvědčuje i svými
mravy, teprve ten je velkým učitelem. Jakým způsobem andělé myslí, vyložil by
přesněji snad někdo jiný, třebas i nekřesťan; ale přemlouvati k tomu, abychom
již zde vedli život andělský, jsouce prosti všech poskvrn, to teprve je úkolem
křesťanského theologa. Jestliže by mne někdo okřikoval, že jsou to moudrosti
poněkud prostomyslné a neučené, neodpověděl bych nic jiného, leč že těmto
prostomyslným moudrostem učil zejména Kristus, že je vštěpovali apoštolé, že
tyto moudrosti sebevíce neučené vydaly nám tolik opravdových křesťanů, tolik
šiků vynikajících mučedníků! Tato neučená (jak se jim zdá) filosofie, ta,
prosím, podmanila svým zákonům nejvyšší vládce světa, tolik říší a tolik
národů, jak toho nedokázala žádná moc tyranů, žádná vzdělanost filosofů. Nemám
námitek, aby se o té moudrosti mluvilo mezi dokonalými; ale prostý lid
křesťanský ať se utěšuje alespoň tím, že apoštolé těmto jemnostem (zda je vůbec
znali, ať jiní posoudí!) dozajista neučili.
- Šlechtovi pak na jeho zlé vylíčení Bratří odpověděl Erasmus (počínaje si
jakoby jejich obhájce) takto:
Jestliže si ti Bratří sami volí kněze, není to proti zvyku starých. Tak byl
zvolen sv. Mikuláš, tak sv. Ambrož. Že si volí neučené, dalo by se dosti
dobře snášeti, kdyby zbožnost života vyvažovala nedostatek vzdělání. Že se
nazývají navzájem bratřími a sestrami, v tom nevidím důvodu k haně; kéž by se
právě toto oslovení vzájemné lásky udrželo u křesťanů! Že méně dávají na
církevní učitele než na boží knihy, to jest, že dávají více na Boha než na
lidi, v tom smýšlejí správně, atd. Pokud jda
o svátky, neliší se jejich mínění mnoho od věku Jeronýmova. Dnes nesmírně
vzrostl počet svátků, atd.
- Když se století od smrti Husovy sklánělo ke konci, vyvolal Bůh reformátora
Německa, velkoduchého Luthera, aby se vyplnilo proroctví přesvatého mučedníka
(za sto let se budete zodpovídati Bohu a mně). Luther, velmi pohoršen
nestydatým prodáváním papežských odpustků (jako i Hus kdysi), jal se r. 1517
otevřeně a s velkou horlivostí brojiti proti bludům; a to s větším zdarem než
kdokoli před ním, aby se opět naplnilo proroctví našeho mučedníka: Dnes
pečete hus, ale přijde labuť, kterou nebudete moci upéci.
- Bratří se nadmíru radovali (uslyševše o Lutherově začátku i o úspěchu v
očisťování církve) a poslali k němu r. 1522 z Jana Roha a Michala Bílého
blahopřát mu k světlu poznané pravdy a přáti mu, aby se jeho přičiněním totéž
světlo co nejšťastněji rozlévalo po okrsku církve. Že mu tím způsobem přidali
odvahy, ač již dosti odvážnému, dosvědčil sám ve svých listech (Spalatinovi a
jiným). Když jej roku 1523 znovu pozdravili dopisem, odepsal: Dosud nemůžeme
dosíci, aby se zavedlo takové cvičení v učení a v šlechetném životě, o
jakém doslýcháme u vás. Poměry jsou u nás dosud nevyzrálé a vyvíjejí se
zvolna; ale modlete se za nás!
- Druhé poselství (po týchž dvou mužích) stalo se roku 1524 pro plnější
poznání kázně v obrozující se církvi. Ale poznali, že se na kázeň nijak zvlášť
nedbá; a proto přerušili styky s Lutherem na celých osm let; také Luther pojal
o nich nepříznivé zdání a počal některá jejich zařízení svobodněji kárati v
některých spisech tehdy napsaných a v tak zvaných Stolových řečech.
- Ale když pěstoun krále českého Ludvíka Jiří,
markrabě braniborský, žádal na pánu z Krajku plnější poučení o řádech
Bratří, napsali (r. 1532) Vydání počtu z víry a řádů atd., kterou Luther
ozdobil pěknou předmluvou a dal vytisknouti ve Vittemberku r. 1533 a 1538. Od
té doby vytrvalo přátelství mezi ním a Bratřími bez poruchy až do konce,
nehledíc na zlost společných nepřátel; to je zřejmo z knih vídeňského biskupa
Jana Fabra, vydaných r. 1537, kde píše takto: Pikarti, jinak také Valdenští,
liší se od katolíků v mnohých věcech; Luther se k nim choval ve svých spisech
velmi nejednotně; v některých je odsuzuje jako nejhorší kacíře; později však
zvráceným smýšlením psal jim velmi lichotivě, plnými chvalami je vynášeje nade
všechny křesťany; schvaloval, co dříve na nich haněl, a co sám schválil,
zavrhoval.
- Roku 1536 navštívili Bratří Luthera znovu, chtějíce s ním jednati o kázni a
správě církevní. Luther vyznával (jak praví dějepisec Łasicki) svou bolest nad
tím, že od raných počátků nového zkvétání evangelia připouštěl k stolu Páně
všechny bez rozdílu a že u svých nezavedl kázeň podobnou kázni Bratří. Svědky
toho, co zde na dobrou víru vypravuji (pokračuje dějepisec), byli tehdejší
bratrští vyslanci, nedávno se světa odešlí Jan Augusta, bratrský biskup, a
Erazim Zumerfeld z Tumice, muž urozený, a Jiří Israel, který mi to vyprávěl,
tehdy mladík, nyní osmdesátiletý biskup. Přidává Łasicki sám ze svého: "Ale
musí se odpustiti tomu božímu muži, že ledacos doma opomenul, když podvracel
papežovo panství a odklízel ostatní mnohonásobný antikristův nešvar, jsa při
tom zaměstnáván ještě boji na venek. Nebot kdo sám jediný by mohl v jednom a
témže čase uhlídati a spraviti všechno? Nemůžeme všechno všichni, ani nedává
Bůh všechno jednomu, jak napsal sám Luther v knize O vůli nesvobodné. Rostla a
vždycky roste lidská
moudrost s postupem času; dodej, že něco chybí jednomu, aby to doplnil
druhý." Potud Łasicki.
- Po tomto jednání s Lutherem (píše týž) přišli z Francie do Čech dva učení
mužové, přinášejíce pozdrav od bratří Valdenských; byli prý od nich posláni
postěžovat si na své pohromy, vzniklé jednak ze stálého nepřátelského
pronásledování, jednak z jakýchsi roztržek, nastalých mezi nimi samými;
poznáním lepšího údělu Bratří v Čechách mají prý načerpati trochu útěchy a
přinésti ji svým lidem. Prodlévali tedy u našich po celého půl roku, vidouce
pořádek, jednomyslnost ve všem, starostlivou péči kněží o své stádo, úctu
mladších ke starším, každodenní cvičení ve všech pracích, atd. Navzájem i naši,
vidouce jejich zbožný způsob života a horlivost, soudili podle těchto dvou i o
ostatních. A poněvadž shledali, že jsou zdraví v učení i ve víře, připouštěli
je spolu k stolu Páně. Konečně odešli milovaní hosté se vzájemnou oboustrannou
útěchou, atd.
- Když se štrasburští theologové (v Alsasku) radili o nápravě své církevní
kázně, dopsali r. 1533 Bratřím do Čech rukou Fabricia Capitona; na ten list
byla dána odpověď písemně. Po druhé dopsali r. 1540 rukou Martina Butzera.
Bratří k nim poslali jednoho ze svého středu, Matěje Červenku. Toto vyjednávání
popsal Łasicki; zde postačí okusiti jen několik pěkných myšlenek z rozmluv
zbožného theologq Butzera. Církevní kázeň (říkal) je trůn Kristovy vlády v
církvi. Když Matěj prosil, aby se nepohoršoval nedostatkem uhlazenosti v jeho
řeči, odpověděl Butzer: Při křesťanu máme hleděti na zbožnost, nikoli na
vybranost řeči. Je to zřejmě dílo boží, že vy, nepříliš učení, máte církev tak
pěkně uspořádanou. Ale my, ačkoli se zdáme učenějšími, přece málo prospíváme,
poněvadž zanedbáváme kázeň. Proto všemožně uvažujeme, jak ji
zavésti. Když pak Matěj líčil způsob řádu zavedeného v církvi bratrské
(neboť se sešli theologové vyslechnout jej), nemohl Butzer zadržeti slz a
řekl, obrátiv se k přísedícím theologům: Ale toto je spíše nebeské než
pozemské spořádání církve. A do svého listu Bratřím vložil také toto: U nás
mnozí svrhli jho Antikristovo, ale jho Kristovo na sebe vzlti sa zpěčují, atd.
Vy jste toho času jediní na světě, u nichž vedle neporušeného učení kvete čistá,
užitečná a blahodárná kázeň. Přečetl jsem konfesi mně poslanou a byl jsem
proniknut nemalou radostí, spatřiv u vás tak veliké světlo pravdy a takový
pořádek a ryzost. Jistě se projevila vůči nám veliká štědrost boží, když máte
tak čisté učení a takové jaho stoupence, že se bedlivě starají, aby byla kázeň
znovu uvedena do církve, takřka ve svá bývalá práva. My se ovšem hodně za sebe
stydíme, kdykoli srovnáváme svou církev se stavem vaší církve, atd. Ve
veřejném spise, vydaném proti Latomovi, praví pak toto: Nejlepší způsob je
zajisté ten, jaký zachovávají Bratří, zvaní pikarti, kteří téměř jediní na
světě zachovali u sebe s čistotou učení i životnost kázně Kristovy. Sama
skutečnost nás nutí, abychom jim vzdali tuto chválu a velebili Pána, který v
nich takto působí; přes to, že tito Bratří jsou v nevážnosti u některých
zpozdilých vzdělanců.
- Téhož času poslali dopisy dva jiní theologové, Fabricius Capito a Jan
Kalvin, kazatel církve, žijící tenkrát ve vyhnanství v Štrasburku ve Francii.
Část listu Fabriciova zní: Milá nám byla kniha vašeho vyznání, obsahující
církevní řád, nad nějž jsem neviděl v našem věku nic dokonalejšího; a není
divu; vždyť při úplném vyznání víry a pravém užívání svátostí je proniknut i
svatou kázní a bdělou péčí pastýřů. Kalvínův dopis se nachází ve svazku jeho
epištol (pod názvem Českému pastýři); zlomek jeho zní takto: Srdečně blahopřeji
vašim církvím, že jim
mimo čistotu učení udělil Bůh tolik vynikajících darů. Neboť nelze nízko
oceňovati, že mají tak znamenité pastýře k svému řízení a pořádání; že mají tak
dobré mravy; že jsou upraveny v tak znamenitý útvar; že jsou obdařeny nejlepší
kázní, kterou můžeme oprávněně nazvati nejlepším, ba jediným poutem k udržení
poslušnosti. Neboť my, postrádajíce jí a nemohouce žádným způsobem k ní
dospěti, zakoušíme na svou velkou potíž, co kázeň znamená! Následkem toho často
kolísám na duchu a zastávám svůj úkol méně horlivě. Ba dokonce bych zcela
zoufal, kdyby mi nepřicházelo na mysl, že budování církve je vždy dílo Páně,
které on sám svou mocí přivede ke zdaru, i kdyby nám všecky pomůcky selhaly.
Nicméně jest velkým a vzácným statkem, míti na podporu tak potřebnou pomůcku. A
proto je mé mínění, že naše církve budou teprve tehdy řádně podepřeny, až budou
spojeny tímto svazkem, atd. Stalo se tedy božím řízením, že tento vynikající
muž, byv nedlouho nato povolán k službám církve ženevské, zaváděl tam kázeň
toho způsobu (známou již celému světu).
K novému a to poslednímu poslání Bratří z Čech, lépe řečeno k přátelské
návštěvě u Luthera došlo roku 1452. Neboť sám Jan Augusta, tehdejší nejvyšší
starší Jednoty, přibrav si z kněží Jana Israele a ze šlechty Jana
Prostibořského, odjel do Vittemberka, aby poznali, jaká je naděje na převzetí
kázně do evangelických církví (po němž projevili tak velkou touhu štrasburští).
Byli přijati přátelsky a vyložili, jak husitské církve po Čechách a po Morawě
přestupují ponenáhla k lutherství (jak se říká) a tím sice přijímají učení
evangelia, ale nic nezlepšují na snaze po křesťanském životě; to že se děje na
úkor našim církvím, které doporučil pro pěstění kázně sám Luther a jeho
druhové; neboť nevázaní lidé se honosí, že také jinde lze míti čisté evangelium
beze jha kázně, a tím
způsobují, že se k nám už nikdo víc nepřipojuje, ba někteří i odpadají; zda
je tedy podle jejich názoru přípustné takové zneužívání evangelia? Na to
odpověděl Luther u přítomnosti celého sboru theologů, že nebylo možno rozmetati
papežství jinak, než podvrácením všeho toho, co zavánělo jhem lidské
pověrčivosti a znásilňovánlm svědomí; nyní prý však vidí, že se svět řítí v
druhou krajnost, a uznávají nutnost zakročiti proti tomu i obnoviti kázeň. O té
věci budou prý opravdově uvažovati, jakmile bude popřán oddech; neboť papež prý
uvádí všechno znovu ve zmatek, ukázav naději na nový koncil; a podobně více.
Bratří k tomu dodávali, že si o nich nic dobrého neslibují, dokud vidí, že se v
jejich školách a universitách vynakládá tolik péče na vědění, ale tak málo na
svědomí (což stejně napsali Lutherovi již r. 1523); zároveň prosili, aby se
odhodlali vážně uvažovati o zákroku proti nebezpečí, které by mohlo s té strany
vniknouti do církve a ji zatopiti, atd.
Když chtěli odejíti z Vittemberka po asi čtrnáctidenním velmi důvěrném styku
s Lutherem i s ostatními theology a po vzájemné výměně názoru o všech věcech,
pozval je Luther ke stolu; za přítomnosti mnohých profesorů tamní university
dal odcházejícím poslední sbohem a zaručil se Jednotě bratrské svatým
společenstvím, pronášeje tato slova: Vy budte apoštoly Čechů, jako já se svými
druhy budeme apoštoly Němců. Konejte tam dllo Kristovo, jak se vám bude
podávati příležitost; my rovněž je budeme konati, jak se zde bude podávati
nám.
- Po několika měsících téhož roku poslal Luther zase Augustovi list a vložil
v něj tato slova: Dále vás napomínám v Pánu, abyste s námi vytrvali až do
konce ve společenství ducha i učení, jakož jste začali; a bojujte s námi
slovem i modlitbami proti pekelným branám, atd. Pozdravuj uctivě všechny
bratří v Pánu. Na den po sv. Františku roku 1541. Takto setrval velkoduchý
Luther v přátelství
s Bratřími až do konce, nic se na ně nepohoršiv pro jejich tolikeré
naléhání na obnovu kázně a křesťanského života; vlídné stanovisko vůči
nim i vůči této záležitosti osvědčil nejen přímo jim, nýbrž i jinde.
Łasicki uvádí znamenité svědky, kteří slyšeli z úst Lutherových tato
slova: Od časů apoštolských nepovstali lidé, jejichž církev by byla blíže
přistoupila k učení a obyčejům apoštolským než Čeští bratří. Rovněž: Ačkoli
tito Bratří nás nepřevyšují čistotou učení (neboť všechny články víry se
u nás poctivě a čistě vyvozují ze slova božího), přece jen nás daleko
předčí řádnou kázní, které užívají a jíž své církve šťastně řídí, a po
té stránce mají větší chválu; tu jim musíme postoupiti pro slávu boží a pro
pravdu; neboť náš německý lid nechce ještě na sebe vzíti jho kázně, atd.
- Je zcela nepochybné, že tento veliký muž nahlédl škodlivost počátečního
zabloudění a že si přál nápravy, ale nemohl stačiti na všechno, jsa
rozptýlen jinými boji (s tolika ohavnými obludami); tak jej rozumní lidé
porůznu omlouvají, i náš Łasicki (viz výše § 77); je také jisto, že
přání a naději ve větší dokonalost poručil Bohu a svým nástupcům, ale že
naděje dosud zůstává za přáním. Neboť, když Luther odešel ze života za tři
Iéta a čtyři měsíce po tomto posledním jednání s Bratřími, následovaly
po jeho smrti (jak dí kronikář Bucholzer) dvě války theologické a dvě vzájemné
války občanské mezi evangelíky. Běda, k jakým koncům došla theorie opraveného
evangelického učení bez praxe kázně! (NB) Kéž by byli špatně
prorokovali Čeští bratří, kteří hned od začátku této německé reformace
předpovídali takové nějaké konce, a to již ve svém prvním dopise Lutherovi
(daném r. 1523) a potom častěji. Neboť po školách i po církvích
ovládla spíše snaha po vědění než po lásce a povznášení (proti
apoštolskému osvědčení,
1. Kor. 1, 2), a to
do té míry, že nebylo místa pro nápravu přes to přese všechno, co proti
tomu podnikali z božího vnuknutí Butzer, Melanchthon, Hemming, Saubert, Arndt,
J. Valentin Andreae a několik jiných srdnatých mužů. Ne že by se jejich svatým
úsilím nestalo nic, ale že se nestalo nic dostatečného k uhasení všeobecného
požáru zášti a světskosti. Bůh to naprav, třebas i nynější krutou, na všechny
společně seslanou kázní svých trestů!
- Vraceje se k Bratřím, musím se zmíniti o pronásledování, které se po
skončení války Šmalkaldské v Německu převalilo i na ně v Čechách. Neboť roku
1544 smířil papež krále francouzského s králem španělským (jenž byl tehdy
zároveň císařem, Karel V.) mezi jiným také s tou podmínkou, aby obě strany
obrátily zbraň proti luteránům. Tak se stalo, že ve Francii byli nedlouho potom
vyhubeni Valdenští v kraji Narbonském, kdežto císař chystal válku proti Němcům;
ta začala brzy po smrti Lutherově a skončila příštího roku porážkou
protestantů. Tu Ferdinand poháněl k potrestání i své Čechy (zato, že odepřeli
císaři pomoc proti Sasovi); nékolik předních pánů dal zajmouti a žalářovati a
trestal je bud vyhnanstvím nebo zabavením statků; především však zuře proti
Bratřím, rozkázal zavírati jejich chrámy a vězniti kněží. První mezi zajatými
byl přední starší Jan Augusta se svým pomocníkem Jakubem Bílkem pro podezření,
že si začínal s Lutherem pletky, ba spiknutí; jako by byl svou cestou do
Vittemberka usiloval o to, aby z Německa byl vypuzen Karel, z Čech Ferdinand,
a pak aby se stal kurfiřt saský českÝm králem. Byli tedy podrobeni zvlášť
krutému mučení po třikrát; ale když se neobjevovala ani stopa provinění (neboť
to byla čiročirá pomluva) a když se nemohla najíti nějaká záminka k trestu
smrti, byli ponecháni v žaláři po celých šestnáct
let až do smrti Ferdinandovy (25. června 1564) a pak teprve propuštěni.
- Část rozptýlených, kněží s lidem, přišli do Pruska a kníže Albrecht je tam
vlídně přijal, přiděliv jim městečka Kwidzyn, Dąbrowno, Działdovo a Gardeji,
aby se tam usazovali. O nich máme pamětihodný list Antonína Bodensteina,
luteránského kněze kwidzynského (kde se usadila hlavní část vyhnanců), poslaný
p. Brenzovi, jenž byl tehdy také vyhnancem v Basileji; ten dopis podal
nezkráceně Łasicki v páté své knize. Mezi jiným tam stojí toto: Tito mladí
muži jsou z počtu těch Bratří, které před rokem vyhnala jejich vlast, Čechy,
a jako vyhnance přijalo naše Prusko. Jejich konfese byla vydána ve Vittemberku
a je doporučena posudkem a svědectvím p. Luthera, našeho ctihodného otce a
učitele zbožné paměti. Kromě toho, že mají učení souhlasné s námi, mají i
některé věci samostatné, kterých u nás postrádáme na nemalé nebezpečí
svého svědomí: péči o duši tak bdělou, že jsem nic dokonalejšího jakživ
neviděl; velmi krásné cvičení va zbožnosti a kajícnosti po domech i v
církvi; počestnost mravů na venek, spravedlnost, pravé zachovávání postů,
bdění, práce a modliteb; bratrské napomínání, zvláštní soudy, církevní dohled
atd., takže po zásluze u všech nás vzbuzují obdiv; a nevím, zda kdy může
Prusko dostati lepší lidi. M. Butzer, muž velmi soudný, neváhá dávati jim ve
svých spiscích přednost přede všemi církvemi na celém křesťanském světě,
přičítati jim to, co žádným jiným, doporučovati je všem zbožným a dávati je za
příklad k napodobování. Totéž učinili jiní velcí mužové, Luther, Capito,
Kalvin. A jistě, jsou-li vskutku církve, ve kterých je možno najíti
přísnost a vážnost apoštolských mravů a všechno zařízené podle
příkladů nejsvětějších mučedníků, jistě to budou církve bratrské. A domnívám
sa, že lid tak svatý byl božím řízením poslán na tato místa, aby jeho příkladem
byli povzbuzeni jiní
uvažovat lépe o nápravě mnohých skvrn, které lpí na našich církvích. Velmi
smutná je to věc, evangelium boží na svědectví toliko přednášeti světu, atd.
Dáno 15. září 1542.
- Tak si tenkrát blahopřálo Pruskok k těmto svým hostům! Ale ukázal se v téže
době i jiný důkaz boží péče o církev: že zmínění vyhnanci při svém průchodu
skrze Velkopolsko rozseli tam símě evangelia takřka mimochodem. Když měli
odejíti z vlasti, nevěděli, kam se spíše obrátiti než k účastníkům téhož
jazyka, k Polákům; shromáždili se tedy na určitém místě při slezských hranicích
a odtud putovali jedním proudem (asi devět set duší s více než 120 vozy); i
stalo se, že zažili více přízně než nepřátelství nejen ve Slezsku, nýbrž i v
samém Polsku (ač se dosud celé přidržovalo papežství). Pan Ondřej hrabě z
Górky, nejvyšší kapitán velkopolský, dovolil nejenom, aby byli pohostinnu
přijati v předměstích poznaňských, nýbrž je zval i do svých dědičných městeček
(Šamotul, Kórniku atd. ). A byli by se mu dali v poddanství, kdyby byl zakrátko
nebyl přinesen královský edikt (kterého dosáhlo svým usilováním papežské
duchovenstvo) s rozkazem, aby byli vyhnáni z Polska. Pokračovali tedy v cestě
do Pruska, ale přece zanechali v mysli Poláků touhu po sobě.
- Měli totiž s sebou několik kněží a oddávali se svobodně (poněvadž jim nikdo
nebránil) svatým cvičením zpívajíce, modlíce se, čtouce Písmo a konajíce
kázání; když se k těmto pobožnostem sbíhali různí lidé (jak už je lidská mysl
dychtivá novot), nebylo možno jinak, než že Bůh otevřel srdce nejedné Lydie. A
protože následujícího roku biskup Matěj Sionský, jda za svými lidmi do Pruska,
byl pro chorobu nucen zdržeti se v Polsku, stalo se, že měl příležitost k
mnohým rozmluvám s rozmanitými lidmi; následkem toho se nemálo jich (z
měšťanů i ze šlechty) přidalo ke kázni bratrské a žádali o kněze.
- Byl jim tedy dán Jiří Israel, podivuhodně vysvobozený z pražského žaláře,
muž opravdu apoštolského ducha; dostav od svých rozkaz, jíti do Polska, šířil
evangelium Kristovo s tak štastným zdarem, že za pouhých šet let přivedl k
poznání pravdy velmi mnoho příslusníků šlechty (mezi nimi vznešená hrabata z
Górky, z Ostrorogu a z Lešna), založil skoro čtyřicet církví (jak je vypočítává
bývalý papežský legát Vergerius, o němž později) a řídil je s takovou
obratností, že začali užívati jejich rad a ucházeti se o spojení s nimi i
šlechtici a kněží malopolští, kteří téhož času dosáhli svých reformátorů ze
Švýcar (a proto své nové církve nazývali církvemi helvetského vyznání).
- Ale ta věc se nelíbila panu Lismaninovi (který se již tehdy klonil k
arianství); a tak i z toho důvodu bylo podáno odvolání k theologům curyšským a
ženevským r. 1556. Tím způsobem byla záležitost Bratří vydána novému přetřásání
nejenom ve Švýcařích, nýbrž i po Německu a Italii (z jakési horlivosti
Vergeriovy). A Švýcaři ovšem plán na spojení schválili, zejména k vůli kázni.
Kdosi má po ruce mnoho dopisů, psaných tenkrát Polákům; bude užitečno citovati
alespoň něco sem hledícího. Jan Kalvin psal takto: O vašem spojení s
Valdenskými dělám si nejlepší naději. Nejen proto, že Bůh vždycky měl obyčej
žehnati svaté jednotě, v kterou se spojují údy Kristovy, ale i proto, že
zkušenost bratří Valdenských, kterou Pán vybrorusil dlouhým cvikem, bude vám,
doufám, k nevšední opoře v těchto vašich začátcích. Proto se musíte všichni
opravdu přičiniti, aby se tato zbožná shoda víc a více utvrzovala. Potud
Kalvin.
Wolfgang Musculru, theolog bernský, psal takto:
Vřele vítáme především to obdivuhodné opatření boží, že ráčil
převésti k vám Bratří, vyvržené před několika lety z Čech, tak zvané
Valdenské, aby byli vašim církvím na oporu v poznávání a šíření pravdy. Nebylo
to v úmyslu těch, jichž úsilím byli vypuzeni ze svých sídel; ba ani oni sami
neporozuměli, co se to božím řízením děje. Ale ten, jenž podivuhodným způsobem
mámí a oslepuje moudré tohoto světa v jejich plánech, ten chtěl takto přinésti
nemalou pomoc začátkům církve, u vás se obrozující. A o něco dále: Blahopřeji
vašim církvím k tomu usnesení, že jste se rozhodli spojiti se s Valdenskými.
Neboť doufám, že bude mezi vámi vznikati méně roztržek, a vznikne-li už nějaká,
že se dá rychleji urovnati atd., když se přece můžete napříště říditi ve svém
vyučování podle určitého způsobu učení. A zase dále psal takto: Podle mého
mínění jste jednali rozumně, když jste si oblíbili ten způsob učení, který je
tak jednoduchý a tak přizpůsobený svatému Písmu, že i církve mezi sebou se
rozcházející uznaly za vhodné (jak se pamatuji) dáti jej vytisknouti a šířiti
po našem Německu.
- Krásný byl také posudek Petra Martyra, tehdáž theologa štrasburského, v
němž psal takto: Mimoto radím, aby se kázeň, pokud je to jen možné, naprosto
zaváděla ve vašich církvích. Neboť nepřijme-li se hned na začátku, dokud lidé
planou touhou po evangeliu, nebude snadno připustiti ji později, až se vplíží
jakýsi chlad, jak už to bývá. Ale jak marná je práce bez kázně, toho příkladem
vám může býti velmi mnoho církví; ty nechtěly to jho tak blahodárné vzíti na
sebe hned při základech svého obnovení, a pak se už nikdy nemohly uvésti v
pořádek žádným náležitým řádem, pokud jde o mravy a život; tím se stává (s
velkou bolestí to pravím), že skoro všechno je slabé a hrozí na všech stranách
pádem. Je to tedy těžká škoda a jistá zkáza církví; bude-li jim chyběti
svazek kázně; a nelze říci, že opravdu a pevně mají a vyznávají
evangelium ty církve, které buď kázeň nemají nebo jí nedbají a žádnou touhu
po ní necítí. Poněvadž se v evangeliích a v apoštolských listech doporučuje
kázeň s tak velikou bedlivostí, jistě musíme vyznati, že jest nikoli nejmenší
částkou křesťanského náboženství. Z toho plyne, že zřejmě zanedbávají
evangelium ti, kteří nechali stranou tak znamenitou jeho část.
- Zanchi (tehdejší Martyrův spolupracovník v Štrasburku) vložil do svého listu
toto: Starejte se co nejhorlivěji, aby zároveň s kázáním slova byla
obnovena ve vašich církvích i církevní kázeň. Neboť na svou škodu zakoušíme
každodenně, jak mnoho zla již dávno vzniklo a každodenně vzniká v našich
církvích i v církvích celého Německa (protože je z nich vypovězena
církevní kázeň)! Jistě budou právem potrestáni ti, kdož jsou tím vinni, že
se kázeň v církvích neobnovuje.
- Když byly tyto rady dány a přijaty, přece ještě někteří působili zmatky. I
stalo se, že několik předních mužů velkopolských (mezi nimi jeden palatin a dva
hrabata, Jakub z Ostrorogu a Rafael z Lešna) zatoužili poznati u Bratří všechno
důkladněji, a podnikli tedy cestu k nim, když chystali synodu ve střední
Moravě. Přišli k nim s radostí (24. srpna) a pak veřejně vykládali mnoho o
jejich opravdovém pohostinství a nevšední zbožnosti, všechno ve vyšším
stupni, než co se o nich proslýchalo. Počet kněží byl větší než 200 hlav a
účast ochránců, pánů a šlechty, byla veliká. Bylo tam tehdy voleno 15
sluhů božího slova, šest konseniorů, dva biskupové (Jiří Israel a Jan
Blahoslav), prvý pro dohled na církve polské, druhý na moravské. Tam jim naši
krajané (dí Łasicki) blahopřáli k jejich štěstí a těsněji se s nimi
spojili v náboženství.
- Téhož roku dal znovu vytisknouti bratrskou konfesi (v Tubinkách ve Švábsku)
Ital Pavel Vergerius, někdejší justinopolský biskup a legát římského papeže pro
Německo. Tento poznal pravdu evangelia a zakusiv pro ni vyhnanství dosáhl
pohostinství u vévody virtemberského. O Bratřích psal pak Vergerius v předmluvě
ke konfesi takto: Především pokládám Za hodno říci, z jakého důvodu a k jakému
cíli jsem vydal toto valdenská či (jak se říká) pikardské vyznání křesťanského
náboženství. Při mé vřelé touze, spatřiti a poznati mnoho rozmanitých církví
rozmanitých národů, povolal mě nedávno Bůh z Němec do Pruska, Litvy a Polska;
když jsem nakonec dlouho jezdil Polskem, připadl jsem asi na padesát církví,
zařízených podle způsobu a předpisů valdenských. A ty mně opravdu způsobily
jakousi jedinečnou rozkoš a radost. Neboť hlas evangelia zaznívá v nich čistě a
svorně; a to až do té míry, že jsem nemohl ani tušiti, tím méně viděti nějaký
blud neb rozpor ani v učení ani mezi učiteli. Obřady jsou prostičké a
čisťoučké, tak zcela vzdálené od papežských pověr a kejklů, že po nich nezbývá
ani čichu ani stopy. Kázeň je vážná a přísná; z ní plynoucí obnova a náprava
života nese takové plody, že jako jejich kořen snadno poznáš kajícnost, nikoli
líčenou, nýbrž co nejopravdovější a zcela důstojnou člověka křesťanského. Když
jsem o tom jednak psal bratřím do Italie a u jiných národů, dílem jsem některé
věci osobně a s velkým nadšením vyložil osvíceným knížatům německým a jiným
tamním vedoucím mužům, zdálo se mi, že jedni vůbec nevědí o Valdenských, druzí
že se velmi diví, co že to Poláky napadlo, že přijali právě valdenskou konfesi!
Obávali se totiž, že valdenskými názory nakazí a poskvrní čisté a svaté učení
Kristovo, které teprv nedávno přijali. Tedy z tohoto a to velmi vážného
důvodu považoval jsem za svou povinnost přičiniti se všemožně, aby
valdenská konfese, kterou již bylo těžko dostati, byla znovu vytištěna a
rozšířena; neboť jsem naprosto nepochyboval, že všichni, kterým leží na srdci
čistší učení, budou hned po prvním doušku (jak se říká) slaviti velikými
chvalami nejen konfesi samu, nýbrž i Poláky a jiné lidi, kteříkoli ji přijali
do své církve; a že budou nakonec prositi Otce nebeského, aby ráčil zachovati
církevní obnovu tak dobře u nich započatou, aby ji svou nesmírnou dobrotou
ráčil rozmnožovati a den ode dne více požehnávati. Mimo svědectví Martina
Luthera, muže nad jiné ctihodného a svatého, který schválil a doporučil tento
valdenský církevní řád, rozhodl jsem se připojiti podle zásluhy také svědectví
jiných mužů zvlášť vzdělaných, zbožných, vážených; zejména Filippa
Melanchthona, Martina Butzera a Wolfganga Muskula, kteří podle mého zdání
chválí tuto konfesi ještě více. než Luther, ač ji přece Luther pochválil slovy
velmi závažnými. Vím sice dobře, jaký jsem, ale přece napomínám církve v Kristu
obrozené za těchto čtyřicet let, aby nepovažovaly za dostatečné, že mohly ze
svých církví vypuditi papeženské pověry a ostatní ohavnosti, ale aby bedlivě a
úzkostlivě hleděly udržeti svorné, čisté a pravé učení syna božího, pána našeho
Ježíše Krista, a zavésti konečně jednou vzájemnou kázeň i umrtvování
života, jak je důstojno takového učení!
- Posílaje tuto konfesi Bratřím do Pruska napsal mimo jiné: Knížata v Německu
se diví, co mě to napadlo, přidati se k pikartům; ale když mě slyší, přestávají
se diviti. A dále: Dosáhl jsem, doufám, že mnoho lidí po velké části Evropy
chápe, co je valdenská konfese, a že ji také milují; zásluha náleží Bohu.
- O čtyři léta později (19. března 1561) psal znovu Bratřím těmito slovy:
Jako mě duch Páně přiměl, abych se
odtrhl od cizoložné církve Antikristovy (a odtrhl jsem se milostí boží před
desíti lety), tak mě nyní nutká,hledati tu církev, jež se mi zdá ze všech
nejlepší, abych v nl totiž zemřel a svou duši vrátil nebeskému Otci. To musím
učiniti (bude-li tak jeho vůle) nejen k vůli sobě, nýbrž i na příklad jiným, ať
jsem člověk jakýkoli. Útěkem z papežství dal jsem doklad, že se celým srdcem
odvracím od jeho učení; nyní toužím vydati svědectví, že sice nehaním učení
těch církví, u kterých jsem, ale že miluji ty církve, v nichž vládne přísnější
kázeň. Chválím sice zmíněné církve, ale postrádám druhou stránku evangelia,
totiž kázeň. Vyznávám tedy, že vašim církvím dávám přednost přede všemi. A aby
se nikdo nemohl domnívati, že u mne vznikl tento názor z nenadání, beru Boha za
svědka, že se mi líbily vždycky, jakmile jsem okusil evangelia; ba že jsem je
obhajoval podle svých sil, jak mi může býti svědkem mnoho lidí. Obzvláště to
dosvědčují dva mé skutky; jeden z nich, že jsem obměkčil nejjasnějšího krále
českého (Maxmiliana), když o nich smýšlel dosti špatně. Celkem, chtějí-li mě
vaše církve přijmouti, chci se k nim přičleniti a v nich zemříti atd. A
poněvadž se dobrovolně vzdaluji rozkoší, nebudu jich hledati u vás. Dotkla se
mne ruka Páně, mám jiné snahy, jiné myšlenky atd.
- Také vedle toho v dopise Rokytovi připojil: Ničeho nežádám snažněji od Otce
nebeského, než aby mě přenesl do klína vašich církví. Neboť v jádru jim dávám
přednost přede všemi a rád bych veřejně vydal ostatním církvím toto svědectví,
že tak smýšlím. Nepochybuji, že vznešený pán Jakub (hrabě z Ostrorogu) dá ti
nahlédnouti do některých spisů o koncilu (Tridentském). Cítím, že jsem duchem
božím napomínán, abych přišel na koncil; a jistě (dají-li mi záruku
bezpečnosti,
o jakou jsem žádal), nebudu se moci zdržeti, abych nešel. Je sice
nebezpečí, že se mnou naloží, jako naložili s Janem Husem a s Jeronymem
Pražským; ale nemohu tento život nijak lépe vynaložiti, leč vydám-li jej
mučení. Toužím zemříti a býti s Kristem. Pozdravuji bratra Jiřího a
Petra a všechny ostatní služebníky slova božího. Proste za mne, ze srdce o to
prosím. Kéž Otec nebeský rozmnoží všem nebeské poklady, ducha a víru, skrze
Krista, pána našeho. - Potud Vergerius. Ale nebylo dáno tomuto
znamenitému muži splnění ani jednoho ani druhého přání (ani se nedostal do
Polska, ani nebyl korunován mučednictvím), nýbrž byl brzy potom přenesen
do nebes zákeřnou smrtí.
- Zatím církve malopolské, stále ještě kolísající, nemohly dospěti k
žádnému ustálení svého řádu; neboť jednak značná část šlechty, jednak ti,
kteří, byvše tajně nakaženi od vlašských horlivců, hýčkali ve svém klínu
ariánství, vyhýbali se jhu kázně. Jan Łaski (polský pán, který před
dvaceti lety povrhl ve své vlasti biskupskou hodností a z lásky k pravdě odešel
do ciziny; byl na své pouti kazatelem církve v Londýně, Emdenu a Frankfurtě
nad Mohanem; roku 1536 byl povolán zpět do vlasti a vrátil se)
psal o tom Janu Černému, biskupovi bratří v Čechách, a jeho druhům v úřadě (r.
1558) takto: Dosud ještě nemáme mezi sebou nic jistého ustanoveno. Ale je
zcela nezbytné, abychom se sešli. Neboť musíme dozajista zakročiti proti
různým pokusům Antikristovým, které svými pletichami zřejmě u nás strojí,
aby církve uvedl ve zmatek a bránil pokrokům evangelia. Někteří neschvalují ve
všem naše společné učení a stěží se chtějí podvoliti církevní kázni. S těmi
tedy bude třeba jednati podle společného plánu. A Bůh přidej milost, abychom
se nescházeli nadarmo atd. Tak psal onen výtečný šl. Łaski s nadějí nejlepší,
ale marnou;
neboť nadarmo se konaly schůze tohoto roku a ještě v několika následujících
letech; nebo~ zchytralí odpůrci Trojice (skrývajíce ještě jed) vždy vyvinovali
protitlak podle výroku Spasitelova: Každý, kdož zlé činí, nenávidí světla.
Jan 3, 20.
- Když byl do nebeské vlasti odvolán zbožný stařec šlechtic Łaski, byla roku
1560 znovu svolána synoda v městečku Ksiąž; nenávistníci pravdy a řádu nabyli
větší smělosti a tvrdili tam, že senior či superintendent se nemá voliti z
duchovních, nýbrž ze světských členů; byli přesvědčeni, že ti si spíše dají
nalíti jejich jedu. Důvody předstírali dvoje: 1. Duchovní prý mají práce
dostatek, každý ve svém stádci; 2. aby nezůstalo nic zavánějícího papežstvím
mezi těmi, kteří se od papeže odloučili. Vyslanci našich církví, kteří byli
přítomni (Lorenc a Rokyta), nepochopili ještě hloubku satanovu, ale otázáni na
své mínění přece prohlásili, že máme obyčej opačný, a opírali jej vážností
Písma a důvody z rozumu; k nim se přidávali duchovní, šlechtici odporovali, a
trval prudký spor.
- Konečně nenávistníci řádu provedli nápor v tom smyslu, že tvrdili, že by
bylo možno míti z kanonických písem dokonaljší reformaci, než jakou mají
bratří Valdenští. Naši tedy sepsali důkazy, že právě bratrská reformace je ta
žádaná, to jest zřízená co nejblíže k obrazu staré církve apoštolské; to
svědectví že jí dávají nejslavnější evangeličtí mužové tohoto věku. Naše
reformace že nebyla provedena překotně nebo od nějakého jednotlivce, nýbrž že
bylo připuštěno pouze to, co nejlepšího se dalo nalézti úvahou mnohých, čemu
naučila zkušenost, co přidal ohled na dobu a co utvrdil zvyk. K čemu tedy třeba
nových a nejistých pokusů, když čtyřicetiletou zkušeností jest již dostatečně
zřejmo, jaké je ovoce evangelia, chápeme-li se ho spíše vznosnou theorií než
pokornou
s poslušnou praksí: že totiž evangelium trvá jen v chrámech a na rtech
mnohých lidí, ale bez odměny, která by byla důstojná tak velikého světla,
bez obnovy života. Velmi pravdivým prý se shledává svědectví pomesánského
biskupa Sperata (zemřelého před šesti lety), který si postěžoval, že se vskutku
tak děje: My kážeme, říkal, a nečiníme; lid slyší, a nevěří. Konečně doložili,
že díIo i nebude do budoucna stálé, jestliže se polští evangelíci nesváží se
všech stran pouty řádu; řád pak že spočívá v tom, aby jedni vládli, druzí
poslouchali, k věčnému vzájemnému povznášení.
- Konečně, poněvadž se namítalo, že Bratří nemají církev otevřenou, s plným
obcováním svatých, nýbrž že slouží svátostmi jen některým, sobě oddaným, byla
dána odpověď, že Kristus zakázal dávati svaté nesvatým a že křesťanství se
musí začínati od pokání, nikoli od svátostí. A podle ustanovení Kristových
nemá se rozhřešení zvěstovati nikomu, leč těm, kteří znovu přicházejí k rozumu
a věří; to obé (pokání a víra), aby nebylo jen po; vrchní a klamné, vyžaduje
zkoumání, zkoumání pak vyžaduje náležitého času. A poněvadž připisovati pouhým
svátostem spasitelnou moc jen z výkonu obřadu jest základem bludů v
papežství, nedá se tento blud napraviti jinak, leč odkryjí-li se tajnosti
srdcí jistou zkouškou, a to ne kvapnou, a budou-li nově přicházející
dlouho a bděle jednak poučováni, jednak zkoumáni. Neboť správně poznamenal
Cyril, že Kristus se nesvěřil hned těm, kteří u něho vyznali víru
(Jan 2, 24), a Jan 2latoústý nazýval nedonošenými
křesťany ty, kteří jsou připouštěni k užívání svátostí dříve, než se naučí
zdržovati se všech věcí, zakázaných v Desateru. Proto pravý služebník Kristův,
aby nedělal nedonošené křesťany,.musí nejdříve vyžadovati ode všech svých
svěřenců náležité
plody kajícnosti. A poněvadž kněžský úřad má tři části: 1. učení, 2.
kllče, 3. svátosti, proto se smí přisluhovati svátostmi jen těm, kteří nejen
neporušeně přijímají pravé učení, nýbrž i podrobují svůj život zákonům kázně.
Kdyby to někdo nechtěl, jak bude částí stádce? A nežli se stane částí stádce,
jak se má vpustiti do stáda? Což se mají porušovati zákony řádu k vůli
prostopášníkům, kteří se vymykají zákonům řádu? Atd.
- Tyto vývody, tenkrát obšírněji probírané, máme po ruce; ale jejich síla
nebyla tenkrát taková, aby zatvrzelci ustoupili. Ba dokonce byly závěry té
synody vyjádřeny tak, že bylo jasně zřejmo, jak tam moudrnst světská
převážila nad božskou, tělesná nad duchovní. Neboť netvořilo se tělo církve,
jaké chtěli apoštolé (Ef. 4, 16), aby ze síly uvnitř
působící mohlo bráti vzrůst k vzdělání svému v lásce, nýbrž takové, jakému
chtěli apoštolé zabrániti (tamtéž,
v. 14), v němž by
lidé nestálí, věčné děti, mohli se zmítati a točiti podle každého vánku učení
skrze prohnanou schytralost k oklamání lstivému. Ukázalo se to věru, když se
mámivý duch ariánství den ode dne bezuzdněji rozmáhal a rušil víru i klid
církve, takže konečně pravověrní musili se probuditi, vyhnati od sebe ty
rušitele a spojiti se mezi sebou pevnějšími svazky duchovními.
- Neboť konečně nalezly místo rady tolika zbožných a moudrých mužů, takže
církve malopolské přijaly řád Bratří českých, ustanovivše z počtu. kněží pro
své církve (rozseté po velmi rozsáhlých krajích) pět biskupů čili seniorů
(krakovského, sandoměřského, lublinského, ruského a bełzského) se stejným
počtem konseniorů; ti měli napříště býti vždy voleni i ustanovováni
slavnostním způsobem. Ustanovili i kněze a jáhny čili katechisty, akolyty čili
lektory, také světské seniory po jednotlivých církvích a synody, které se měly
slaviti každoročně (pět
krajových, jedna pro celé území). Toho příkladu následovaly také církva
velkoknížectví litevského, rozdělivše se v šest diecesí pod stejným počtem
seniorů a konseniorů. A poněvadž zbýval ještě nějaký rozdíl v obřadech, jaly se
církve i tyto rozdíly konečně mezi sebou vyrovnávati; tak se zdálo, že už nic
nezbývá k plné bratrské svornosti.
- Přes to přese všecko jesuité svými křiky a pomluvami u krále vytýkali
evangelíkům chaos bludů a rozkolů. Proto evangelíci, jak se už otevřeně
oddělili od vyložených kacířů ariánských (kteří byli později nazváni
sociniány podle nového podvodníka Socina), tak také z touhy po větším a
větším vzájemném sjednocení vstoupili v ještě úplnější splynutí, vyhlásivše (se
svolením zbožného krále Sigmunda Augusta) všem evangelickým církvím
obecnou synodu v Sandoměři r. 1570, kde bylo ustáleno srozumění ve víře a
v křesťanském náboženství mezi všemi církvemi vyznání augšburského, českého ajkjutyporewqnbczvewbcfgtw
helvetského. To je známá věc, poněvadž zápisy tohoto srozumění byly tolikrát
přetiskovány v Polsku i v Německu; nehledě k tomu, že se potom zdálo,
jako by se odtahovali augšburští (rozličně matení z Německa od svých
krajanů, zvyklých na spory).
- Tedy k tomuto výsledku dospěly tehdy umírněné rady Českých bratří za
pochvaly všech dobrých lidí. Chci se zmíniti jen o jednom, o Janu Łasickém,
vzdělaném šlechtici polském. Ten ještě jako mladík, čtyři léta před uzavřením
tohoto srozumění, stal se z papežence evangelíkem; když slyšel, že mimo
helvetské vyznání, ujaté již v jeho vlasti, jsou ve Velkopolsku ještě jiní
evangelíci, a to vyznání augšburského a českého, toužil poznati, v čem se liší;
proto se vydal na cestu k nim a všechno si prohlédl osobně. Podobně, když
provázel syny některých vznešených pánů do Německa
a do Francie, zvolil směr přes Čechy a navštěvoval Bratří; dotazoval se na
všechno a zaznamenával si vše, co se mu zdálo pamětihodného. Z toho pak složil
jejich historii (pod názvem Osm knih o původu a činech Bratří českých). Tam (v
sedmé knize) také toto sandoměřské srozumění církví připsal hlavně jejich
působení.
- O sobě samém pak vypravuje Łasicki toto: Roku 1567, když jsem se ubíral
na studie do Heidelberku, a zase r. 1571, když jsem se vracel ze Štrasburku
domů, odbočil jsem poněkud z cesty k Bratřím do Prahy a do Boleslavě; jejich
biskupem byl toho času v Čechách Jan Kalef, muž vážný a přísný, jak jsou oni
všichni. Nesmrtelný Bože, jaká a jak veliká radost vzplanula tehdy v mém srdci
ze spatření a poznání všech těchto věcí, které jsem tu již vypsal a které budu
poctivě vykládati v knize osmé! Když jsem bedlivě jednotlivé věci prohlížel a
dotazoval se na všechno, jistojistě se mi zdálo, že jsem v církvi efeské neb v
thesalonicenské nebo v kterékoli jiné apoštolské; neboť jsem na vlastní oči
viděl a na vlastní uši slyšel, co čteme v psaních apoštolských, v listech
Ignáce mučedníka, v obranách Justinových neb v Apologetiku Tertullianově; takže
zfejmě jsou velmi nespravedliví a Bratřím křivdí všichni ti, kteří vnuknutím
onoho zlomyslníka a závistivce utrhají jejich svatému obcování, zlehčují víru,
jež vydává ovoce zbožných skutků, a škodí lidem tak dobrým, nevinným a
pokojným. Neznají Čechy, neví Morava, jaké má obyvatele; jinak by se k nim
uctivěji měla a milovala by je více, než to činí. Zasluhují si naprosto, aby se
jim svěřilo řízení celé církve, chceme-li, aby byla svatá a bez poskvrny, a aby
se vrátila k někdejšímu rozkvětu a síle apoštolského věku. Ale marné jest,
všeho toho si přáti. Nikdy neustoupí obílené stěny pravým biskupům, a ovce
Kristovy obrácené v kozly nesnesou jiné pastýře, leč podobné sobě. Bude
hýřiti Babylon, až jedné hodiny přijdou rány jemu určené, z nichž jen Noe,
Lot, Daniel, a Tobiáš vyváznou zdrávi pod ochranou boží. - Toto tehdy napsal
ten horlivec, snad příliš vřele, ale nicméně slouží to k pobídce, zabývati se
věcmi bystřeji a bráti v počet nejen to, co se zevně stkví, nýbrž všechno.
Vždyť se může státi, že pod nejošklivější skořápkou se skrývá nejkrásnější
perlička; neboť Bůh obyčejně volí, co je v očích světa bláznivé, mdlé a
neurozené, za nic nepovažované, takřka nejsoucí.
(1. Kor. 1, 27, 28).
- Svou historii, ať už jakkoli napoprvé načrtnutou, poslal Łasicki z Německa
na posouzení Ženevanům; takto o tom psal Janu Lorencovi, bratrskému biskupu v
Polsku: O vašich věcech jsem dopsal p. Bezovi, aby byly vydány na světlo,
daporučí li to. A proč by ne? Kristus rozkázal, aby světlo zřejmě svítilo,
atd. Snad by se mohly vydati, než vyjde něco lepšího; neboť zatím by u mnohých
lidí rostl Pánu úrok z těch statků, které vám svěřil. Beza pak psal Łasickému
takto: Konečně ti posllám zpět spis o církvích Valdenských bratří, který jsi mi
poslal k přečtení a k rozhodnutí. Je v něm mnoho, čemu se naprosto obdivuji; a
kéž by byla naděje, že bude možno něco zavésti do církví! Ale o některých
věcech přece soudím, že se nemají předkládati k napodobování, poněvadž byl při
nich vzat zřetel k době a k okolnostem.
- Ale vraťme se k Bratřím, jak se zatím měli doma (v Čechách a na Moravě):
lépe se měli pod vlídným panovníkem, užívajícím umírněných rad, pod
Maxmiliánem. Mezi jeho důvěrníky byl Jan Krato, vrchní lékař, přítel Bratří.
Tak se stalo, že jednou seděl v kočáře sám s císařem, který si vyjel na venkov
pro občerstvení; císař se s bolestí zmiňoval o tolika a tak velikých neshodách
v křesťanstvu a konečně se ptal Kratona, kteří mezi tolika sektami se podle
jeho názoru nejvíce blíží apoštolské prostotě. Krato
odpověděl: Nevím, zda by se to nemohlo přiznati Bratřím, které nazývají
pikarty. Když císař odvětil, já také tak myslím, odvážil se Krato poraditi
Bratřím, aby císaři dedikovali nové vydání německého kancionálu (které
chystali, jak věděl). I stalo se tak léta 1566. Tam ve věnování vyjádřili
naději svou i všech dobrých lidí, že skrze jeho císařské veličenstvo bude
podporována všeobecná obnova církve, a neváhali jej k tomu povzbuzovati
příkladem Davida, Jozafata, Joziáše, Konstantina a Theodosia; neváhali také
nabídnouti k tak společnému dílu i svou vlastní hřivnu podle míry, jakou jim
naměřil své dary Bůh. Tak o tom svědčí i předmluva sama (kterou dosud všechny
tyto zpěvníky, i později tištěné, vpředu nesou). Je pravděpodobné, že by byla
nechyběla tomuto zvlášť poctivému panovníku dobrá vůle, kdyby mu to bývalo
možno pro pletichy těch, kteří drží žezla králů v zajetí a ruce v poutech.
- Třetího roku jeho vlády (1565) kuli nenávistníci pravdy nové protivenství proti Bratřím, zneuživše k tomu vlivu českého kancléře, pana Jáchyma z Hradce. Ten odjel do Vídně a všemožným naléháním docílil, že císař, ač nerad, podepsal nový mandát na přísnější plnění plnění Vladislavova mandátu proti pikartům. Ale boží dobrotivost bděla nad svými lidmi a nedopustila, aby dobrý panovník se buď poskvrnil krví nevinných neb se zatížil lkáním utlačovaných. Neboť když se kancléř vracel opatřen již listinou a když přejížděl dunajský most, právě vyjev z vídeňských bran, stalo se, že trámy povolily, jedno pole mostu se propadlo a vydalo jej dunajským vlnám k utopení. Utopil se tedy i se svým průvodem; jen šest rejtharů vyplavalo a mladík urozeného stavu, který zemřel až sešlostí věku, jsa trvalým svědkem hrozného soudu; ale přistoupil k náboženství bratrskému,
nad nímž, jak tenkrát poznal, Bůh bdí. Ten, plavaje po dunajských vodách,
spatřil svého pána zmítaného vodami, uchopil ho za zlatý řetěz a držel, až
přišli na pomoc rybáři, které viděl přijížděti na loďce. Pán byl tedy vytažen,
ale mrtvý; skřínka však, do níž uložil zkázonosné listiny, potopila se tak
hluboko, že už nikdy více nepřišla na oči žádného člověka. A nebylo nikoho, kdo
by se chtěl o ni opět pokusiti. (O tomto příběhu se zmiňuje také Thuanus v
knize XXXVI. a klade tu událost na 10. prosince.)
- Když byly výtisky bratrské konfese (také posledního vydání v Tubinkách)
rozebrány tak, že byla po nich poptávka, byla znovu vytištěna ve Vittemberku
(r. 1573), pěkněji než předešlá vydání, se starou Lutherovou předmluvou a s
listem žijících profesorů Bratřím, v němž bylo psáno toto: Blahopřejeme vám a
vaší církvi k tomu duchu, že po chvalitebném příkladu svých předků se stále
staráte o to, abyste prospívali v poznání Kristově den ode dne a abyste svěřený
poklad odevzdali také svým sousedům a potomkům. Chválíme také přísnost církevní
kázně, kterou po příkladu staré církve u sebe zachováváte bez pověry a bez
osidla svědomí, atd. Ve Vittemberce 8. února 1573.
- Když pan Krato poslal tuto konfesi Jeronymovi Zanchimu (působícímu již v
Heidelberku), odepsal Zanchi těmito slovy: Přečetl jsem pozorně bratrskou
konfesi, kterou jsi poslal, a to s velkou vnitřní rozkoší. Neboť netoliko jsem
shledal, že celé učení se srovnává s Písmy svatými, nýbrž také se mi zdálo,
jako bych viděl čistou a opravdu křesťanskou zbožnost jejich srdcí. Vždyť je
patrno, že si neustanovili za cíl bořiti a podvraceti naprosto až od samých
základů (jak někteří činí) a beze všeho rozdílu to všechno, cokoli je v církvi
římskéů nýbrž zvolili cíl, budovati církve podle pravého a
apoštolského a tím také spasitelného pravidla zbožnosti, zavrhnouce, co je
zavržitelného, napravíce, co vyžaduje nápravy, a zachovajíce, co se má
zachovati; to je konečně pravý a náležitý způsob církevní reformy. O kéž bychom
se všichni po příkladu těchto dobrých Bratří oddali témuž snažení! Jistě bychom
i v sobě samých cítili i na jiných spatřovali více zbožnosti, míru, svornosti a
lásky (jimiž se slaví Bůh a rozmnožuje království Kristovo). A k čemu, prosím,
směřuje celé Písmo svaté, kázání evangelia, přisluhování svátostmi a ustanovení
kázně, leč abychom byli těmito vnějšími pomůckami udržováni, podpíráni a
podporováni a tak abychom vnitřním působením Ducha svatého prospívali
každodenně víc a více jak v pravé víře a lásce, tak ve snaze po dobrých
skutcích a po svatém životě? A aby (jak praví apoštol) byl dokonalý člověk
boží, ke všelikému skutku dobrému hotový. Tedy, ač částečně ti činím ústupek
(pokud píšeš, že je při nich více svědomí než vědomí), přece se nevzdávám
zhola, neboť moudřejší jsou, zdá se mi, tito pošetilci svou nevědomostí než
mnozí mudráci svou mnohonásobnou vědomostí, atd.
- Łasicki připojuje o téže bratrské konfesi i posudek Stanislava Sarnického
(kterého počítá Starowolski mezi sto vynikajících spisovatelů polských; byl to
sluha slova božího helvetského vyznání, později superintendent krakovské
diecese); posudek zněl takto: Otáže-li se mě kdo, čím se liší česká konfese od
augšburské a helvetskí, dovedl bych ukázati, že všem konfesím německym i
francouzským jde hlavně o to, aby vyvracely a odsuzovaly zlořády papežské;
jediná konfese následovníků mučedníka Jana Husa nejenom boří, co je na
překážku, nýbrž i opravuje a obnovuje stavení nového obrozeného člověka a dobře
spořádaní církve.
- Že názor heidelberských theologů (kteří se tehdy pod Fridrichem třetím
zbožně starali o zavedení pořádku v církvích falckých) byl nejinaký, jest
zřejmo
z jejich poselství k Bratřím do Čech a z dopisů. Neboť takto psal Zachariáš
Ursinus Ondřeji Štěpánovi, bratrskému biskupovi: Známe z vaší konfese nejenom
souhlas s námi ve všech hlarmích článcích křesťanského učení, nýbrž i péči a
bedlivost o zachování života náležitého na křesťany. A po té stránce vám po
zásluze blahopřejeme k většímu štěstí, než je naše, a prosíme vás, abyste nám
pomáhali u Boha svými modlitbami k dosažení jeho milosti, kterou by nám byl
popřán poněkud hojnější prospěch také v pořádku a poctivosti křesťanské,
abychom tak sami sebe soudíce nemuseli byti souzeni od Boha. Neboť, ačkoli se
touhy a snahy již dávno nesou k tomu, aby bylo mezi námi konečně viděti trochu
lepšího pořádku, přes to podržujeme až dosud stěží pouhé jméno neb slabý stín
kázně; vždyť i pouhé jméno církevní kázně vešlo tak v ošklivost, že se velká
část od něho odvrací a přeje si jeho vyhlazení (ježto jedni příliš nemoudře a
příliš nevhodně kázeň vymáhají, druzí příliš urputně a šmahem ji zamítají). A
tak vidíme se studem a s bolestí, že se nám ve vašem mínění přičítá víc, než
sami u sebe nacházíme; my však z toho cítíme v sobě podněty, jichž puzením se
máme snažiti, více odpovídati vašemu a jiných lidí dobrému mínění o nás, atd.
19. března 1574.
- Dostavše odpověd na tento list, poslali Heidelberští k Bratřím jakéhosi
Badia s tímto dopisem (psaným od p. Oleviana témuž biskupu): Pan Ursinus mi
ukázal vaše psaní a psaní pana Langueta; z nich jsem poznal, že vy již dávno se
horlivě snažíte k tomu cíli, po němž i my dychtíme; abychom totiž začátek,
střed i konec náboženství kladli ne do rokování, nýbrž do skutků, to jest do
pravého obrácení k Bohu a do pevné víry v Krista. Prosím vás tedy jménem
svým i svých bratří, kteří zde slouží církvi, abyste tomuto Janu Badiovi
vyložili veškeré zřízení vaší církve a věnovali mu svou přízeň; neboť je
to muž vzdělaný a velmi
zbožný. Pozdravuje vás pan Ursinus a všichni druhové. V Heidelberku 28.
dubna 1574.
- A jak smýšleli Heidelberští o tom, co Badius viděl, je zřejmo z listu,
který zase Olevianus napsal Štěpánovi 6. září; mluví tam takto: Nedá se ani
říci, jak vysoce si vážím toho díla Páně, které on ve vašich církvích netoliko
začal, nýbrž i po tolik roků dále koná. Svrchovaná porušenost tohoto věku
nemálo nabádá mne i mé druhy, abychom se s vámi poradili o nejlepším způsobu
církevního zřízení. Neboť toužíme stavěti tak, aby budova byla pevná do
budoucnosti. Vidíme však. jaká bává proměnlivost a jak náhlé obraty v těch
církvích, které jsou takřka zbaveny svéprávnosti a prostě závisí na světské
moci. Jestliže se nezakročí proti tomuto zlu zavčas, pocítí mnozí zbožní, že se
(aspoň z velké části) nadarmo snažili; aspoň pokud se týká pevnosti stavby i
rozšíření veškeré správy Kristova království. Co vám v té věci popřál Bůh, tomu
rozumíme a toužíme to plněji poznati; i prosíme Pána, aby sám poskytl k tomu
prostředky. Zajisté, když se dívám na smutný vzhled reformačních církví v
Německu, všecek téměř trnu. Vidím, že světské správy bývaly hostmi církve, ale
že se již na mnohých místech hosté mění v pány, takže nerušeně vládnou nad
církvemi, ba i nad samým nebeským učením. Neposlední příčinou toho zla se mi
zdá, že mnohé církve se příliš přiklonily k světským vládám tohoto světa; jako
by to byla podstatná část království Kristova! A proto nemohu než velebiti váš
způsob budování, že totiž chcete, aby vaše církve vládám tohoto světa, ba všem
lidem k dobrému byly poddány tak, aby přesto nic neubývalo na jejich svobodě,
kterou jim zjednal svou krví Kristus.
- Hubert Languet (o němž jsem se výše zmínil) byl vyslancem kurfirsta saského
na císařském dvoře ve Vídni, muž to velmi vlivný. Nalézám několik jeho dopisů k
Ondřeji Štěpánovi, a v jednom z nich tato slova:
Ničeho se nebojí papež víc, než našeho dorozumění a spojení; to by bylo pro
něho zkázou, kdyby se to dalo zaříditi; ale jsou mezi námi někteří blázniví
theologové, kteří odmítají všechny správné rady a tím konají dílo užitečné pro
papeže. Rád bych, aby se české církve, které si podle tvého dopisu žádají
augšburského vyznání, spojily dříve s vašimi. Ale to záleží jedině na uvážení
Boha, kterého musíme vroucně prositi, by chránil své stádo proti těm, kteří se
snaží je rozptýliti. O urozeném pánu ze Ž. soudím totéž, co ty. Zdá se mi, že
je z toho druhu lidí, kteří soudí o věcech moudře a prostě, nic nedbajíce na
své city; hodně mnoho lidí /kteří jinak nepostrádají ducha) dává se strhnouti
city tak, že se někdy zdá, jako by je opouštěl zdravý smysl, když posuzují
věci. Ve Vídni, 15, února 1574.
- Zatím vyšlo r. 1572 v Antverpách proslulé čtyřjazyčné vydání bible prací
Benedikta Arie Montana a brzy nato nový latinský překlad bible od Františka
Junia a Emanuela Tremellia v Heidelberku. Tím byli povzbuzeni Bratří a obrátili
svou snahu k pořízení také nového překladu ve svém jazyku, věrně podle pramenů
(neboť až dosud byly všechny překlady jen překladem latinského překladu). K
tomu cíli vyslali na university (vittemberskou a basilejskou) několik kandidátů
theologie, aby se snažili naučit se do základů svatým jazykům. K nim přistoupil
rozený žid Lukáš Helic poznaňský; byl to učený i zbožný muž, a také se stal u
nás služebníkem evangelia. Aby se oni mohli klidně věnovati této svaté práci,
bylo jim přiděleno k společnému bydlení místo uprostřed Moravy, zámek Kralice,
a byla tam zřízena i tiskárna pod ochranou vznešeného pána Jana ze Žerotína,
který sídlil v sousední tvrzi Náměšti a slušně je všechny vydržoval svou
štědrostí. Bůh tomu požehnal tak velice, že jestliže kdo z Evropanů, tedy my
máme proroky a apoštoly mluvíví domácím jazykem co
nejryzeji. Strávili pak v této práci celých čtrnáct let (pořizováním
čistého překladu, skládáním vysvětlujících poznámek a tiskem šesti dílů); neboť
první díl, Pentateuch, vyšel roku 1579; druhý, historické knihy, 1580; třetí,
hagiografie, 1582; proroci 1587; apokryfy 1588; konečně šestý díl, obsahující
Nový Zákon, r. 1593. Odtud teprve se pořizovala pozdější vydání.
- Roku 1575 konal Maxmilián v Praze sněm a dovolil stavům pod obojí, aby
provedli sloučení pod společným heslem jediné konfese; hleděli tomu zabrániti
sice vší silou, ale marně jak jesuité, tak lžihusiti. Vložili totiž do svých
prosbospisů a ohražení mimo jiné to, že stavové pod obojí nejsou ve víře
jednomyslní, nýbrž že mezi sebou chovají pikarty, kalvinisty a luterány.
Stavové, aby mohli dokázati svou shodu, pojali plán, sepsati společnou konfesi;
vybrali k tomu určité theology a dali jim dozorce z pánů, rytířů a městského
stavu. Těm tedy předložili pražští mistři knihy mistra Husa a synodální i
sněmovní usnesení starých Čechů stran náboženství. Ti, kteří přijali augšburské
vyznání (již velká část stavů), předložili tuto svou konfesi, a ti, kteří byli
z Bratří, také svou. Porovnávali tedy v jednotlivých článcích víry i smysl i
způsob vyjádření jednotlivých částí, a nesestupujíce až k příliš podrobným,
jemným a scholastickym rozdílům sporných otázek, vyjadřovali je takovou
formulací, kterou by mohla a chtěla podepsati každá ze stran. Tato jejich
křesťanská umírněnost a moudrost nejenom prospěla tenkrát jim, nýbrž zalibila
se i mnohým znamenitým mužům v Německu a jinde. Neboť císař schválil tuto
konfesi jemu předloženou a přijal v královskou ochranu všechny, kteří ji
podepsali. Toliko právo zříditi konsistoř a universitu, o něž žádali, odložil
na jiný čas; zatím však svatosvatě sliboval, že on sám neb
alespoň jeho syn (kterého již označil za svého nástupce) nezanedbá žádosti
stavů.
- Sluší poznamenati, že tato konfese stavů byla sepsána česky; latinsky
nebyla přeložena, tím méně vytištěna, leč až roku 1619, když ji králi
Fridrichovi předkládala pražská universita a konsistoř. A proto není obsažena v
Harmonii čili srovnání konfesí; co je tam uváděno pod jménem české konfese, to
je vlastní konfese Českých bratří, nikoli ta společná stavovská. Tu dal aspoň
do němčiny přeložiti a brzy po sněmu r. 1575 ji poslal k posudku vittemberským
theologům pan Bohuslav Felix z Lobkovic a Hasištejna, který byl tenkrát od
stavů pověřen jednáním jako direktor. Vittemberští pak ji schválili (ve své
německé odpovědi baronovi), užívajíce mimo jiné také těchto slov: Tato konfese
je stručná a zpozorovali jsme snadno, že při jejím sepisování se hledělo hlavně
k tomu, aby přední články víry byly vyjádřeny krátce, pěkně a přesně, k
uvarování zbytečné obšírnosti a sporů i hádek o choulostivé otázky. To by snad
mohli vytýkati někteří hádaví lidé v našem Německu, kdyby tato konfese byla
také německy vydána; ale my nemůžeme než schvalovati tuto vaši křesťanskou
moudrost a mírnost. Proto vám nepokrytě klademe na srdce, abyste se nedali
odlouditi od této tak svaté a čisté prostoty, přijdou-li snad odjinud jiné
posudky. Neboť tolik je jisto, že je to pro církve nejprospěšnější a že se
církve tenkrát nejlépe budují, napravují a v jednomyslnosti udržují, když se
křesťanskému lidu předkládá čisté učení evangelia v prostotě, bez jemných
odstínů z ješitnosti vyhledávaných a bez hádek, kterí z toho vznikají; tak jako
i v
žalmu 25. je prosba: Prostota a upřímnost nechť mě
ostříhají atd. Dáno ve Vittemberku, 3. list. 1575.
- Šlechetný Maxmilián, vzatý se světa r. 1576, měl nástupcem svého syna
Rudolfa; ten kráčel v otcovských šlépějích a vládl v pokoji až do roku
1602, do
kdy se nikomu nestalo příkoří z náboženského důvodu. Teprve toho roku
tajnými piklemi jesuitů skrze jejich nástroje dospělo se tak daleko, že Rudolf
podepsal edikt od nich sepsaný (o znovuoživení Vladislavova mandátu proti
pikartům) a rozkázal jej vyhlásiti; ale nic jiného tím nedocíleno, než že bylo
dočasně zavřeno několik bratrských sborů. Neboť přední páni, ochránci Bratří,
podali ohrazení, že se jich to nijak netýká, poněvadž nejsou takoví, jak se
líčí ti stoupenci pikartů, a snadno dosáhli, že velmi mírný císař přimhouřil
oči, aby jeho edikty nebyly přesně zachovávány; k vůli jiným evangelickým
stavům nebylo nepřátelům ani možno, aby jejich provádění vymáhali. Mám také
zprávu od hodnověrných svědků, že císař, když navečer toho dne z 2. července
přikvapil posel o dobytí Stoličného Bělehradu Turky (předního to města
uherského), zmaten prohlásil: Očekával jsem něco takového, jakmile jsem si dnes
počal osobovati vládu boží, která je nad svědomím; narážel tím na výrok
otcův.
- A že neměl jiného úmyslu, než dostáti slibům zbožného otce a ustáliti
svobodu svědomí, ukázal dostatečně později, když roku 1609 odevzdal dolní
konsistoř a universitu zemským stavům pod obojí k opravě podle uvážení stavů
(přes odpor papežův a strany španělské, ba i některých vlastních rádců). Přidal
k tomu listinu majestátu, kterým potvrdil darování a dovolil, aby evangeIíci
podrželi chrámy a školy (které mají), nebo je budovali (kde by bylo třeba);
zakázal utiskovati kohokoli pro náboženství (také z poddaných svých vlastních
nebo katolických pánů, ba i z duchovenských poddaných); zavázal i budoucí krále
a své nástupce k svatému zachovávání tohoto závazku, a konečně obnovil svolení
stavům, aby ze svého středu volili defensory, strážce této svobody.
- Tedy stavové přetvořili konsistoř, a to tak, že
k vůli svornosti zvolili hlasováním tři kněží z husitů, tři z Bratří a tolikéž
z jiných evangelíků, a připojili k nim tři profesory z university; těmto
dvanácti vybraným mužům uložili starost o církevní záležitosti celého
království. A poněvadž již byla všeobecná dohoda o odstranění kompaktát a o
řízení církví jedině podle předpisů božího zákona, byl zvolen první
administrátor z husitů, Eliáš Šúd ze Semanína; napříště měl býti administrátor
volen ze společného shromáždění děkanů. O Bratřích pak (jimž byl až do úplného
splynutí povolen vlastní řád) bylo
usneseno, aby měli vlastního seniora, nejbližšího kolegu administrátorova,
pokud odlišnost jejich řádu potrvá (však při přátelské svornosti). Universita
postoupila jim jako pravým potomkům Husovým také kapli, zvanou Betlemská,
proslulou kázáními Husovými. To všechno se dálo za všeobecné radosti všech
dobrých lidí; všechno se ozývalo božími chválami a na dveře chrámů se porůznu
přibíjelo:
Kostelové otevřeni,
Čechové obveseleni,
co Maxmilián slíbiti,
to Rudolf ráčil splniti.
- Zkvetlo tedy čistějši náboženství a odstranilo se ponenáhlu po celém
království lžihusitství, takže sotva až každý stý zbýval, kdo se neznal k učení
evangelickému. Ale běda! Se svobodou náboženství (jak to bývá), začala se
rozrůstati také nevázanost života a uvolňovati se podivnou měrou kázeň (i u
těch, kde dříve kvetla). Proto ne všichni zbožní schvalovali tu svobodu,
táhnoucí za sebou bezstarostnost těla, a někteří začali zle tušiti: až nás také
zasypala hrozná bouře Ferdinandova, a naplnil se prorocký hlas: v pokoji
hořkost má nejhořčejší.
- Neboť nepřátelé evangelia, jsouce naplněni závistí a obrátivše se k svým
navyklým piklům, přistrojili v tajnosti nástrahu, jejímž výbuchem jsme byli
úplně přivedeni k pádu, celá naše církev česká, vzdorující po tolik století
Nimrodu papežovi. Takže již musí naříkati s podvrácenou kdysi dcerou sionskou:
Lovili jsou mne ustavičně jako ptáče nepřátelé moji bez příčiny. Uvrhli do jámy
život můj a zasypali mrra kamením. Rozvodnily se vody nad blavou mou, řakl
jsem : Veta po mně! (Pláč 3, 5 2. n. ) Nebo~ když byl se světa vzat ochránce
naší svobody Rudolf a když byly ukuty plány o provádění Tridentského koncilu,
~a se má začlti u Čecbů, postarali se o to, aby je vybraným týráním (proti
posvátným ustanovením privilejí) vyštvali k netrpělivosti a odtud ke zbrani;
tak chtěli míti (dají-li se k tomu strhnouti) zdání práva, potříti je
zbraněmi celé katolické ligy jako odbojnílcy proti nej- . vyššímu majestátu.
Tak se také stalo, poněvadž naše hříchy převažovaly nad spravedlností naší
věci a poněvadž Bůh dopouštěl nepřátelům, aby lidé také na nás konečně
naplnili míru ukrutnosti proti svatým božím.
- Neboť po vítězství z roku 1620 jednak potrestavše na hrdle, jednak
rozptýlivše přední pány, vypudili všeobecným mandátem do vyhnanství všechny
pastýře církví (jakoby původce odboje) a pak se pokusili nejdříve vlídně
lákati, později postrachem a rozličným protivenstvím donucovati lid ke změně
náboženství. Když za celých šest let jen málo lidí takto polapili, vypověděli
konečně roku 1627 veškeru evangelickou šlechtu z vlasti a jali se doháněti
lid žalářováním a mučením k odřeknutí kalicha a k slibu poslušenství papeži.
Tu ovšem byli velmi mnozí hotovi obětovati raději krev než duši, a také o to
žádali. Ale toto přání bylo na posměch; nebot ti noví, železem ozbrojení
apoštolé hlásali, že císař
žízní ne po jejich krvi, nýbrž po spasení jejich duše. Bylo totiž usneseno
v Římě, když tedy zkušenost celébo století ukázala, jak při léčení lutherské
kacířské horečky nic nepomáhá užívané pouštění žilou, že se musí nyní hledati
jiné léky, dobrodiní životosprávy, a to skrze vyhnanství, žaláře a utiskování
všeho druhu.
- Takovouto čtyřicetiletou životosprávou došlo se tak daleko, že v mezích
Čech a Moravy nezbývá evangelíkům již žádný chrám, žádná škola, žádné soukromé
cvičení v náboženství a žádné svaté knihy, poněvadž byly spáleny knihy Písma a
všechny jiné pomůcky čistější služby boží, kolik jen se jich kde dalo
dopadnouti. Kdož však unikli z vlasti pro zachování víry Bohu a rozptýlili se
po sousedních říších (počtem do tisíců), ti buď se dali zlomiti potížemi
vyhnanství a ztratili vytrvalost, anebo prořídli dlouhým trváním pohrom tak,
že nás zbývají jen sem tam drobné zbytky, jako po vinobraní dva tři hrozny a
po česání oliv dvě tři olivky na konci větve (Iz. 17, 6),
poněvadž se nad námi zapomínají všichni, kteří nás milují, aniž nás
vyhledávají, ba dokonce, když my jich vyhledáváme, srdce své proti nám
zatvrzují (Jer. 30, 14).
- A my ovšem spravedlivě snášíme hněv všemohoucího, který na náš národ
spravedlivě přiveden jest (2. Machab. 7, 58). Avšak
zda ospravedlní před Bohem své skutky ti, kteří nedbajíce společné věci
evangelické a starých smluv nejen nepřišli na pomoc podléhajícím ve společné
věci, nýbrž i proti bratřím a sousedům podnítili Babylonské (jako kdysi
Idumejští), volajíce: Rozbořte, rozbořte až do základů (Žalm
37, 7). ~'` Ani jiní, zjednávajíce si mír, nerozpomenuli se, že Čechové,
kteří společnou věc proti Antikristovi zastávali nejen prvně, nýbrž
i vytrvale po tolik věků, zasluhují si, aby sa zase jejich věc hájila
společnou pomocí; aspoň potud, aby se nedovolilo zhasiti u nich tak
naprosto, jak se stalo, světlo
evangelia (kde po prvé bylo rozžato a na společném svícnu vystaveno).
- A tak národu nejsklíčenějšímu, nad jiné upadlému v nenávist za to, že
horlivěji přilnul k šlépějím prvotní církve a k vedení svatých otců, národu
pronásledovanému, svrženému, pošlapanému, od svých opuštěnému a nenacházejícímu
lidského smilování zbude to jediné, aby se dovolával pomoci jedině u věčného
slitovníka a říkal se zničeným kdysi národem božím: proto pláči, že daleko je
ode mne vzdálen utěšitel; není, kdo by mne občerrtvil; zahubeni jsou synové
moji, poněvadž zmohutněl nepřítel (Pláč 1, 16).
Rozprostírá Sion ruce své, ale nemá žádného, kdo by ho potěšil (v. 17). Volal jsem na přátale své, ale oni mne zklamali
(v. 19). Popatř, Pane, jakým způsobem jsem trápen (v. 20). Slyší, že vzdychám, a nikdo mne netěší, všichni moji
nepřátelé se radují (v. 21). Rozpomeň se, Hospodine, co
se nám děje, viz pohanění naše (kap. 5, 1). Dědictví
naše přešlo na cizí, náš dům na cizozemce (v. 2).
Sirotci jsme, bez otce (3). Protivenství snášíme,
trpíme, nedopouští se nám odpočinutí (5). Sluhové panují
nad námi; není žádného, kdo by nás vytrhl z ruky jejich (8). Přestala radost srdce našeho, v kvílení se obrátilo
plesání naše (15). Ty, Hospodine, na věky zůstáváš, a
trůn tvůj od pokolení do pokolení (19). Proč zapomínáš
na věky na nás? (20). Obrať nás, o Hospodine, k tobě, a
navrátíme se; obnov dny naše, jakž byly za starodávna (21).
- Ale ani církve jiných národů slovanských nemají se tohoto věku o mnoho
lépe, poněvadž jsou tištěny na jedné straně jhem papežským, na druhé tureckým,
aneb jsou zasypány i mnohonásobnými pověrami církve řecké. Smiluj se nad svým
lidem křesťanským, tolika způsoby nahlodaným a podhlodaným, Ježíši
Kriste!
- Ale k jakému cíli se to všechno zde připomíná? Pokud jde o nás, na útěchu,
když si uvádíme na pamět,
že ani nyní toto krajní zuření papežské krutosti nebude moci zastaviti běh
evangelia, tak jako kdysi, za časů prvotní církve, žádná síla, žádná mučidla,
žádné tresty smrti nemohly zastaviti šíření křesťanství. Neboť i když se někde
pochodně evangelia uhasí (jako u nás), přece jinde se tím silněji rozhoří. A
Bůh není teď jiný než kdysi, ani není jeho ruka ukrácena, aby nemohl najíti
svým věrným východ z pece babylonské a pohřížiti nepřátele v jejich vlastní
plameny. Veliký jest Pán náš, nesmírný v síle a jeho moudrosti není počtu (Žalm 147, 5); cožkoli chce, to činí na nebi i na zemi (135, 6). Neboť nezamítá svých na věčnost, nýbrž,
jestliže zarmoutil, opět se smilovává podle množství milosrdenství svého.
(Pláč, 3, 31, 32.)
- A jiní, uvádějíce si na pamět tyto skutky a uvažujíce, jak přísně potrestal
Hospodin nás (kteří jsme byli přece částí jeho dědictví), nechi se učí také
sami báti se soudů božích, který je obyč jně začlná od svého domu (1.
Petr. 4, 17), ba od samé svatyně své (Ezech. 9,
6). Neboť ať už věří, že my jsme byli blíže svatyně (pro snahu o světější
kázeň), nebo že oni byli před námi, vyjde to na jedno. Jestliže totiž jsme
opravdu byli blíže zbožnosti my, tu zajisté bude na těch, kteří měli menši péči
o život křesťanský, aby na sebe vztahovali výrok Kristův: Jestliže se toto děje
na dřevu zeleném, co pak bude na suchém? (Luk. 23, 31).
Jestliže však byli oni opravdu blíže svatyně než my, tedy opravdu mohou
očekávati větší rány než my, nezmoudří-li naším výstražným příkladem; neboť
komu bylo více dáno, bude více bit.
(Luk. 12, 47, 48.)
- Jestliže by někomu přišlo na mysl: zde bylo mnoho vyprávěno na vaši chválu,
tu odpovím: Vdastní chvály jsme nepřednesli žádné, připomenuli jsme jen, co
jiní usoudili. Bude tedy dovoleno říci s nejvyšším učitelem: Vydávám-li já
svědectví sám o sobě, svědectví mé není pravé. Jinýť jest, který svědectví
vydává o mně, Jan atd. (Jan 5, 31, 32, 33.) Ale já
nepřijímám svědectví od člověka (dí Pán), než toto pravím, abyste vy spaseni
byli (v. 34, 35), to jest, abyste byli povzbuzeni k
zvážení a uznání pravdy a k vzdávání chvály Bohu. Cíl tolika zde uvedených
svědectví není pro nás jiný, než povzbuditi tím zbožné čtenáře k pozornému
čtení naší knížky, aby tím lépe poznali, zda naše věci zasluhují tak velkých
pochval tak velikých mužů, a podle toho aby buď své věci podrželi, jsou-li
lepší, nebo opravili, jsou-li horší.
- Jestliže jsme zhřešili, skrývajíce až dosud svou hřivnu, ejhle polepšujeme
se, vykládajíce ji na veřejnost. A jestliže se nám již děje to, co onomu
nevděčníku a zahálčivci, že totiž zakoušíme přísný soud Hospodina řkoucího:
vezměte od něho tu hřivnu a dejta tomu, který má deset hřiven, (Luk. 19, 24), tu bude na nás, říci pokorně s Davidem: Pán
jest ,nechť učiní, co se mu dobrého vidí (2. Sam. 15,
26). A vám, církve, které máte více hřiven, ejhle, také svou již
odevzdáváme! Přijměte ji, uctivě prosíme, od nás tak, aby z ní připadlo
Hospodinu hodně více zisku, než dokud byla jen u nás samých. Když Bůh kázal,
jak čteme u Mojžíše, aby mu byl postaven stánek, a když žádal od lidu
dobrovolné oběti, tu kdokoli měl zlato, hyacint, šarlat, červec, hedvábí, kozí
srst, beraní rouna atd., obětoval to; a dělníci povzbuzením božím zrobili z
toho díla (Exod. 35, 23 n.). Nyní pak slyšíme, že se
moudří mužové tu a tam radí o vybudování trůnu Kristova v církvích, kázně
totiž, a o nejlepším způsobu církevního zřízení; proč by tedy jednoho kažďého
nepobízela jeho mysl (jak tam praví Mojžíš,
v. 29), aby
obětoval, cokoli má? (Obětovati ovšem, co nemá, nemůže nikdo.) A dělníky, které
vyvolává a vyvolá Hospodin, próč by nepobízela jejich
mysl, aby toto stavivo třídili, pořádali, tříbili a tak stavěli stánek
Hospodinu?
- Pokud jde o mne, domnívám se, že Luther, Butzer, Kalvin, Muskulus, Zanchi,
Baza, Olevianus, Vergerius atd. byli také Bezeleely a Aholiaby (naplněnými
duchem božím) a že dovedli posouditi, co se více nebo méně shoduje s dílem
božím; ale vy, kteří jste vstoupili v jejich práce, nepřipouštějte, aby jejich
názory byly pro vás předsudkem, nýbrž s myslí co nejsvobodnější prodlévejte při
rozsuzování všeho toho, co se naskytne. Toliko pamatujte, jestliže ty věci jsou
z ducha apoštolského, že se apoštolským duchem musí rozsuzovati, to jest, že se
tu nesmí vyhledávati vzletnost řeči a moudrosti, nýbrž ukazování ducha a
ctnosti atd. (1. Kor. 2, 1).
Ale o tom více, až napřed poznáte věc samu. Jako rozumějícím budeme
mluviti; posuzujte, co budeme mluviti!
Dan. 9, verš 7.n.
Tobě, o Pane, přísluší spravedlnost, nám pak zahanbení tváře, všechněm
blízkým i dalekým, ve všech zemích, kam jsi nás zahnal pro přestoupení naše.
15.
Nyní však, Pane, který jsi vyvedl nás, svůj lid, ze země (duchovního)
Egypta, a způsobils sobě jméno, jakéž jest dnešního dne,
16.
nechť se již odvrátí hněv tvůj a prchlivost tvá od lidu (křesťanského).
17.
Vyslyš, Bože náš, modlitbu služebníka svého a pokorné prosby jeho, a učiň, aby
svítila tvář tvá nad svatyní tvou, zpuštěnou pro Pána.
18.
Nakloň, Bože, ucho své a slyš! Otevři oči své a viz zpuštění naše!
Neboť ne pro nějaké naše spravedlnosti poklekajíce pokorně prosíme tebe, ale
pro milosrdenství tvá mnohá.
19.
Přihlédni, Pane, a učiň, neprodlévejž! Pro sebe samého, můj Bože; neboť podle
jména tvého nazván jest lid tvůj. Amen!