II. staroslověnská legenda o svatém Václavu
Kniha rodu a utrpení knížete Václava
V 28. den měsíce září.
Počíná se předmluva o svatém Václavu, mučedníku Kristově.
Požehnej, otče.
Přerozmanité obory vědeckých studií budívají zajisté v každém ze smrtelníků
zájem o rozdílné dovednosti. Jimi tento výkvět inteligence jak silou své
niterné obrazivosti, tak vrozeným smyslem, nebo též s námahou, rád zkoumá věci
kdekoli dostupné a dotváří je podle lidské touhy ku potěše života. Ten
zajisté, kdo je rozvážné mysli, zřekne se světských hříček a zatouží po
vyšších metách. Jiný zas prahne žíznivě po věcech prchavých a s prahnutím
ducha si žádá nejvyšších poct. Toho mladistvý věk mnohdy proti mravům svádí k
přestupkům, onoho zas přezralá letitost studeného stáří nutí k mravům přísným
a spasitelným. Tomu smělá mysl zjednává v umění válečném pochvalu a čest,
jiného pak umělecká výroba rozličných věcí vytrhuje z netečnosti a mučivě
napíná přirozený důvtip jeho ducha. Někteří, pohrouženi do hluboké knižní
spekulace, oddávají se svým literárním zálibám s podivuhodným půvabem řeči a
snaží se hojnými výpočty a přesnými pokusy vyzpytovat, jaký řád a jaké neměnné
zákony určují pohyb hvězd, která a jaká míra zmenšuje pomocí geometrických
vzorců objem velikosti zemské jakoby nějakým tajemným kouzlem až tak, že jej
možno změřit, aneb na čí rozkaz se vše, co má kvantitu a hustotu, hýbe v
souladu, nebo jakými pravidly harmonie ladí se přirozený popěvek, neb jaké je
schéma úsudků, jimiž se proplétá hluboká disputace řečníků a jejichž předmětem
je pravda a klam a jejich nepostižitelné změtení. Jiní konečně, podníceni
studiem básní, věnují svou pozornost hříčkám poezie, a tak chtějí druh druha
zjemnit a zušlechtit. Zvěst pravdy však v divuplných skutcích světců božích,
ač byla dobrotivostí nebeskou lidským zrakům tolikrát ukázána, neostýchají se,
zamilováni do svých bajek, zahrnovat pohrdavou a zhoubnou nevšímavostí. Není
divu, jestliže věci vznešené a dávající podnět k úvahám filosofickým odvedly
takovéto mudrce od prostinkého skládání, když mnozí z nich příliš horlivě
ulpěli na spisech pohanských a nejenže jim dali přednost před tím z posvátných
dějů, co by byli měli ku poctě boží hlásat a šířit mezi potomstvem písemnými
záznamy, nýbrž oni vše to, co je božské a zbožné mysli se jeví prostinkým a
bez těžkopádné složitosti přelíbezným, zhola odhodili jako bezcennou
tretku.
Když se tedy věci tak mají, jak mnozí myslí, a ostrovtip skvělých
krasořečníků si hledí věcí vznešených, třebas že jsme příliš vzdálení od této
veliké a učené povídavosti mudrců, nechť přece tato krátká úvodní poznámka,
byť sebe chybněji pověděná, předchází řídkost následujícího sepsání, uloženého
naší neumělosti svatým rozkazem vítězného císaře a světovládce Oty II., které
hned dále bude líčit jméno nezapomenutelného muže a vzácnou paměť jeho skutku.
A čím je slabší vinou špatného spisovatele, tím větší jeho ozdobou jest
vznešená důstojnost světce, jenž oprávněnost látky označil posvátnou autoritou
svých skutků.
Počíná se kniha o rodu a o utrpení svatého knížete Václava
- Když po prvním vymezení nauky pro všechny věřící zhoubné kacířství již se
končilo, živý lesk učení ozářil božsky svým planoucím jasem celý okrsek
zemský, černě zachmuřený temnotami bludů. Jak známo, zachovaly se nám
dostatečné zprávy o prvním mstu víry v církvi za dřívějšího mohutného rozkvětu
usilovných bohovědných studií o spasitelných textech, neboť bylo to popsáno v
knihách a dosti určitě zaznamenáno pro věřící potomstvo. Ale třebaže některé
pohanské kmeny po dlouhé a zmatené zacházce byly svatým osvícením po oklikách
uvedeny na řádnou a správnou cestu, přece posud ještě neměly účast na daru
této milosti úhrnem všechny národy světa, ač jsou k tomu předurčeny. Řízením
nebeské velebnosti však, jakoby se znenáhla začínaly porážky ďáblovy, milost
ta pokročila dosti šťastně v krajích.
A z těchto krajů jeden, osídlený obyvateli slovanskými, chystám se vylíčit v
prostinkém svém spisku. Naši pozornost zaujala krajina severní nad jiné drsná
a ve víře lhostejná. Země ta darem Ducha svatého sama zatoužila, třebas v
pozdním, přece požehnaném obrácení, podrobit se zákonu křesťanského
vyznání.
- Od samých zajisté obyvatel země bývá kraj ten zván Boemia. V něm již za
panování blahé paměti Jindřicha, slavného krále franského a římského, jeden
muž toho kmene, vznešený rodem a silou převyšující své soukmenovce, jménem
Spytihněv, syn Bořivojův, pověřený správou knížectví pod svrchovaností
královou, byl dotčen sladkou touhou po Božím zákonu a nemálo dychtil po tom,
aby se znovuzrodil tajemstvím posvátného pramene. I očistil se křtem svatým a
novou horlivostí zanícen zbudoval dva chrámy na čestnou paměť Boha a jeho
blahoslavené Rodičky, jakož i svatého knížete apoštolů Petra. V nich se potom
děly přispěním pomoci boží každoročně nesčíslné zázraky.
- Zatím dni jeho života proslaveného příkladem krásných činů byly podle
zákona lidské přirozenosti spočteny. Na knížecí trůn nastoupil jeho bratr
věkem mladší Vratislav, zvolený všemi lidmi. Ten následoval svého bratra,
uvěřil pravdě Boží, a když přijal křesťanské náboženství, vystavěl chrám
blaženému mučedníku Jiřímu. Ale i on po několika letech života odcházel z
tohoto světa přirozenou smrtí člověka. Ještě zaživa si však vybral za svého
nástupce Václava, ze synů vskutku rodem staršího, dítě Bohem milované a po
nebesích toužící a ze všech zrozenců od lidí nejvýš obdivované a hojně
chválené.
- A když tento hoch ku podivu sličný a roztomilý svou krásou dospěl v
kvetoucího jinocha, ještě za života otcova zatoužil po knižním vzdělání,
opětovnými prosbami přemohl srdce, rozum i mysl otcovu a byl od něho poslán na
hrad zvaný Budeč ke knězi jménem Učený a byt jemu svěřen, aby jej vycvičil ve
vědách. Jeho duch byl od Boha nadán rychlou chápavostí, proto si vbrzku
studiem osvojil knihy žalmů a vše ostatní a pevně to podržel v své paměti.
Když potom jeho otec, jak bylo již řečeno, odešel z tohoto světa, mladík ten,
svými skutky podobný starcům, byl zvolen pod zářnou mocí nejjasnějšího krále
Oty za pochvalného souhlasu všeho lidu, přes velký svůj odpor, následníkem
otcova vévodství a důstojně posazen na knížecí stolec.
- Když mladičký kníže převzal pozemské právo, není se co divit, jak těžkými
rozpory mučivých pochyb byla jeho dobrota skličována duševně, neboť si byl
umínil v své zbožné mysli, že bude hledět především k věcem nebeským. Vždyť
přece, ačkoli byl správcem veřejné moci, od prvých let dětských s láskou se
věnoval službě Boží. Obával se, že bude musit pykat za hříchy svěřeného lidu,
kdyby jich nestíhal, jak náleží, podle zemského zákona. Tyto rozpaky si však
rozřešil po nedlouhých úvahách a přidržel se správné cesty, takže ani
neopomíjel svých světských povinností ani se příště nelekal, že snad něco
zanedbá ze svých snah nebeských. A potom zřídil pro lid správné zákonodárství
jak pro chudé tak pro bohaté, a sedě na knížecím stolci pořádal vše svým
pokynem. V rozsuzování býval obezřelý, hotov slitovat se nad každým. Obviněné
z nepatrných přečinů vysvobozoval od záhuby bez odměny a nesouhlasil s
užíváním všelijakých muk pohanských na soudech. V své domácnosti býval prostý,
dbalý čistoty mravů. Mocným neskrblil přípověďmi statků a pamatoval na to, aby
sliby ty plnil. Příchozím a ubohým a cizincům podával větší a hojné důkazy
lásky, sirotkům byl otcem, ovdovělým přispíval ze svého majetku a vyhnance
těšíval a projevoval jim vždy ku podivu svou otcovskou přízeň. Tichý v celém
svém počínání a pamětihodný milovník trpělivosti vedl si ve všech nahodilých
protivenstvích opatrně, rozdával štědře své jmění na potřeby plačící chudiny,
pokorný, tichý, vlídný v svém chování, na sebe mnohdy velmi přísný, k jiným
vždy shovívavý, štědrostí, milosrdenstvím, vyučováním nevědomých, utvrzováním
vyučených zářil všem jako příklad věčného života.
- Těmito skvoucími zdobami ctností byl denní styk blahoslaveného jinocha
zkrášlen, a péči o tuto slitovnost oblíbil si do té míry, že když zasedal se
svými velmoži a soudci na soudech a některý z uvězněných zločinců odsouzený na
smrt, byl před něj předveden, tu nemohl-li ho dobrotivý kníže nijak obhájit
ani osvobodit od smrti, sám si vzal nějakou záminku a vyběhl ven, aby nebyl
vinen prolitím krve ani neslyšel konec popravy. Neboť měl takovou úmluvu se
svým milým panošem: Uslyšíš-li, že moji zemané chtějí někoho odsoudit k smrti,
vyvolej mě od nich za nějakou záminkou ven, abych nebyl účasten v té krvi.
Bylť pamětliv onoho slova evangelia, jež řekl Pán:. Nesuďte, abyste nebyli
souzeni, a neodsuzujte, abyste nebyli odsouzeni (Luk. 6, 37).
- Tento boží příkaz si náš jinoch svrchovaně oblíbil, a ježto chápal, že
jeho zanedbání by bylo pro každého smrtelníka na pováženou, ušetřil milosrdně
řečené viníky odsouzené k utracení, a tím že je osvobozoval, snažil se je
napravit. Všechna vězení na všech hradech rozbořil a všecky šibenice po celé
zemi na mnoha místech kázal pokácet a sám to zahájil.
Když o jeho blahodárném počínání uslyšeli mnozí kněží a služebníci boží v
jiných zemích, spěchali k jeho dobrosrdečnosti a On sám je přijímal s
radostnými projevy lásky, neboť nikdy nespouštěl ze zřetele zachovávání božské
lásky, a zdržoval je s uctivou laskavostí, starostlivě a vlídně, aby u něho
zůstali. Jejich hojným a posvátným výkladem čistá jeho mysl byla božsky
vzdělávána a poučována, takže si osvojila podivuhodnou znalost písem jak
latinských tak i řeckých. Neboť co za studií dřív viděl u svých učitelů, to
sám horlivě uskutečňoval. A poněvadž míval soustrast s každou bolestí lidskou.
když někdo onemocněl, navštěvoval jej se slitovnou pomocí, nebožtíkům pak od
sousedů nepovšimnutým sám se postaral o pohřeb.
Než i kmenům, které posavad žily po starém způsobu pohanském, podával dobré
učení nové víry. A když viděl blažený ten jinoch, jak ve své nevědomosti
chodívají do modlářských svatyň a cizím neznámým bohům žertvy obětují, záhy se
vystříhal docházky a účasti na těchto bezbožných kvasech obětních, třebaže byl
často zván, neboť si přál nade vše víc stát se účastníkem nebeské hostiny
nežli se poskvrnit ďábelskou ohavností těchto žertev. Nicméně rmoutil se
nemálo nad těmito nevolníky zlého bludu a často přemítal o slovech Písma, jak
přikazuje slovo apoštolovo: Jeden druhého břemena neste (Gal. 6, 2). Jiné lidi
poněkud náchylnější k pravé cestě, vedoucí k nejvyššímu dobru, napomínal
sladkým hlasem a přiváděl je nazpět tím, že jim sliboval dary nebeské milosti,
aby se zřekli pohanských model, jimiž se dali oklamat, a přiklonili se s vírou
k pravdivému přislíbení božského úmyslu. Jiné zas méně přístupné tomuto
spasitelnému učení, srdce zatvrzelejšího a rozumu netečnějšího k pochopeni
pravdy, podle slov apoštolových, ať vhoď či nevhoď učil a přesvědčoval
(2 Tim. 4, 2), a tak obojím způsobem jim naznačoval
odměnu a snažil se ze všech
sil, aby, kohokoli mohl, jak dobrovolným tak nuceným pozváním přivedl na
večeři Hospodinovu oplývající veškerou hojností k účasti na radosti
věčné.
- V době velikého postu svatý ten jinoch, přestože jako panovník byl poután
veřejnou správou, rok co rok prožíval jednotlivé dny ve věru úžasných postech
o hladu a modlitbě, za ustavičného konání modliteb vzlétajících za štědrého
podělování chudých. V noci pak se oddával nejjasnějšímu bdění a nepomýšlel ani
na slabé zdřímnutí. Sotvaže zavládlo noční ticho, odvrhl postel v své skvoucí
ložnici o s knížkou v ruce vycházel z paláce, bez vědomí stráže a provázen
jedině svým panošem, putoval bos a pěší od hradu k hradu přes příkré vrcholky
hor a propastné doliny a hluboké strže, po stezkách kamenných útesů a srázných
ledových balvanech, a za pění žalmů o jiných modliteb navštěvoval jednotlivé
kostely. Vpravdě snášel až takovou trýzeň tělesnou, že kapky krve řinoucí se z
rozdrásaných útlých jeho pat značily jeho stopy. Domů se pak vracel potají na
své lože. Světec sám skrýval, co se v něm dělo vnitřním poznáním, a když
zasedal na trůnu, odíval se nádherou knížecího roucha, ale pod panovnický háv
oblékal na své přečisté tělo roucho žíněné.
Když nastal čas žní, vstal uprostřed noci zcela pokradmu a se svým shora již
vzpomenutým panošem bos a pěší se ubíral na své pole a vlastníma rukama
požínal pšenici a vázal ji do snopů a sám je vkládal na ramena svá i svého
panoše a skryl je v tajném koutku svého domu. A tam je vytřel a na žernově
semlel a svatýma svýma rukama čistě je prosel, a pak je pokropil vodou ve
jménu svaté Trojice, a samojediný toliko se svým jemu sloužícím panošem smísil
v nádobě mouku s vodou, kterou nosil ve vědru ze studně, požehnal ji vzýváním
svaté Trojice a zamísil prací svých rukou. A když z nich napekl hostií,
posílal je do kostelů k obětování při mších Pánu našemu Ježíši Kristu.
V čase pak podzimním zavolal svého nejvěrnějšího sluhu, zmíněného již
panoše a společníka a sám s ním zcela potají přelézal ploty vinic, a když
naplnil dva koše svými hrozny, vložil si je na ramena a vrátil se domů se svým
panošem. Vlastníma rukama je pak vytlačil, a když je dobře připravil pro
službu boží, aniž kdo jiný co o tom věděl kromě jediného již často zmíněného
onoho panoše, slil víno do nádoby a tajně je uložil. Až shledal, že je zralé,
posílal je klerikům a kněžím zároveň s hostiemi, které sám pékával pro
chrámovou bohoslužbu, a sám je všem stejně rozdílel.
Ó, jak nerozvížitelná jsou pouta neposkvrněné víry kol přečisté hrudi. Ó, jaká
chvalitebná poslušnost nejoddanějšího následovníka. Ó, úžasná pokoro knížete,
jež se nestydí vzít na sebe z vnuknutí božské lásky povinnosti služebníků.
Neboť když patřil v závratné kontemplaci na nebeská tajemství, jež choval v
srdci, s takovou úslužností uctíval a miloval vznešenou a spasitelnou oběť těla
a krve Páně, že pro kult této nebeské hostiny, očišťující nákazu vin, nejen
bojoval stálostí víry, nýbrž tím, že vzal na sebe jako prostý sluha vnější
práci s přípravou nejčistšího pramene a svou milostnou štědrosti sám se vpravdě
stal účastným kněžského úřadu.
- Nelze též zatajit jeho prorocké vidění o knězi Pavlovi a o jeho domu,
které po svém probuzení sám takto všem vykládal: Když jsem ležel na posteli a
odpočíval, má milá družino a čeledi, zachvátilo mě strašlivé vidění. Spatřil
jsem totiž dvorec kněze Pavla se všemi budovami a příbytky lidskými odshora
dolů úplně zpustošený. Sklíčen tímto viděním zmítal jsem se a trápil duševní
trýzní obav o věřící lid Boží. Ale vyložím toto vidění vševědoucímu a
milosrdnému Tvůrci a věřím, že s jeho pomocí rozřeším, co je pravdivého na
tomto vidění.
Zboření domu, které jsem viděl, znamená totiž blaženou smrt mé báby a ctihodné
paní Ludmily, a zpustošený dům Pavlův věští vyhnání kleriků a kněží ze země a
zahrání jejich majetku. Viděl jsem zajisté, kterak má matka, pohanka jak rodem
tak věru i ohavností svých skutků, jež si ani nezaslouží, aby byla jmenována,
přátelí se s jinými svými zlými rádci neznabohy a s nimi pomýšlí na záhubu své
tchyně.
- A tato jeho slova jasnější nad slunce se vyplnila. Neboť zlá jeho matka,
zvaná pohříchu Drahomirou, dohodla se s těmi bezbožníky a řekla: Co učiníme v
té věci, jelikož ten, který má být knížetem, je zkažen od kněží a od mé tchyně
a je jako mnich? Zahubím tuto a ony vyženu ze země.
V tu chvíli poslala své rádce a zardousila svou tchyni Ludmilu. Potom
nastalo po celé zemi české veliké pronásledování kleriků a kněží a ničení
chrámů. A po ulicích postavila stráže a řekla: Kdekoli spatříte, že nějaký
kněz jde k mému synovi, nešetřete jeho života a na místě jej skolte. Po celé
zemi zřídila modlářské svatyně a všechen kraj k nim obrátila, přinášela jim
oběti a nutila k nim svého syna.
Sám svatý hošík byl ještě dítětem a nemohl se protivit své matce. Chodil sice
do pohanských svatyň, ale nikdy nepotřísnil své duše skvrnami modlářství.
Světec byl zajisté nebeskou zbrojí ochráněn a utvrzen, a když se velmoži
ubírali do pohanských svatyň, tu jako by svoloval, ale vnitřním úmyslem v
srdci odpíral souhlas jejich skutkům. Vystříhal se všech lidí, nepatrných i
mocných, jak se patřilo.
Milost boží zajisté spočívala na něm a byl milován všemi
(Luk. 2, 40). V
řečech svých byl pravdivý, na soudě spravedlivý, na sněmech moudrý, v
dobrotivosti proslulý, ve všech dobrých obyčejích velmi horlivý, často
poklekal k modlitbám božských hodinek, napsané malé knížky míval opatrně a
tajně schovány u sebe pod šatem. A když unikl světským starostem, dvanáctkrát
nebo i víckrát se oddával tajným modlitbám v skrytu své ložnice a pročítal je
v noci i ve dne až do konce. A tak velebil Krista čistým úmyslem.
- Takto šťastně uplynula léta světcova jinošství. Když kníže sám dospěl k
síle mužného rozumu, odmítal ponenáhlu od sebe rázně pošetilé rady svých
dvořanů a hrozil se nemálo jejich poblouzení a neznalosti pravého Boha.
Jednoho dne svolal všechny své zemany a přátele do paláce a jal se k nim
káravě mluvit takto: Ó, družino věrná, nikoli však v Kristu. Když jsem byl dán
od svých rodičů, abych se učil Písmu, našel jsem v něm toto naučení Pavlovo,
kde praví: Když jsem byl dítětem, mluvil jsem jako dítě, ale když jsem se stal
mužem, odložil jsem, co bylo dětské (I. Kor. 13, 11).
Ve světle tohoto výroku
nyní opravdu sám na sebe pohlížím, a jako jsem byl podle těch slov dříve hůř
na tom, toužím s vroucností srdce po tom, abych dospěl k mužnosti. Byl jsem
však ještě jako pachole zvolen vámi za knížete po smrti otcově jakožto rodem
starší z bratří a vstoupil jsem na knížecí trůn, spravoval a řídil jsem všecek
stát za přispění božího. Upevnil jsem mocně vlast proti nepřátelům a chci
naplnit slovo řečené prorokem Davidem: Nad starce stal jsem se rozumnějším,
neboť rozkazů tvých vyhledávám (Ž. 118, 100).
Vy však jste neteční srdcem k
chápání nejvyšší pravdy a zůstáváte vírou odlišní ode mne. Posavad jsem až
tuze trpěl oblíbené vaše zvrácené názory, ale dále toho trpět nechci, neb jsem
podle slov Písma pryč od sebe odvrhl mládí, a ježto jsem se stal mužem,
odstraním, co je dětského v mých skutcích a nebudu více poslouchat vaší
nepravosti. Posílen milosrdenstvím Nejvyššího chci plnit příkazy Páně. Proto
ať již umlkne repot vašich piklů proti mně, ať přestanou mezi vámi kruté
záměry zlých na veřejných shromážděních. Láska k míru ať vzplane v mém panství
venku i doma. Ať se žádné záležitosti na soudu křivě nesoudí. Mužové,
skutečných otcovražd, jimiž jste se až doposud poskvrňovali, ať se toho již
nikdo budoucně neodváží. Nezaleknete-li se ustanovení tohoto zákona z bázně
před nejvyšším králem, náš hněv proti přestupníku, roznícený horlivostí boží,
dá stít hlavu každému, kdo bude shledán vinným v té věci.
Když domluvil, svou matku, která byla v čele tohoto odboje, vyhnal pryč od
sebe ze země, Velmožové zemští a spiklenci i rádcové po skončení knížecí řeči
vrátili se ustrašeni do svých domovů a zkrušeni odložili na nějaký čas své
pyšné záměry.
Již tehdy bylo přízní boží pod jeho rukama potlačeno několik vzpour v
pohanských krajích a oživl radostný vzrůst katolického náboženství. Když pak
chrámy zřízené ke konání služeb božích a krátce před tím odporem nevěřících
polozbořené byly znovu pevně vybudovány, byli s milostivou štědrostí nazpět
povoláni kněží, zapuzení ze země a ze svých statků, a ti všichni zbohatli na
svém jmění, ježto jim byly nejen ihned vráceny jejich statky, nýbrž ještě byly
rozhojněny množstvím darů tohoto svatého muže. A tak veškerá církev v těch
končinách plesala a radovala se pod takovýmto knížetem.
Na zvěst o této štědrosti svatého knížete sbíhali se mnozí z Bavor a Frank a
Saska, a též z jiných zemí přicházeli a přinášeli jemu ostatky a rozličné
knihy, a on je platil zlatem svým a stříbrem a drahocennými rouchy a krzny. A
tak upevnil víru křesťanskou po celé zemi.
- Tehdy bratr jeho Boleslav, věkem mladší, protivný pro zvrácenost svého
ducha a výstřednost svých činů, ponoukán ďábelským návodem a zlobným hněvem
krutě zaujat proti muži božímu, dychtiv zmocnit se království bratrskou rukou,
chtěl s bezbožnými ďábelskými muži zahubit jej násilnou smrtí. Ale božskou
prozřetelností dověděl se světec již tehdy o chystaném úkladu proti sobě,
který mu byl pravdivě ukázán.
V témž čase ten bohumilý muž učinil slib a rozhodl se v svém srdci, že vystaví
chrám Bohu a vítěznému jeho vojínu Vítovi. I vypravil posly k řezenskému
biskupu s tímto vzkazem: Otec můj zbudoval chrám svatému Jiří a já chci s
tvým svolením vystavět chrám Kristovu mučedníku svatému Vítu. Když to uslyšel
biskup Tuto, pozvedl své ruce k nebi k Bohu, vzdával díky Kristu a řekl: Jděte
o vyřiďte blaženému synu Václavovi: Jak ses rozhodl, tak již stojí tvůj chrám
vystavěn před Bohem na nebesích.
- Když Václav uslyšel tento vzkaz biskupův, opatřil dělníky a sám začal na
ramennou nosit vápno a svýma rukama položil základ i dokončil. Pozval pak
řečeného biskupa, a ten vysvětil chrám na jméno svatého Víta. Tu se pak
stávaly mnohé zázraky a divy až do dnešního dne a ďáblu mnohé škody. Světec
sám chtěl odevzdat své knížectví svému bratru a jít do Říma k svatému
apoštolu Petrovi a tam se odříci tohoto světa, ale pro tento chrám, poněvadž
ještě nebyl úplně dokončen, to odkládal. A jako ten, kdo seče seno za
velikého vedra, touží po vodě, tak toužil i tento světec po mučednictví a
prolití krve, nikoli však z rukou svého bratra. Ale řízením Boha, štědrého
odplatitele a dárce odměn věřícím, dostalo se mu této odměny, po které toužil
v cizích krajích, přiměřeně v jeho dědičné zemi.
Ani nemůžeme zamlčet ten jeho čin, divný lidem smrtelným a andělům božím
radostný a úžasný těm, kdo se bojí Boha, a nikdy mezi lidmi neslýchaný, který
hruď světcova tvrdší než kámen nosila v srdci. Byl totiž kdysi od svého bratra
a svých zemanů pro zrození synů přinucen obcovat s ženou a zplodil s ní syna
jménem Zbraslav. I řekl k ní: Hle, mnoho jsme se již Bohu provinili a nepravost
jsme učinili, již toho zanechme my dva mezi sebou, když jsme přijali plod podle
přirozenosti lidské, ty měj mě za bratra a já tebe za sestru. A ona na tuto věc
přistoupila a zavázala se k tomu před samým Bohem. Jednou však zhřešila s milým
jeho služebníkem a světec sám to viděl. Tu jí řekl: Proč jsi selhala před
Bohem? Bylo ti možné se vdát nebo nevdát, ale nyní se neopovažte nikomu o tom
zmínit, ať je to kdokoli, dokud já si to nerozmyslím. A učinil velikou hostinu,
a aniž kdo věděl, co zamýšlí, provdal ji za téhož služebníka, a tím ji učinil
jeho sestrou.
- Mladší pak bratr jeho, již dříve uvedený Boleslav, když zvěděl, že nechce
jít do Říma, počal potají proti němu zamýšlet mnoho zlého a strojit mu mnohé
úklady. Radil se proti svatému muži se svými zlými rádci a konal v jejich
domech porady. Všechny tyto jejich pikle nijak nezůstaly světci utajeny, ale
on mlčky patřil, jak ta věc skončí.
Jindy zas svolal jeho bratr své rádce a řekl: Uvažujte, jak jej zahubíme. Oni
mu odpověděli takto: Nikterak jej nemůžeš zahubit, dokud se zdržuješ v jeho
panství, ale popros, abys směl domů na hrad Boleslavův, pak ho pozvi k sobě, a
tam jej můžeš zahubit.
Tu on si vyprosil dovolení u bratra i se svými rádci, připravil tam velikou a
slavnou hostinu, jak říkal, na paměť svatých Kosmy a Damiána a poslal posly k
svému bratru se vzkazem: Bratře, veselí veliké jsem připravil na paměť
svatých. Nuže prosím Tvé Veličenstvo, abys neodřekl a přišel k nám. Světec pak
odpověděl jeho poslu: Veselí bratrovo je veselí boží, a já na jeho přání se
přichystám.
Žádné tyto jejich nástrahy a pikle nezůstaly světci tajné, ale věděl vše. A
ihned se ozbrojil i se svou družinou, vsedl na kůň a počal cválat a prohánět
se před nimi po svém dvoře, a řekl k nim: Zdaž bych já neuměl s vámi Čechy na
komoni nalézt protivníky naše? Ale já nechci. A když to řekl, odjel k
bratrovi.
Jeho bratr vyšel mu vstříc s velikou pokorou se všemi úřady a hodnostáři.
Touto jeho mírností třebas lživou byl bohumilý Václav velmi potěšen. Radostně
se políbili a zavěšeni do sebe vešli do domu
s veselím a zasedli k obědu.
Když se po dlouhé době někteří napili, nemohla se utajit tajná lest těch, kdo
pomýšleli na zabití svatého muže. Zlosynové ti, s meči ukrytými pod šatem,
třikrát povstali a opět třikrát jakoby něčím zmoženi, klesli na sedadla, a
alespoň pokud se týče síly a odvahy, docela změkli, protože ještě nepřišla
hodina jeho utrpení určená Bohem, a nechali jej bez úrazu. Jejich úmysl byl mu
dobře znám, ale nelekal se nebezpečí, posílen ochranou boží. Nebyl nikterak
stísněn, a ačkoli kterýsi sluha jeho bratra mu pošeptal do ucha, aby se měl na
pozoru, že se strojí proti němu, aby jej zabili, nedal přece tím znepokojit,
ale prosil laskavě bratra i ostatní stolující, jakoby místo hostitele, aby se
veselili.
A potom když málo poseděl, vstal od stolu, nalil pohár vína a pronesl tichou
zdravici tím, že promluvil sladce ke všem těmito slovy: Zdraví vás uzdravení
všech Kristus. Číši, kterou já držím v ruce, musí jeden každý z vás vypít ve
jménu svatého archanděla. Nazítří k jeho svátku připadá nám půst jako
připomínka. A tak duchovní láskou uctěme jeho vznešenost, aby nás v hodině,
kdy naše duše odejde z tohoto světa, ráčil přijmout v pokoji do věčného ráje.
Amen. A hned po těch slovech vesele vypil a každého zvlášť s touž láskou
pobídl, aby číši vypil, a laskavě jej políbil. Aniž se chvěl strachy, odešel
spát na své lože.
- A tu noc konal horlivě modlitby a rozdílel almužny. Věděl, že mu hrozí
smrt a byl hotov ji dobrovolně vytrpět pro Krista. Bratr pak jeho řekl k svým:
Nemůžeme ho nijak zahubit, jelikož jeho družina je s ním střízlivá. Ale známe
takový jeho obyčej, že jakmile uslyší hlas kostelního zvonu, sám skočí z lože
a běží do chrámu a na nikoho nečeká. Nuže, řekněme knězi, aby časně zazvonil.
A tak se i stalo.
Když svatý muž uslyšel znamení zvonu, nelenil pro spánek, ale jak míval ve
zvyku, skočil z lože a běžel do chrámu. A když tam vešel, s tichým
nasloucháním vnímal noční pění i chvály jitřní, potom po mnohých modlitbách
unaven vyšel z chrámu odpočinout si doma.
Za prvního svitu zoře bratr svatého muže, na potupnou paměť psaný Boleslav,
skrývající se na tajném místě na způsob vlka, jenž chce pokradmu napadnout
jehně a rozsápat, s některými svými zbojníky zuřivě vyrazil a mečem opásán
postavil se mu uprostřed cesty na odpor. Světec však jej pozdravil mírným a
laskavým hlasem takto: Zdráv buď, milený bratře. Veliké díky vzdáváme tvé
lásce, žes nám včera tím veselím důstojně a štědře posloužil. Na takovouto
lahodnou řeč ten šílenec neodpověděl, ale tasil rychle meč, a co mohl
nejsilněji udeřil světce po temeni hlavy se slovy: Dnes ti vystrojím lepší
kvas. Ale meč odskočil, aniž se ukázala známka rány. I udeřil podruhé, ale nic
mu nemohl ublížit. Když se chystal potřetí udeřit, vypadl meč z ruky tohoto
poděšeného sluhy ďáblova. Svatý Václav uchopil meč ten za jílec, zamával jím
nad hlavou zločinného bratra již odzbrojeného a řekl: Vidíš-li, bratře můj, že
tvá zhoubná ukrutnost by se mohla proti tobě obrátit? Neb co mi brání, abych
neprolil bratrovu krev? Ale nechci, bratře, aby tvá krev na posledním soudu
nebyla z mých rukou požadována. Vezmi meč a sobě zatracení, Co se má stát,
neodkládej na dlouho a volej ty, kteří tě k tomu navedli, ale sám se
neprohřešuj bratrovou krví.
Bezbožný bratr přijal nazpět meč, jako by se bál, že bude přemožen a křikem
volal na pomoc své druhy takto: Ó, spiklenci, kteří jste mě k tomu navedli,
což mi nepomůžete? Sám se tvářil, jako by byl přinucen se bránit, když byl
dřív napaden útokem bratrovým. A jeho druhové, přivoláni velikým křikem, hned
se sběhli, a jako by nevěděli o zločinu, ptají se po příčině hluku, cítí, jak
to v knížeti vře vztekem. A když on původce zločinu počtvrté udeřil v svatou
hlavu a konečně ji proťal, všichni vpadli se zbraněmi a probodali údy světcovy
meči a kopími, jako vlci jej roztrhali a povalili jej sotva živého na zemi.
Opět a opět houšť padaly údery a rány, a tak prolili nevinnou krev, tělo pak
prosté hříchů jako od psů bylo rozsápáno.
Avšak jeho přesvatá duše, vyproštěná mukami ran z žaláře tělesné schránky,
nesená u vítězoslávě a s jásotem rukama andělskýma, aby s radostí patřila na
tvář nejvyššího slitovníka sedícího na trůně mezi slavnými sbory mučedníků po
věky, vešla čtvrtého dne před kalendami říjnovými do věčné radosti nebeského
království.
- Nečetní věřící, kteří tu byli, uzavřeli pak svaté tělo důstojně do rakve,
vykonali nad ním podle předpisů všechny smuteční obřady a pohřbili je před
chrámem poblíž místa jeho vítězného zápasu. Potom převzal vládu velmi
nespravedlivý kníže Boleslav, který se krutě rozlítil na družinu věrných a
nedlouho po zavraždění světce poslal do Prahy a vyhubil všechny jeho přátele a
kněze, služebníky jeho zjímal a všechny je pobil a děti jejich vmetal do
řeky.
Po skončeném slavném utrpení statečného vojína božího někteří služebníci, jak
jím bylo poručeno, umývali vodou krev, kterou bylo v samé chvíli umučení
skropeno bednění stěn chrámových, a úplně ji setřeli. Ale když sem přišli
druhý den, viděli, že krev o nic méně než dřív lpí na stěně a na témž místě je
rozšířena. Sami byli nemálo tím viděním ustrašeni. Opět přinesli vodu a velmi
důkladně krev smyli a setřeli. Když na třetí den přišli tam zjistit, zda ještě
tomu je tak, viděli, že stěna je neméně skropena, než ji už viděli víc než
třikrát. Tu velmi nad tím žasli a potom již upustili od toho pracného umývání.
Stěna pak sama do dnešního dne se honosí čestným znamením krůpějí této
krve.
Jak nám často vyprávěly osoby hodnověrné, po vítězném boji vytrvalého
bojovníka Kristova všichni ti, kdo prolili jeho krev, byli postiženi hněvem
Nejvyššího, a buď byli uchváceni ďábelskou mocí i potom se již na tomto světě
neobjevili, nebo jiní změnili svůj lidský obyčej a místo řeči štěkali jako psi
a cvakotem zubu napodobovali psí kousání, nebo bídně seschli na těle, a tak
svůj život bídně skončili. A jiní konečně přišli o svůj sluch a o řeč, a
nenáviděni všemi svými bližními život svůj zle skončili.
Než i sám jeho bratr, jak vyprávějí mnozí starci, býval často přepadán běsy a
musel být držen rukama svých dvořanů a svých sluhů, a když se vzpamatoval,
říkával: To jste vy mi způsobili, že jsem vás poslechl a dotkl se jeho zlaté
hlavy, teď se to na mně ukazuje. Ale oni všichni, jak jsme slyšeli, dřív než
jejich kníže svůj život zle skončili.
- Jeho ctné tělo odpočívalo tam, kde byl zabit. Po uplynutí tří let bylo
některým z věřících zjeveno v noci ve snách, že by se mělo tělo světcovo na
rozkaz boží přenést odtamtud do chrámu svatého Víta mučedníka, který Václav
sám vystavěl, a tam slavnějším pohřbem pochovat. Když procitli ze spánku,
uvěřili sice vidění, ale báli se krutosti knížete a mlčeli. Když se však toto
vidění zjevovalo opět a opět a přehrozně je děsilo, nemohli to utajit a
pověděli knížeti, co jim bylo zjeveno. A on jako by se probral z těžkého snu,
poděšen nikoli strachem božím, ale ze studu před lidmi kázal kněžím, aby šli v
noci a přenesli tělo světcovo tak, aby nikdo z lidí o tom nevěděl.
I přišli za modliteb k svatému místu, naložili ctné tělo mučedníkovo v rakvi
na vůz a vraceli se cestou, kterou přišli. Chtěli ještě za noci vyplnit rozkaz
knížete. Když však dospěli k jedné malé říčce zvané Rokytnice, tu říčka ta
mocí boží tak se rozvodnila, že i most pobořila a dřeva odnesla. I stáli
naproti a pátrali vůkol, kde by nalezli dřevo k sestrojení voru, ale
nenalezli. I uvažovali, co by měli činit. Zatímco byli zabráni tímto
přemýšlením a touto starostí, zasáhla pojednou síla boží, a když popatřili,
viděli zázrak, že koně s vozem stojí na druhé straně, aniž byli jedinou kapkou
vody skropeni. Zvěst podivuhodná, podobná tomu, co se stalo apoštolu Petrovi:
Petr chodil po moři z rozkazu božího, tělo světcovo bylo však v okamžiku
přeneseno. Zdaž moc boží je nepřenesla? Tímto zázrakem byli sami poněkud
udiveni, ale přepluli říčku na koních za svatým tělem a brzy dorazili na místo
určené a vešli do chrámu s chvalozpěvem Bohu, sice potají v noci, jak poručil
jeho bratr, ale moc boží je ozářila, takže všichni lidé je viděli a oslavovali
Boha.
Potom uzamkli pevné dveře. Po vykonání vroucích modliteb otevřeli svatou
rakev, rozžali svíce a patřili. A hle, objevilo se tělo s masem ještě
neporušeným. Všechny dřívější rány byly na něm zaceleny kromě jediné rány od
meče bratrova, z níž bylo ještě vidět vytékat teplou krev. Ó, chvalná zásluho
muže božího a vpravdě podivuhodné oslavení, že blažený Václav si zasloužil
totéž, co si zasloužil kdysi prorok Jonáš: ten ačkoli byl pohlcen velrybou, po
třech dnech zdráv na souš byl vyvržen. Tak na rozkaz boží i jeho tělo po třech
letech vydala země, a což je ještě podivnější, nikoli shnilé ani rozpadlé,
nýbrž se zacelenými jizvami.
Drahocenné tělo světcovo bylo pak zase uzavřeno a za doprovodu věřících a
kněží s chvalozpěvy a písněmi uloženo na jižní straně pod samým přístupem k
oltáři, aby bylo svatou vzpomínkou uctíváno. A poněvadž se tam často zaskvívá
boží všemohoucnost a zásluhami tohoto velikého světce se tu velmi často
projevují jeho nesčíslná znamení a zázraky, scházejí se tu všichni věřící,
nevěřící však pociťují strach a děs.
Doba tohoto přenesení připadá na čtvrtou indikci, čtvrtého dne měsíce března,
a slavívá se každoročně tak jako jeho úmrtí.
- Zdá se spravedlivým, aby v průběhu našeho vypravování byla pečlivě
zpracována připomínka divů, které milosrdenství boží potom činilo a dosavad
činí, a tím po zásluze zjevuje celému okrsku zemskému světcovu slávu.
Nějací mužové, zatčení a na soudu obžalovaní, byli v poutech přivedeni do
paláce a na rozkaz knížete uvrženi do žaláře, kde byli pod stráží krutě
ukováni na rukou a na nohou. Uprostřed noci bděli z nezbytí, neboť je mučila
těsná pouta a okovy. Hořkými srdcervoucími vzdechy všichni v modlitbě úpěli:
Bože, svrchovaný těšiteli zarmoucených, podivuhodný tvůrce nebes i země,
vzhlédni na nás odsouzence k smrti a přímluvami milovaného svého mučedníka
Václava, který pokud žil na tomto světě, býval milostivým ochráncem bídných,
rač nás ubohé vyvést z tohoto hrozícího odsouzení. Když vykonali tuto
modlitbu, polovina žaláře, v níž stráž stála a bděla, se zatměla a pochodně
strážců uvnitř pohasly, druhá pak polovina, kde leželi vězňové, zaplála jako
by nejzářivějším jasem slunce. A hle, pojednou zazněl vězňům v uších hlas z
nebe: Vstaňte a vyjděte odsud. Oni tedy, ustrnulí jak strachem tak radostí,
mlčky pohnuli údy. Tu rázem se zlomily a spadly železné okovy, ruce a nohy se
jim uvolnily a oni otevřenými dveřmi žaláře vesele vyběhli, osvobozeni na
pokyn Boží, a zvěstovali lidem chválu Krista a jeho přesvatého mučedníka
Václava.
- Mezi nimi byl jeden pohan, ještě neočištěný milostí křtu, a ten když
poznal, že byl taktéž přímluvou svatého Václava zbaven smrti, obrátil se na
víru katolickou a očistil se spasitelnou lázní křtu a s veškerou láskou se
utvrdil ve víře v Boha, a svého jednorozeného syna, kterého miloval jako
vlastní život, přislíbil dát na kněžství, aby sloužil Bohu v chrámě blaženého
mučedníka. A když to řádně splnil, sám uvěřil v Boha a sloužil mu a po mnoha
letech zesnul v Pánu.
- Po tomto zázraku následuje jiný nemenší zázrak o jednom jinochu z jeho
panoše. Ten byl ze všech jeho služebníků nejspolehlivější při tajných
skutcích a světec sám ho za svého života velmi miloval. Náš spis se o něm také
již dříve zmiňuje. Ten když pozbyl svého milovaného pána, zarmoucen často den
co den naříkal s pláčem a zvěstoval všem mnohé jeho dobré skutky, jichž
mnohých sám byl svědkem. Toho kníže náhlým hněvem rozpálený kázal oběsit. Jak
svědčí výpovědi pravdivých osob, po uplynutí dvou let byl viděn tento
oběšenec, jak mu rostou vlasy a nehty nejinak než jako lidem živým a zdravým a
jak se skvějí jeho tělesné šediny. A orel sedící nad ním, poslaný od Boha,
hlídal jeho tělo a byl viděn po všecky dni, dokud tam visel, aby ho ptáci
nenačali. Též i suchý strom, na němž byl pověšen, se rozpučel a vypustil
větve.
- Potom kdosi byl krutým soudcem jat, uvržen do žaláře a odsouzen k tomu,
aby následujícího dne byl popraven. Byl velmi silně svázán pouty. Tu on
opravdu hořce plakal a vzýval vroucími modlitbami světce božího Václava o
pomoc: Svatý boží mučedníku, je-li tomu tak, jak se vypráví, že můžeš uprosit
nejvyššího Boha, pros za mne umírajícího, abych byl tvými přímluvami
vysvobozen a abych já bídný byl tak dlouho živ, dokud mi nebudou odpuštěny mé
těžké hříchy. Sotvaže skončil modlitbu, ihned se milostí boží násilně zlomily
okovy a on bez vědomí stráží byl vyveden z žaláře. Ale venku stáli někteří
pohané a těmi byl opět jat a velmi pevně spoután. Když však začal k nim říkat
svou dřívější modlitbu, zkrotla srdce pohanská. I rozvázali jej a pustili. A
tak podruhé osvobozen chodil po všech zemích a nadšenými slovy zvěstoval
chválu Bohu a blaženému mučedníku Václavu.
- Vypráví se, že v témž hradě, kde odpočívá tělo světcovo, přebývala jedna
žena, která pozbyla zrak a měla od svého narození zkřivené ruce Ta vešla v
slavnostní den světcův do chrámu svatého Víta mučedníka, a přivedena před hrob
svatého Václava, kam toužila přijít, tak dlouho prosila prostřena na zemi a
setrvala v pláči na modlitbách až byla uzdravena svatým mužem, a jak všichni
viděli, prozřela očima a se zdravýma rukama se vrátila domů.
- Potom byl někdo jat pro jakési svěřené cizí peníze a byl pro to velmi
krutě dlouho držen v poutech, až by se z dluhu vyplatil. Věřitelé sami však
odešli do města vyřídit si ostatní své obchody a nechali ho svázaného ležet
pod stráží na cestě u kostela. On v úzkosti své tísně pozdvihl ruce proti
dveřím chrámovým a modlil se takto:
Ó tichý vévodo, svatý mučedníku, jako tvá svatost již mnohé svou přímluvou u
velikého Boha vysvobodila z rukou bezbožníků, tak prosím i já bídný, abys na
mne spoutaného nezapomínal, ale vyprostil mě svým slitováním. A milosrdenství
boží rychle přispěchalo. Na prosbu blaženého mučedníka rozpadly se okovy jako
by přeseknuty železným nástrojem, a on vběhl do chrámu božího a vzdával díky
Bohu a jeho svatým. A tak svobodný se navrátil.
- V zemi Franků byl nějaký muž mrzákem od samého dětství. Pro přirozenou
vadu nemohl chodit, ale plazením se vláčel po zemi. Jednu noc se vyděsil ze
spánku. Okřídlený muž totiž divuplné krásy stanul u jeho lože, vzbudil mrzáka
a zjevil mu způsob uzdravení. Řekl mu: Jak jen můžeš, ó nebožáku, vstaň a jdi
do českého města zvaného Praha, i kdybys musel všechno jmění dát za nosítka,
na kterých tě tam přenesou, a až tam přijdeš, vejdi do chrámu svatého
mučedníka Víta, kde odpočívá tělo svatého mučedníka Václava, a tam vykonej
modlitbu, a tvá chůze bude uzdravena. On však když procitl ze sna, nedbal na
to, co mu bylo ve snách přikázáno. Domníval se, že to je nějaké mámení a
docela se vzdal uložené cesty. Druhou noc, když zas odpočíval na svém loži,
opět spatřil stejně skvoucího starce, jak stojí u lože a takto mu činí
výčitky: Ó milovaný chudáku, probuď se ze sna a uznej pravdivost předpovědi
tohoto vidění, že tvé tělo bude ti nešťastnému uzdraveno. Proč odložils cestu
k svému uzdravení ukázanou ti nedávno mým pokynem l probuzen touto přísnou
důtkou již nepochyboval, že je to pravda, a odpověděl: Bez průtahu se tam
vydám, dobrotivý a ctihodný starče.
Když nastalo jitro, připravil si vůz, dal kupcům ubírajícím se touž cestou,
odměnu a brzy byl dovezen na místo, a jak mu bylo hned poprvé nařízeno, byl
vnesen do chrámu svatého mučedníka Víta. Ulehl před oltářem na zemi, a na
modlitbách prosil Boha a svaté. Ještě netrval dlouho na modlitbách, když silou
božské pomoci a zázračnými přímluvami blaženého Václava mu počaly žíly na
nohou dřív seschlé jako by lámány praskat a natáhly se, a paty jeho se
zpevnily. I vstal milostí Boží zdráv. Nikým nepodpírán vrátil se do svého
domova a po veškeré zemi franské chválil Boha a zvěstoval svatost svatého
Václava.
A mnohá jiná znamení, jež Bůh činí podle svého milosrdenství, stávají se u
toho svatého mučedníka.
Jemu sláva a moc se Synem i Duchem svatým nyní i vždycky i na věky věků.
Amen.
zpět na obsah Další: Gumpold, biskup Mantovský: Život Václava, knížete českého