Bruno z Querfurtu: Nascitur purpureus flos
překlad z latiny
- Z českých zemí vykvetl nachový květ, z velikých rodičů větší syn, zlaté
jablko vzrostlo z ušlechtilých ratolestí: narodil se chlapeček Vojtěch, jehož
jméno, vyloženo, znamená útěcha voje, krásný tváří, ale krásnější duchem. Otec
jeho byl muž vznešený a velmi mocný, panství jeho rozsáhlé a majetek nedotčený.
Měl hojnost pozemských příjemností, zástupy lidí poddaných, dům, plný zlata a
stříbra, ozýval se hlukem četné čeledi. Ač byl pánem zemským, nebyl člověk
nadprůměrný; zřídka se modlil, ale vynikal v milosrdenství, cudnosti příliš
nedbal, ale štědře pečoval o chudé. Vznešená matka byla ze slavného slovanského
rodu, důstojná choť svého urozeného manžela, manžela totiž, jenž byl pokrevně
spřízněn s rodem královským, neboť byl vlastním vnukem krále Jindřicha, jehož
zákonů s chvěním dodnes široko daleko poslouchají národy. Zena, jak se praví,
čistých mravů, štědrá v almužnách, vyznávajíc víru činy dávala krásný výraz své
vznešenosti. Ale prospívajíc ve škole ctnosti, nebyla dobrou strážkyní svého
bratra. Neboť zatímco horlila o čistotu a důvěrně se oddávala modlitbám,
poskytla mužovi příležitost hřešit ne s jednou, nýbrž s mnohými ženami. Dobrý
otec, lepší však matka, nejlepší ten, jenž se z nich narodil.
- Děťátko pak odkojeno dostalo horečku, takže se rodiče hrozili blízké jeho
smrti, a pohnulo k pláči všechny, kdož viděli jeho jasnou tvář. Otec často
chodil k synovi, jenž mu byl nad jiné milý, a hojné jeho slzy svědčily, jak
velikou lásku k chlapci chová ve svém nitru. Hořká smrt je ve dveřích: tu jim
napadne spásná myšlenka. I prosili vyděšení rodičové chvějícím se hlasem: Ne
nám, Pane, ne nám budiž živ tento chlapec, nýbrž jako klerik na počest Matky
Boží nechť nosí tvé jho na krásné šíji. Tak řekli a položili jej na oltář Marie
Panny, a v okamžení polevila bolest, nemluvňátko přišlo k sobě a zcela se
uzdravilo.
Tak předkládá Bohu prosby lidí k ní volajících dobrá a vznešená vládkyně
andělů, Neposkvrněná Panna, neboť nedovede odepřít těm, kdož ji vroucně žádají,
a přináší z nebes pomoc chorým smrtelníkům, zářivá hvězda mořská. Označila jsi
svého, Mana Panno, sluhu.
- Když se pak jeho dětské smysly rozvily a neohebný jazyk přivykal mluvení,
jest odevzdán do rukou kněžím, aby ho naučili prvým základům. Tehdy sluha, jenž
k němu od kolébky nejdůvěrněji přilnul, vyhýbaje se, jak to je již lidem
vrozeno, námaze, odepřel svou pomoc při studiích. Proto zoufal nad obtížnou
cestou a několikrát náhlým útěkem přiběhl k milým rodičům. Tím rozhněvaný otec
potrestal ho za útěk strašným výpraskem a pádnými ranami a z rozhorlení dal
syna - a dobře tak učinil - do trpkých, ale zdravých škol. Neboť Bůh zbystřil
vnímavost srdce chlapcova, a než uplynul měsíc, naplnil jej takovou milostí, že
byl malému pánovi po celou dobu studií vychovatelem mravů a učitelem
vědomostí.
- Když tak uplynula žvatlavá léta prvního dětství, Vojtěch napojen nektarem
Davidovým a nasycen medem sladce pějícího Řehoře, byl poslán k sedmi chlebům
moudrosti, aby pojedl svůj díl, poslán totiž do Magdeburku, nové to metropole
Němců, aby se naučil svobodným uměním. Toto město veliký král, prvý ze tří
Ottů, vznešený císař, povýšil na arcibiskupství a blízko, na krásném břehu řeky
Labe, vystavěl překrásný chrám svatému Mauriciovi, jak ještě dnes je vidět.
Prvým arcibiskupem toho města byl Adalbert, jenž nadaného chlapce Vojtěcha
podruhé pomazal svatým křižmem a nazval jej podle svého jména Adalbertem. Tehdy
se o tom nevědělo; teprve když se po ukončení studií vrátil domů, rozpomněla se
matka chlapcova, že když týž Adalbert dlel v Prusku jako misijní biskup a
ubíral se panstvím otcovým, zavedla syna s ostatními biřmovanci, takže ho
tenkrát biskup biřmoval poprvé.
- Přišel tedy jako host před školu, vstoupil do obávané brány, kde bylo vidět
mnoho předložených jídel, z nichž dychtivými ústy bral veselý zástup žáků, jak
koho vedly touhy mladého srdce. Školy řídil tehdy jistý Oktrik, muž velmi
výmluvný, jehož slavná památka žije až podnes v celém Sasku; velikost jeho
hlásá i pouhý pohled beze slov na jeho žáky a očividně ji dokazuje i učenost
rozšířená po všech okolních městech. I jsou přiděleni vychovatel i pán ke
čtení, jak byl zvyk doma se učit; milost Boží byla při chlapci, bohatou žilou
proudilo nadání, smysl a rozum. To prý bylo při něm podivuhodné, že někdy, když
se učitel náhodou vzdálil, strávil celý den hrou, jak se stává při dětské
těkavosti; když z určeného úkolu ani slova nevěděl a řádně rozhněvaný učitel ho
počínal bíti, zvolal: Pusť mne, budu čísti - a když ho pustil, četl velmi dobře,
jako by věc již znal. Také prý mluvil třemi jazyky místo jedním. Žáci totiž
měli obyčej mluviti latinsky a nikdo se neodvážil před učitelem mluvit jazykem
barbarským. Pročež když učitel sáhne k pálícím prutům, nejprve žvatlá: Můj
pane, kdy však roste bolest, jež nezná zákona, týmž slovem i Sas i Slovan prosí
o milosrdenství.
- Po devět let brousil v školské aréně zbraně svého nadání, a dobývaje z půdy
srdce skryté chápání, probíjel se ke dni vědění proti husté noci nevědomosti.
Pak jim učitele odňal dvůr královský. Škola řekla: Dost se již napily louky
(Vergilius, Bel. UT. v. 111) a sbor žáků se rozešel, každý do svého sídla a
domova. Vrátil se i Vojtěch s novým jménem, nesa s sebou sladké prameny
moudrosti, a pohled na syna způsobil drahým rodičům velikou radost. Celý ten
čas byl bujný jako každý druhý, oddával se světským rozkoším a vyhledával
mladické rozkoše: libuje si v jídle a pití, schyluje tvář k zemi jako zvěř,
nedovedl hledět zpříma k nebi.
- Zemřel pak biskup české provincie. A je-li tomu tak, jak se proslýchalo,
vyznal zoufalým hlasem kolemstojícím, že ho černí a nečistí duchově pro omyly
jeho života unášejí do pekla. Tehdy byl Vojtěch mezi těmi, kdož přihlíželi
posledním okamžikům a slyšeli slova umírajícího. A ten pohled, jak později v
klášteře doznal opatovi, naplnil ho velikou hrůzou a uvedl ho na cestu spásy. I
počal od té chvíle napravovati své mravy, krotiti své vášně a spalovati tělesné
touhy ohněm lásky Boží.
- Sešli se vévoda i obec a pronášeli různé názory o volbě nového pastýře.
Nakonec však všichni pozvedli ruce a vzduch se zachvěl voláním, že nemají
lepšího a že jiný nemá být jejich biskupem než domorodec Vojtěch, jehož
urozenost, bohatství, hluboká moudrost i přívětivost se srovnávají s tak
velikým důstojenstvím. I je zvolen podle tohoto návodu biskupem země Vojtěch,
již napravený a zbožný. Téhož dne, kdy byla biskupská volba, promluvil před
mnohými lidmi zlý duch, když jej kněží svatým zaříkáváním nutili, aby vyšel z
posedlého člověka a vzdal čest živému Bohu: Co mne obtěžujete, zvolal. Mně je
dosti zle! Nemohu tu již setrvat, neboť dnes byl od obce zvolen biskup, jehož
se velmi bojím, pravý křesťan Vojtěch. Tak děl, a sotva to vyřkl, nestoudný
démon ustoupil před Duchem svatým a jako bičem vyhnán opustil člověka a ten se
ihned uzdravil. O té události podal zprávu očitý svědek, jakýsi Willik, dobrý a
moudrý kněz, a četli jsme ji, když ji poslal našemu opatovi. Tohoto Willika
Vojtěch ustanovil proboštem svého chrámu; když později do vyprahlého srdce
zavál Duch svatý, přijala jej hora Kasinská jako vznešeného mnicha.
- Odebral se tedy zvolený, biskup do zlatovlasé Itálie, a když vykročil z
úzkých soutěsek horských, přišel nejprve do města Verony, jež vypíná svou
krásnou hlavu na hranicích království. Tam ho investoval pastýřskou berlou Otto
II., který tehdy po svém otci rychlým krokem stoupal k císařskému trůnu, ale
vládl říši nešťastně, postrádaje živé a zralé moudrosti. A domnívaje se mylně,
že král musí prosaditi svou vůli ve všem, co se mu zachce, ztratil podmaněný
svět a zabil mír, zrozený z hrůzy před jeho otcem. Ucítila německá země smrt
svého kormidelníka, ucítil svět, že spí, jenž řídil jeho otěže, za něhož Bůh
dopřál mnohého prospěchu a mnoho dobra přibylo křesťanskému náboženství.
Opustil svět Otto zbožný, Otto přísný, jenž uměl zvládnouti bouře, jehož
zlatých časů nyní, soužena nehodami, nemajíc klidu, s žalostným nářkem vzpomíná
svatá Církev, když s bolestí vidí povstávat stále nové nepřátele. A zapomínajíc
na dva Otty, vzpomíná nejstaršího se slovy: Blažený věru byl svět, dokud Otto
Prvý mu vládl.
Arcibiskup mohučský Willigis, vážný muž, pomazal tedy Vojtěchovi, kterého Bůh
požehnal vnitřní milostí, ctihodnou hlavu olejem a v přítomnosti císařově
povýšil jej k hodnosti biskupské.
- Toho času divoký národ pohanských Luticů svrhl se sebe jho křesťanství a se
vztyčenou šíjí se rozběhl za cizími bohy - tím bludem trpí i dnes - a mnoho
křesťanů, jimž se nepodařilo utéci, zahynulo mečem. Tehdy vinou Ottovou nastalo
mnoho zlého, všude docházelo k velikým a žalostným pohromám, pohaněná říše se
zřítila se své výše a poškozené náboženství křesťanské pocítilo hněv Boží.
Svedena válka s Poláky, jejich vévoda Měšek svým důmyslem zvítězil, pokořená
vypínavost německá se octla v prachu, bojovný markrabí Hodo utekl s potrhanými
prapory. Jindy zase výborný lid, jejž král sebral, a převeliké vojsko, jakého
potom nebylo vídati, místo aby horlivě bojovalo s pohany, dalo se, nedbajíc
křesťanského bratrství, do války s Karolinskými Franky. Nepřátelé neodvážili se
vyčkati, když spatřili, že rozhněvaný císař přichází s celou mocí říše, a že
nemohli odolati statečným mužům, ustoupili před prudkým útokem. Když se však
vítězové dali do jídla a pití - a Ottovo neštěstí je stále provázelo -' byli
zahnáni na hanebný útěk. Poslední a žalostnou válku svedl s otrhanými Saracény;
když však jejich počet neuvěřitelně vzrostl, pravice zemdlená vražděním konečně
ochabla a udatnost bojovných reků zlomena podlehla. Porubán mečem zahynul květ
vlasti, purpurová ozdoba plavé Germánie, lid císaři velice milý. Císař hrůzou
strnutým zrakem hleděl na svůj zločin a tu se konečně zastyděl, že uposlechl
ženy, a pozdě litoval, že poslouchaje rad dětinských zavrhl náhledy mužů
zkušených. Jakou barvu měla as jeho tvář při tomto pohledu? Jak ti, ó hrdý
jinochu, jak ti bylo toho dne, kdy jsi viděl lid Boží vydaný do moci Saracénů a
kdy jsi spatřil ozdobu křesťanstva pošlapanou nohama pohanskýma? Vpravdě jako
když z Božího vnuknutí kdosi zpívá Pánu: Jsa spravedlivý všecko spravedlivě
řídíš; toho pak, jenž zasluhuje trestu, spravedlivě odsuzuješ.
A kdyby bylo aspoň takové množství dobrých lidi padlo pro rozšíření křesťanství
a ne pro světskou moc, nepovažovala by matka Církev tak krutou a bolestnou ránu
za nic, když člověk zrozený k námaze nemá jiného údělu než zemříti. Ale běda
našemu bídnému věku, že žádný král neusiluje obraceti pohany, jak by kázal
nebeský Bůh! Svou slávu milují, ó Kriste, nikoli tvůj zisk! Po svatém a velkém
císaři Konstantinovi, po převýborném vzoru zbožnosti Karlovi jen málokteří se
podjali před Bohem a před lidmi slavného úkolu přivésti pohany ke Kristu. Jsou
pohříchu vladaři, kteří pronásledují křesťana, a téměř žádný, jenž by nutil
pohana vstoupiti do církve!
Král chlapec tedy vida své drahé pobity, pány své povražděny, nevěda, kam by se
obrátil, kam by se ukryl před Božím hněvem, oddal se zoufalství, nejhoršímu
dítěti hříchů. Řídě se v neštěstí tím, co pěje jistý básník, odpočívající v
mramorových zahradách:
Jediná poražených jest spása nedoufat v spásu (Verg., Aen. II, 354), pohodl
koně a zajel do moře. Kůň plaval, potom unaven ustal. Král sám, jenž uměl
plavat, držel se dlouho nad vlnami, až ho unaveného přijala na palubu náhodou
se s ním potkavší řecká loď a neočekávaně ho ve zdraví navrátila drahé manželce
i pozůstalému lidu. Krále vyznačovala, jak jsme slyšeli, živá udatnost, ohnivé
a bezuzdné mládi, bojovnost, ale jen zřídka rozvaha. Učinil mnoho dobrého, ale
svou prudkostí se dopustil i mnohých chyb, k nimž ho sváděl jeho nezralý věk.
Téměř vždy za svého života ztratil bitvu, když ji začal; v bojích ho
pronásledovalo všeliké neštěstí, což je výjimka u Němců; pravá příčina toho
byla králova skrytá urážka Boha.
- Svatý biskup Vojtěch se dal na zpáteční cestu, přišel do své země a krásně
pečoval o svou duši i výborně nejlepší pastvou pásl svěřený lid. Příjmy
biskupství rozdělil na čtyři části: jednu dostalo kněžstvo, druhou na své
potřeby zástup chudých, třetí byla určena matce církvi na obnovu chrámů a na
vykupování zajatců, čtvrtou pak ponechal sobě a své družině na nutné
výdaje.
Bylo vidět jiného člověka, a jakého, jak změněného proti onomu, jenž se nedávno
rychle hnal za pozemskou krásou a vězel celou svou myslí v světských
záležitostech, který dovedl nedbaje žádného poučení oddávat se žádostem.
Vstoupil do sebe, poznal, proč Bůh stvořil člověka, změnil lásku, opravil své
cesty, neboť toužil po nebeských věcech a vzdychal jen po božských. Rozkoší
nesnášel, bohatství nechtěl. Zlato za nic považoval, stříbro za bláto a
velkodušně pohrdal vším, co lidská marnivost až k smrti miluje a cení. A cokoli
měl Z těchto věcí, jak jsem již řekl, snažil se obrátiti na potřeby chudých, na
okrasu chrámu a vůbec na věci užitečné. Nechtěl postoupiti vládu bohatství,
věděl, že on sám je jeho pánem, podle onoho rčení: Miluj peníz, nezamiluj se
však do jeho podoby (Cato, Dist. IV, 4, 1). Světa a jeho nádhery, kterou jako
klerik celou duší vyhledával, počal se jako biskup celou duší vzdalovati. Měl
jedinou myšlenku a jedinou snahu, netoužiti po ničem a neusilovat o nic mimo
Krista.
V tom ve všem jak dobrý a sladký jest duch tvůj, ó Pane! Z milosrdenství
Božího, ne z jeho vůle či rozkazu, Božím duchem podnícen počal nyní biskup
Vojtěch pracovati, z vnuknutí Božího mohl jednati i učiti, jak se sluší na
biskupa. Co nemůže, když chce, všemohoucí Bůh, jehož úmysly jsou nejlepší'?
Nechceť ničí zkáze, tím méně dovolí, aby někdo z jeho služebníků zahynul. Ryzí
dobrota, spásná věčnost, jediná pravda, pouhá slast, veškerá krása, tajná spása
a hlazená přítomnost, krásná vroucnost, drahá věčnost a drahé milosrdenství -
Bůh! Ó jaká rozkoš, jaké blaho, jehož se nelze nasytiti, jest mluviti o Bohu a
ustavičně u něm přemítati! Světlo, jehož nepřítomnost my vpravdě ubozí, my
vyhnanci pravé slávy, my mrtví a slepí trpělivě snášíme jen proto, že ani
nevíme - a v tom vrcholí naše bída - jak sladké a nesrovnatelné dobro jsme
ztratili. Slyšeli jsme na vlastní uši, jak podivuhodný jsi ve svých dílech, ó
nejvyšší Pane, ó slasti, živote a chlebe andělský! Poznali jsme v tvém
milosrdenství tebe, jemuž jest svatou hračkou i hříčkou obrátiti za hodinu
bezbožného a udělati z něho světce, jako jest psáno
(Luk. 22, 61):
Pohlédl Pán na Petra, a Matouše i z publikána učinil apoštola a z vlka učinil
nejlepšího Pavla. Tak veškeré skutky Boží jsou předobré, nejvíce milosrdenství
a spásonosné vykoupení Boží. Jeho mocí nyní odvrhl starý šat a oděl se novými
mravy svatý Vojtěch, jenž neměl ve dne v noci jiné starosti než tráviti dlouhý
čas v nejpřísnějších postech, bděním a hladem krotiti chtíče těla a ustavičně
na kolenou prositi za odpuštění hříchů. On - anebo nikdo - zkusil, jak chutná v
srdci svaté čtení, jak mnoho platí u Boha vznešené pění žalmů. Pocítil milost
Boží a v nitru okouší sladkého Spasitele.
Pokud jde o vnější život, měl nyní v úřadě biskupskému více práce a vedl
přísnější život než později v klášteře. Nevyhýbal se jen tomu, co je příjemné,
nýbrž i samé přírodě odpíral, čeho potřebuje, řídě se slovy blahé paměti: O jak
velmi jest šťasten, kdo má jen potřeby skrovné!
Proti různým žádostem a zárodkům neřestí zápasil veškerým uměním a veškerou
silou ctností, až vytrhal ostny choutek a přemohl světské svody. Nevyhýbal se
utrpení, trávil své síly v prospěšné a nesmírné práci. Nad jeho horlivostí
žasli všichni, kdo ho předtím znali a kdo šli po jeho boku, milovníci světa pak
nenáviděli jeho přísný život. Tak trpěl hladem a žízní nikoli marně. Přílišnou
zimou, bděním a drsným rouchem nemilosrdně trýznil své tělo. Neboť jeho touha
byla v Bohu a zanechav špatných pomyšlení, jež se rodí z marnivosti, držel vždy
na uzdě svou duši, nechtěje míti jiného nepřítele mimo Nepřítele. Odrážel jeho
zjevné úklady, vyhýbal se skrytým; i díti mu tolik ran, kolik učinil dobrých
skutků. Pošlapal svět, pozemské štěstí podrobil svobodnému duchu, skládaje svou
naději v nebesa a nepociťuje pomíjivé trampoty. Vždy unikal před nížinami, do
nichž tíhne tělo, vší silou spěchaje vzhůru, kam volá duch. Dobře žil, dobře
učil; nikdy se skutkem neodchýlil od toho, co hlásil ústy.
Lid však byl tvrdošíjný a otročil svým vášním. Žili v mnohoženství, s
příbuznými, bez zákona. Křesťanské otroky prodávali nevěřícím a Židům. Řídíce
se jakýmsi zmateným náboženstvím svátky zachovávali, dnů postních však naprosto
nedbali, oddávajíce se rozkoším. Dokonce i kněží si veřejně brali ženy,
biskupa, který tornu odporoval, nenáviděli nespravedlivou nenávistí a
podněcovali proti němu velmože, pod jehož ochranou který byl. Byla pak práce
přemnohá a odpor rostl. A když nemohl napraviti zlo stále se vyskytující a
veškeré jeho úsilí vycházelo nazmar, svatý biskup uznal za nutné ustoupit.
- A tak, touže jíti pěšky do svatého města, kde jest svatá památka, hrob
Páně, přišel do zlatého Říma, matky mučedníků a příbytku apoštolů. Zde tehdy
dlela v krásném zármutku vznešená císařovna řecká, která již dlouho oplakávala
mrtvého a oživovala památku pohřbeného manžela, poroučejíc sladkého Ottu
almužnami a modlitbami Pánu. Neboť císař Otto nepřežil dlouho dne, v němž se
dopustil takového přečinu proti státu a nasytil zuřivost pohanů tolika
mrtvolami křesťanů. Kupodivu ani sklíčen takovým neštěstím, nezmoudřel,
neuznal, jaké protivenství způsobil služebníku věčného vladaře, jak se
prohřešil proti svatému Vavřincovi. Syn svedený k hříchu ctižádostí svých lidi
zrušil biskupství, které otec zřídil na počest drahého mučedníka. Jednaje proti
řádu, jako by naléval vody do moře, zrušil biskupství, aby obohatil
arcibiskupství oplývající vším bohatstvím. Vzal biskupa výbornému Vavřincovi,
dal arcibiskupa našemu Mauriciovi v Magdeburku. Stalo se bezpráví v církvi
Boží, dokud nepřišel nový, zbožný král - hle, po třech Ottonech
nejkřesťanštější Jindřich - a chybu nenapravil. Pro tento hřích, jako otec s
pomocí svatého Vavřince všude zvítězil, tak syn uraziv Vavřince vítězství
ztratil a dočkal se za svého života všeliké potupy. Člověče, viz nyní na jednom
člověku, jaká je tvá síla, když Bůh odvrátí svou tvář! Co prospívá bojovný
zápal, co pomáhá udatnost na nepravém místě? Proto čiň všecko s rozvahou. Kam
přijdeš, chceš-li uplatnit svou moudrost proti vůli Boží? Jakož jest psáno:
Není rady ani rozumu proti Pánu (Přísl. 21, v. 30). Proto slyšme dobrou radu,
jež dí: Všechny síly a myšlení svá poruč Pánu, on sám tě nakrmí
(Žalm 54, 23).
Pohleďme na nadaného muže, na císaře s mnohými zásluhami. Když hřešil a
nepolepšil se, pln neštěstí uprostřed životní dráhy zemřel, nyní leží bez slávy
- ó kéž není nadto zavržen! - třebas odchovanec krásné ctnosti.
Dříve však než zemřel, Bůh, jakož je sám vždy milostivý, ukázat kterémusi
moudrému člověku toto vidění, jež snad nebude nevhodno níže zaznamenati, jak se
na ně z doslechu pamatujeme. Za hluboké noci, kdy lidé bývají pohříženi v tvrdý
spánek, uviděl krále Ottu, o němž mluvíme, sedícího na zlatém trůně, se
stříbrným podnožím Pod nohama; okolo něho viděl dlouhou řadu biskupů a
šlechticů. Vstoupil pak jinoch sličné tváře, skvějící se jako oheň, oděný
sněhobílým rouchem a přes prsa opásaný purpurovým pásem. Nezastavil se, šel
kupředu, rozhořčeně vytáhl zpod nohou císařových stříbrné podnoží a obrátiv se
šel k bráně. Tu ten, jemuž se dostalo toho vidění, nemoha toho snésti, běžel za
ním a řekl: Prosím, pane můj, nečiň té hanby, vrať podnožku! Nechť jsi kdokoli,
že se toho odvažuješ, zapřísahám tě, netup krále před jeho lidem! I řekl mnu
muž zlaté postavy - byl to mocný svatý Vavřinec, jak onomu biskupovi Bůh dal
potom poznati: Ba udělám mu ještě větší hanbu, neodčiní-li mé potupy; nyní jsem
mu vzal podnoží, potom ho svrhnu s trůnu. Ač se mladistvý král dozvěděl o tomto
strašném vidění a smrtelných hrozbách, nenapravil již svého činu, buď že mu tak
radila lidská ješitnost nebo dopustil hněv Boží. V jeho malém těle sídlila
veliká udatnost, veliká láska a věrnost k svým, nereptající štědrost vůči všem,
moudrost převyšující věk, zbožná přívětivost k sluhům Páně, víra i pilná
modlitba - však běda, jaký trest za rozhodnutí ve věci biskupství! Jak jest již
lidské hřešiti, v mnohém pouštěl uzdu mladické rozvernosti, a i když měl
znamenité literární vzdělání, přece jen zvítězilo nad ním válečné neštěstí.
Uprostřed cesty, kdy je život mladému člověku nejsladší a světlo tohoto světa
nejmilejší, nepomohla mu hodnost královská, stal se obětí smrti, prach se v
prach navrátil. Vizte, kolik slávy zbylo po císaři!
Ale po jeho smrti manželka usilovala napraviti hřích, jehož sám za živa nedbal;
jako posly vysílala almužny a modlitby mnohých, vzývajíc jimi dobrého
Spasitele, aby hříšného krále uchránil před věčným ohněm. Ta tehdy, když se
dověděla o příchodu slavného biskupa svatého Vojtěcha a uslyšela, že spěchá do
Jeruzaléma, zavolala ho tajně k sobě a dala mu nesmírné množství stříbra,
prosíc, aby se modlil za duši panovníkovu. Sotva dostal muž stříbrné břímě,
rozdal příští noci všechno chudým, nestaraje se o svou cestu ani o své
potřeby.
- A bez meškání opustil veliký Řím a dal se na cestu do svatého města
Jeruzaléma; proti všemu očekávání ji však nedokončil. Neboť jda po cestě přišel
až na horu Kasinskou, kde blažený Benedikt založil drahé sídlo a překrásně
dokonal krásný boj života, zrodiv mnohé syny Kristu. Tam ho pokárali a zbožně
napomenuli opat i bratři, aby nemařil života neužitečným touláním, nýbrž
setrval na místě a tak lépe nashromáždil ovoce ctností; že všude najde Boží
milost, bude-li dobře žíti, jako praví žalm: Na každém místě blahořeč duše má
Pánu (Žalm 102, v. 22), a stejně dobře i Jeroným:
Není chvályhodné do
Jeruzaléma přijíti, nýbrž v Jeruzalémě dobře žíti (Ep. 13 k Paulinovi). I
poznal tvor Boží, mající oči napřed i vzadu, že jest tak, jak praví, nestál na
svém a uposlechl zdravých rad, neboť četl, že je nebezpečné člověku,
neuposlechne-li rad duchovních otců. A bez meškání rychle sestoupil s hory a
roznícen vroucí nadějí odebral se k otci Nilovi, v němž nalezl nejdokonalejšího
žáka učení Kristova; toužil se ponížiti, nésti pod ním jho Kristovo a vycvičiti
se dokonale v poslušnosti. I objal kolena starcova a pevně na tom stál. Otec
Nilus mu neodporoval, pravil však: Ale já jsem Řek, tobě se lépe hodí jednati s
mnichy latinskými. Vrať se do Říma, který živí svaté syny, vyhledej vznešeného
opata, mého přítele Leona. Řekni mu, že jsem tě poslal jako žáka začátečníka k
takovému mistru. Pod jeho vedením bezpečně začni bojovat Boží boj, pod jeho
ochranou vyvázneš zdráv ze všech protivenství, jež na cestě k Bohu číhají na
duši, a zanícen velikým plamenem, jenž v tobě nyní žhne, bude den co den v tobě
vzrůstati Bůh a Boží oheň.
- Učinil, jak mu řekl muž Boží: přijal u svatého Bonifacia mnišské roucho a
vytrvale bojoval pod řečeným opatem, veden řeholí. Nohy ukáznil poslušenstvím a
spěchal k vyplnění rozkazů tak jako na hostinu; nařídil-li mu kdo něco, rád
konal každou službu, jsa tím veselejší, čím hrubší byla práce. Bedlivě v sobě
vytvářel všechny stupně pokory, aby se více přiblížil k podobenství Božímu.
Stav se maličkým uprostřed bratří zapomínal, že je biskupem. Čistil kuchyně,
velmi bedlivě obstarával týdenní úkoly, umýval misky a v největší rychlosti
sháněl všecko, čeho potřebovali kuchaři. Ze studně podával bratřím vodu na
ruce, nosil ji na ramenech ráno do cel, večer a v poledne ke stolu. Obdržel
totiž na svou žádost od opata tento úkol, aby večer, ráno i v poledne sloužil
celému konventu.
Nikdy nedovolil, aby se v něm uhnízdila tajná myšlenka; ihned svěřil starším,
cokoli mu vnukl přiblíživší se ďábel. Velmi důvtipně se však vyptával na Písma
svatá, horlivě zkoumaje protikladnou povahu neřestí a ctností. Ale když se
dotazoval na věci, jichž dříve neznal, opat mu dával správné odpovědi, jak nám
sám nejednou řekl; odtud je nad světlo jasnější, že vnuknutí a milost Boží byly
při žáku. V příbytku své duše položil základy hluboké pokory: ze čtvera
ctností, opatrnosti, spravedlnosti, statečnosti a mírnosti, rozložených na
způsob kříže, postavil základní kameny a na nich vystavěl ze živé skály trvalé
zdi, jež srovnal železem poslušnosti a upevnil bílým vápnem trpělivosti, a
potom pokryl dvojí vrstvou rákosí: navrch' položil zlatou střechu Boží lásky.
Učinil ze sebe chrám Boží, připravil v sobě královské lože pro syna králova.
Modlitbám a čtení se oddával tím vášnivěji, že k jeho sluchu nedoléhaly rušivě
žádné světské záležitosti, netrápily ho starosti a nebezpečí, které plynou ze
spravování duší. Z jeho úst nikdy nevyšlo slovo hádky, nikdy nezaznělo trpké
reptání. A když ho opat velmi důtklivě káral, odpovídal mu laskavou
trpělivostí a vždy hotovou pokorou. Radoval se z každé uložené práce, vždy
ochoten poslechnouti nejen starších, nýbrž i mladších; to je prvá cesta ctnosti
pro muže, kteří směřují k nebeským výšinám.
Plných pět let strávil v klášteře, líbil se všem sladkými mravy a všechny
daleko převýšil hloubkou ctností. Jestliže snad někoho přepadla závist nad jeho
svatostí, rychle ho usmiřoval pokorou. Zvolil v něm svůj příbytek Kristus a
stoupaje - jako korunovaný král po schodech ze slonové kosti - dal mu dojíti až
k dokonalému dni.
- Potom lid jeho země zavolal svého biskupa zpět. Zvolili k tomu úkolu
moudrého vychovatele světcova a Radlu, výborného mnicha a muže výmluvného,
protože byl vlastní bratr vévody země. Tito dva přišli do Říma s listem
metropolitovým, zakročili u papeže stran návratu svého pastýře, dožadujíce se
otce pro kající lid. Slíbili jménem lidu, že napraví, v čem pobloudili, odčiní,
v čem se provinili, zanechají zlého a budou usilovati o dobré. Papeži byl
nepříjemný odchod svatého muže; velkému Římu bylo těžko odtrhnouti od svého
těla takovou perlu. Ale na svolané synodě převládl názor, aby se i proti své
vůli odebral k opuštěnému stádu, když ho jeho lid volá a slibuje plné
zadostiučinění. Poslušen rozkazu obou, papeže i opata, potlačil svou touhu a
vrátil se s pláčem k biskupskému úřadu, k jehož řízení dostal od papeže berlu a
prsten jako pouto. Vraceje se přišel v neděli domů, do jedné obce, kde byl toho
dne veliký trh. Tento pohled způsobil světci nemalý zármutek. I řekl vyčítavě
těm, kdož ho provázeli zpět: Hle, to jest váš krásný slib? Vaši kajícníci
nesvětí ani tohoto svatého dne! Zůstal však přece ve svém biskupství, pásl
vyhladovělý lid božskou pastvou a napájel - pokud by chtěli - ze spásonosného
poháru. Oni nejprve, pod dojmem jeho příchodu, ctili pastýře, přicházeli jakoby
živě věřící k matce církvi a zapřevše poněkud své zlozvyky téměř křesťanskými
činy uctívali Krista. Ale nová nábožnost brzy je opustila, starý návyk nabyl
převahy. Pohrdli Bohem, tělo svedlo smyslný lid a nepravost, jíž okusili, je
přivedla zase na cesty vášní. Rozkoš byla zákonem; nechtěli jediného Pána,
jemuž sloužiti znamená kralovati, aby na svou hanbu sloužili mnohým pánům;
pletli na sebe provazy hříchů, aby jimi mohli býti zavlečeni do věčné zkázy,
protože se nechtěli učiti, kde je moudrost, kde je život, světlo a mír.
- Stalo se - jako se stává mezi chybujícími lidmi - že jistá paní zapomněla
na svou urozenost a dopustila se cizoložství; když hřích vyšel najevo, chtěl
manžel ženu zabíti. Ona pak zděšena se utekla k biskupovi a ten ji ukryl v
chrámě svatého Jiří za oltářem, aby vyjednával o zadostiučinění a jí zachránil
život. Znenadání však přijde ozbrojený dav a vyhrožuje oběma, biskupovi i ženě,
mečem, nevydá-li cizoložnici. Uslyšel biskup s radostí zvuk zbraní, uslyšel
drzá výhrůžná slova, a jat nedočkavou radostí, mlčky přemítal, zda snad nyní z
Božího milosrdenství dojde vždy žádaného mučednictví. Ó mysli nešlechetné a
ještě horších úst! Přišel zrádce, vyzradil tajemství a ukázal, kde je žena
skryta. Co jí je platno, že se uchýlila ke svatostánku? Kdo se stará o
křesťanský zákon tam, kde vládne barbarství? Vnikli do chrámu, vytáhli za vlasy
třesoucí se ženu a sťali jí hlavu.
Hříchy vzrůstaly, staré neřesti nepřestávaly, nových den ze dne přibývalo.
Mluva skutků ukázala, že všecky jejich dobré sliby byly lživé. Pročež biskup
uvědomuje si, že marná práce neprospěla ani jemu ani jim, jeho duši že pak
takové postavení škodí, řekl svému vychovateli: Buď si jist, že buď přijdeš
tam, kde budu, nebo mne již nikdy neuvidíš. Sám však si dal velkou práci a
neopominul napomenouti kněžstvo a lid, jak toho u každého vyžadoval věk a po-.
x-aha, stupeň a druh provinění. A nedopřál si spánku přemýšleje, jakým
způsobem, jakou mocí by mohl udusiti rodící se bludy. Nelze zamlčeti, že k
sousedním Uhrům hned posly vysílal, hned sám přišel - i odvedl je poněkud od
bludů a vtiskl jim aspoň nádech křesťanství.
- Vsedl tedy Boží rek na koně, znovu navštívil sladký Řím a vešel do skrytého
lůna klášterního - a drahého - klidu, tak jako zmítaná loď po mořských
nebezpečenstvích vjíždí do vytouženého přístavu. Objav krásnou Ráchel, zapomněl
na obtížnou Liu; oddal se posvátným radostem, otevřel ústa hladovějící duše a
požíval blažené hostiny modliteb a čtení. Nejraději však vyhledával rozmluvy s
duchovními otci, kteří se tam z lásky k opatovi často v hojném počtu scházeli;
přicházeli tam, pravím, výborní Řekové a podobní Latiníci byli členy kláštera.
Vůdcem a králem prvých čtyř byl svatý Basil, druhých čtyř svatý Benedikt.
Uprostřed nich Vojtěch, žíznící po Bohu, dychtivě hltal slova života a unesen
do výše s bratřími slastně rozjímal o Bohu. Ó jak často, vzpomínám, říkal se
perly? Kde jsou sladké pokrmy mé duše? Když se sešli svatí mužové, pršívalo
slovo Boží, střídaly se roznícené myšlenky, hoříval oheň v srdcích, vlna
zkroušenosti svědčívala o přítomnosti Boží. To byl Gregorius, to otec Nilus, to
dobrý nemocný Jan, to prostý Stratus, pravý anděl na zemi, to z římských
šlechticů mudrc Boží Jan, to mlčenlivý Theodor, to nevinný Jan, to prostý Leo,
milovník žalmů a vždy hotový kázati.
Mimoto, ač znamení a zázraky netvoří svatost, nýbrž ji jen dosvědčují, Vojtěch
vynikal tak zbožným duchem, že i my jsme částečně poznali, kterak Vojtěch
proslul ještě za živa jako divotvorce. Jednou například, když sloužil bratřím a
klopýtnuv padl dosti prudce na tvrdý mramor, nádoba i s obsahem - nevím,
nesl-li v džbáně vodu či víno - zůstala neporušena. Bratři při stole zaslechli
jasný zvuk a nikdo nepochyboval, že je rozbita - i divili se potom všichni, ze
je celá. Neboť předtím konaje službu přečasto rozbil křehkou nádobu, a když
prosíval za odpuštění pro svou hříšnou nedbalost, anděl pýchy, těžce nesa jeho
pokoru, zlovolně k rozbíjení nádoby napomáhal, aby mu vnukl zahanbení z tak
častého opakování nehody. Ale protože poslušnost neustala a mrzutost starších
se mu nezošklivila, potěšil Bůh svého sluhu v těžkém pádu: i tehdy zůstala
nádoba neporušena, i potom tuším už žádnou nerozbil.
Také prý modlitbou uzdravil dceru, nevím čí, jež měla nemocný zrak, když na ni
vložil ruku. Také jiné ženě, když se přišla do kláštera modlit za své
uzdravení, světec místo požehnání podal chléb, jehož již tři léta nemohla
požívat. I zaváhala zprvu nad tímto nezvyklým pokrmem, když jí však přítomní
radili, aby snědla, co muž Boží požehnal, nabyla důvěry a trochu ho okusila a
od toho dne počala bez obtíží jísti chléb, tak nutný všem, kdož chtějí
žíti.
Když na své cestě přišel bez berly do Ravenny, otázal se tohoto biskupa, jehož
je náš věk nehojen, přeopatrný sluha Boží, vlastním jménem Durans, proč tak
vynikající muž chodí bez pastýřské berly. I odpověděl památným slovem muž, jenž
vpravdě mohl tak říci: Žije Bůh, před jehož tváří stojím; je snadné nosit
berlu, nesnadno však vydati počet, až přijde na soud přísný soudce živých i
mrtvých, které pošle buď k životu nebo do věčného ohně.
Jednou, když se již stal biskupem, uviděla ho tuším v Magdeburku, jehož škola
vychovala takového žáka k slávě Boží, jeptiška, která ho v mládí dobře znala.
Podivila se, proč se tak mladý biskup zdržuje od žertů a vtipných poznámek, k
jakým bývá náchylna mladost, i řekla biskupovi, jsouc sama jiných názorů: Proč
jsi nyní vážný jako přísný Cato, ty, jenž jsi dovedl být tak roztomile veselý?
Zda jsi si s námi vesele nehrával celý den, když váš učitel přicházíval do
našeho kláštera vyučovat moudrosti? Vojtěch s těžkým povzdechem od srdce
promluvil: Věz, paní, že cokoli takového jsem učinil žertuje s vámi, doléhá
nyní hlubokou a trpkou ranou na moji duši.
Jindy zase jeho klerik Askrik rozzuřeně nadával a lál svatému muži a po mnohých
marných řečech se dal strhnouti v drzé hádce až za meze rozumu a s velkou
trpkosti ho opustil, že ho už nechce vidět. Dal se na cestu a jel celý den i se
svým sluhou. Počali blouditi, a když nemohl nalézti cesty, kterou znal jako
vlastní ruku, podle tohoto trestu poznal, jak těžkého hříchu se dopustil hádaje
se se svým biskupem. A vrátiv se večer po marné námaze do města, počal z celého
srdce před Bohem litovati, čeho se z lidské slabosti v hněvu dopustil.
Nebo jakési vdově, kterou potkal jeda na koni a která ho prosila o nějakou
pomoc v holé bídě, řekl: Nemám tu s sebou nic, přijď zítra do města, a pokud
mohu, dám ti rád, čeho potřebuješ. Když propustil ženu a pokračoval v své
cestě, napadla mu lepší myšlenka. Zavolal tedy biskup ženu a řekl: Kdo ví,
dožijeme-li se zítřka! Dnes musí dostat svůj dar, aby mne nestihl soud, ji
škoda. I dal jí plášť, kterým byl oděn, a zanechal tak dobrý příklad.
Neodkládejme, co máme činiti, když nevíme, co přinese zítřek.
- Zatím císařův syn Otto III. v četném průvodu vešel do Říma, aby byl pomazán
na císaře, jak jest obyčej králů franckých od Karla Velikého; ukázal zemi
latinské sebe co vytouženou hlavu. Jako by přicházela druhá po Bohu
spravedlnost, všichni nešlechetní se třásli, dobří se radovali velkou radostí,
Vykonal, proč přišel; papež, jímž byl jeho bývalý kaplan Řehoř, požehnal císaře
a lid jásavým klasem zpíval Kyrie eleison. Pomazán objevil se vznešený císař s
císařskou korunou, se zářící tváří, jsa v srdci pln dobré vůle. Potom se konala
synoda a arcibiskup mohučský, horlivý zastánce práva, zpíval starou písničku a
snažil se odvésti svatého biskupa z klášterního klidu k opuštěnému stádu. Papež
Řehoř souhlasil a dotvrdil svědectvím Písem, že nelze beztrestně opustiti
jednou přijaté stádo. Ať chce či nechce, muž Boží musí jít, pravili zasedající
biskupové, jinak jej dáváme do klatby! Vojtěch však řekl potají papeži:
Nepřítel mi závidí klid a podněcuje vás, abyste mne donutili vrátit se tam, kde
nesklidím žádného ovoce duchovního a jen utrpím škody na vlastní duši. Zmírni
mé soužení, poskytni mně slabému lék, dej mi při smutném odchodu aspoň jednu
útěchu. Budou-li mé ovce poslouchati mého hlasu k nim volajícího, chci s nimi
žíti a zemříti; pakliže ne, půjdu s tvým dovolením k cizím a nevzdělaným
národům, kteří neznají jména Božího. Papež Řehoř rád vyhověl žádosti člověka
Božího, jako vůbec byl dosti dobrý, pokud dovolovalo těkavé mládí. I opustil
svatý Vojtěch plačky za velikého nářku bratří klášter; nesl těžce přerušení
svého klidu, ale měl živou naději na jasné mučednictví, po kterém již dlouho
hořelo touhou jeho srdce. Neboj se, muži Boží! Kráčej bezpečně za svým cílem!
Hvězda mořská bude tě předcházeti na tvé cestě a Petr, vůdce dobrých, bude
stále věrně s tebou.
- Překročiv tedy s mladičkým císařem do mraků potopené Alpy, putoval pěšky do
Toursu, posilnit se modlitbou tam, kde pochován odpočívá a dobrodiní prokazuje
svatý Martin, vždy ochotný štědrou rukou rozdávat, opora chudých, přesladký
otec hříšníků, jenž nikde volajících k sobě neoslyšel. Pěšky přišel také do
Paříže, kde odpočívá tělo toho, který prolil svou krev, svatý a převzácný
mučedník Dionysius Areopagita, který studoval filosofii v Aténách, kde byl
postaven oltář neznámému bohu, o němž kázal svatý Pavel. Ten přijal úkol
hlásati evangelium v Gallii, když na stolci Petrově seděl jako třetí papež
svatý Kliment, a přinášeje pohanům Krista skončil život překrásným
mučednictvím. Mezi jinými jeho zázraky zvláště ten je slavný, že po zavraždění
jeho svaté tělo neslo v rukou vlastní hlavu - a provázející zástup andělů
zpíval chvalozpěvy Bohu. Zástup nebeský vždy se raduje z vítězství nad zemí,
proto jásal a plesal nad drahým Dionysiem a volal: Sláva tobě, Pane na
výsostech. Od něho, milosrdenstvím oplývajícího, nikdy hříšník neodejde s
prázdnou, uteče-li se k němu. Pokloniv se mu, pospíchal Vojtěch dychtivě do
ohromného kláštera ve Fleury, kde leží a zázraky se skvějí ostatky učitele
těch, kdož odumřou světu a celou duší zatouží po nebi, totiž Benedikta, nejen
podle jména, nýbrž i skutkem blahořečeného, jenž vínem a olejem léčí nemocné a
proslul po celém světě jako matka, mající pod svými křídly Boží kuřátka. A
nezanedbal ani místo, kde odpočívá tělo žákovo, kde Maurus znamením svatosti a
sladkostí zázraků zcela podobný mistru řídil jako prvý opat sbor mnichů.
Vojtěch prodchnutý touhou po věčnosti pěšky obcházel jejich posvátné příbytky i
jiná památná místa, jak mu přišla do cesty, a volal světce za pomocníky k svým
zápasům.
- Odtud se vrátil k císaři, jenž velmi miloval Božího muže; známe ostatně
jeho vznešený zvyk, že tím více miloval každého šlechetného, čím více vynikal
dobrotou. Setrval s ním několik dní a ani v noci mu nebylo dovoleno spát jinde
než na dohled císařův. Viz, jak velice k němu přilnul, ač mladičký a chybující,
onen dobrotivý a nesrovnatelně laskavý vznešený císař Otta! V příhodných
chvílích Vojtěch poučoval královskou družinu o nebeských věcech a sladce
napomínal kolemstojící šlechtice, aby neupoutávali svá srdce k věcem nízkým a
pozemským, neboť pak by pro malé radosti upadli - vyvrženi daleko z Božího
království - do věčných muk. V noci také sbíral tajně obuv spících a umýval ji
vodou, jako žák pokory vlastníma rukama bláto s ní smýval a umytou obuv dával
zase na místo.
Jednou v noci, ulehnuv k spánku na tvrdé lůžko, spatřil - ač sám nevěděl, co
sen znamená, dokud ač to cizí člověk z Božího vnuknutí neodhalil - vytoužený
cíl svého života. Zdálo se mu, ze vidí v domě nejstaršího bratra dvě lůžka
dobře připravená; jedno bylo jeho, druhé určeno pro bratra. Toto bylo krásné a
přepychové, ale ono, jež mělo být jeho, mnohem krásnější, purpurové, ozdobené
květy a nesrovnatelnou nádherou. Nahoře pak v hlavách bylo napsáno zlatým
písmem: Tento dar ti dává dcera králova. Když vyprávěl tento sen před císařem
některým přátelům, dvorský biskup Leo, jemuž příroda dala živé nadáni a jenž
vynikal výmluvností, řekl duchaplně: Muži, který jsi sám v sobě rozporný, brzo
najdeš, co hledáš; darem Panny se nepochybně staneš mučedníkem. A sen se
vyplnil, i pokud se týkalo jeho bratří, částečně ještě za jeho života, částečně
pak tohoto roku, jak uvidíš z dalšího.
- Měl pět bratří a životy všech ukrátil meč. Nejstarší z nich vstoupiv do
služby císařské zúčastnil se výbojů proti pohanům a získal tam přátelství
polského vévody Boleslava. Stěžoval si také u císaře, že český vévoda jemu a
jeho bratřím, bez jejich viny, nemilosrdně působí mnohá příkoří. Čtyři bratři,
kteří zůstali doma, dosáhli příměří až do jeho příchodu - žel, vrátil se pozdě:
od vévody jim byla pod přísahou zaručena bezpečnost.
Ó věrnosti božské a lidské! Což není katolík lepší než pohan? Běda člověku,
jemuž v srdci tepe zlá lest! Ach, naše neblahé časy! Nazýváme moudrým toho, kdo
vyniká v klamu, jenž má v ústech med a v srdci skrývá žluč. Ejhle druhý Jidáš,
jenž se naučil mírem válčiti a slibuje život, aby přinesl smrt! Boleslav dal
slovo, aby znenadání zavraždil bratra. A nehledej daleko příkladu: v témž rodě
zabil svatého Václava vlastní bratr. Kdo by však neoplakával naši ohavnou bídu,
kdo by se neděsil nad naším lidem, který se rodí do slepoty? Neuměje se
vyhnouti menšímu hříchu, upadá do většího, jde, kam ho vede slepá vůle, a z
hříchu se rodí hřích a nemá konce, dokud neupadne do největšího zločinu, z
něhož už nevstane! A v tom je hrůza, že dokud může upustiti od sladkého hříchu,
nechce, a potom už nemůže, byť i chtěl. Tak i nyní, něco jiného maje v mysli a
něco jiného v ústech, dospěl k vraždě, takže od země k nebi zní hlas:
Pomsti krev, Pane! Člověče, splnil jsi proroctví, hromadě nepravost na
nepravost, očekáváš nyní to, co praví evangelium: Krev prolitá na tebe a na tvé
syny! (Žalm 68, 28.)
Důvěřovali tedy přísaze, lid svobodně chodil po polích, neboť když pstali
slovo, nemyslí na válku. Obec, jíž hrozí zkáza, cítí se v bezpečí. Hle,
znenadání přišli nepřátelé, rozprášili lid a obklopili hrad. V pátek o vigilii
svatého Václava mučedníka začali boj, ano i v sobotu pokračovali v boji;
nedovedou světit svátek, milujíce zločiny jako hostinu. A nebylo nic platno, že
obležení si žádali světit svátek, obléhající volali proti nim pyšná slova:
Je-li váš svatý Václav, tedy náš je Boleslav. Ačkoli však potom dobyli hradu,
byli potrestáni za tvrdé slovo, neboť toho dne jich mnoho padlo rukou
obležených a všichni, kdo se podíleli na tom zločinném plánu, buď zemřeli nebo
žijí slepí a rozprášení. Podlehl napadený hrad občanské válce, rodiny byly
vypuzeny do bídného vyhnanství, všecek majetek upadl do rukou nepřátelských.
Proudem se lily slzy žen, smrtí ztuhly tváře dětí, smrt zlomila pravice mužů, k
tomu se družilo mlčení zadumaných kněží. Čtyři bratři světcovi, zkušení v boji
a nezvyklí ustupovat, zanechali na radu dříve zmíněného kněze Radly nic
nepomáhajících zbraní, utekli se do kostela a tak místo krásné smrti v boji
nalezli potupnou, aspoň v lidských očích. Byla jim totiž dána klamná naděje na
život, ale když vyšli z kostela a dobrovolně se vydali do rukou nepřátel,
oklamal je slib vůdcův a před očima všech jejich krásná těla byla zkosena
smrtí.
- To se stalo tehdy, nyní však, zatímco my nehodní vypisujeme tyto
zaznamenání hodné události, zemřel mečem nejstarší bratr. I splnilo se vidění
Vojtěchovo, neboť čtyři bratři ho v smrti předešli, nejstarší ho pak tohoto
roku následoval. Oč výbornější byla jeho smrt nad jejich a jak vynikalo jeho
lůžko nad jejich, pochopí každý, kdo ví, že on padl pro Boha, oni pro svět a
pro svou obranu.
Viděl také Vojtěch v klášteře jiné vidění, které přednesl ctihodným mužům, jako
by šlo o někoho jiného, nikoli o něho: Znám člověka, jemuž Bůh s úsměvem ukázal
v nebi dva sbory, jeden lesku purpurového, druhý nevyslovitelně bělostného.
Mezi těmi o oněmi, pravil líbezný hlas, čeká tě místo a jisté sídlo.
- Nevěda si rady, odebral se tedy k polskému vévodovi Boleslavovi, jejž mu
Bůh připravil za pomocníka v jeho díle. S jeho pomocí vyslal posly k lidu sobě
svěřenému a tak často vzpurnému, táže se, zda ho chtějí přijmout. A zatím
vyčkával u Boleslava návratu poslů. Ti se vrátili a sdělili mu odpověď plnou
potupy: Buď vítán, biskupe, u lidu, jejž jsi nejednou zavrhl. Kupodivu sám od
sebe přicházíš k lidu ty, kterého jsme vždy museli volat proti jeho vůli a mocí
držet! Víme, co zamýšlíš, člověče! Naprosto tě nechceme a není v tvém lidu
místa pro tebe, jenž chceš krutě pomstít zavražděné bratry.
Obdržev tuto zvěst odmítnutí a potupy od pyšných krajanů, zaradoval se neméně
než lidé, kteří proti svému očekávání slyší veselá slova a milé přivítání.
Zlomil jsi, Bože, má pouta. Na to jsem čekal a toužebně si toho přál. Pominulo
mé nebezpečné postavení. Jak mohu spravovat stádo, jež mi do očí říká, že mne
nechce? Výborně, nemusím se již strachovat papeže, že mne znovu odvolá, ani
listu přísného arcibiskupa, který by mi přinesl smutek. Ti, kteří mne dříve
vyháněli pohanskými skutky, nyní praví otevřeně: Nechceme tě.
V těch dnech poslal k uherskému vévodovi, či spíše k jeho manželce, která
držela v rukou celé království a vládla mužem i vším, co bylo jeho; za jejího
vedení se začalo křesťanství, ale poskvrněné náboženství se mísilo s pohanstvím
a vlažné a lhostejné křesťanství počalo být horší než barbarství. K ní tedy
nyní po lidech tam jdoucích poslal list tohoto znění: Mého vychovatele,
potřebuješ-li ho, si ponech nepotřebuješ-li ho však, pošli ho pro Boha ke mně.
Jemu však tajně poslal lístek jiného smyslu a obsahu: Můžeš-li s dovolením,
tedy tak, ne-li, pokus se třebas útěkem přejíti ke svému Vojtěchovi, jenž tě
toužebně očekává. Ten však nemohl nebo - lidsky je to pochopitelné - nechtěl;
neboť jak dnes často možno od něho slyšet, vy hýbal se tehdy smělým plánům
Vojtěchovým, kterého dnes miluje celou duší a touží po něm jako žíznivý jelen
po studené vodě. Byl však již tehdy mnichem, a jak říkají ti, kdož ho tehdy
znali, dobrým a znamenitým. Z jeho úst jsem slyšel, doznávám, jednu věc, která
se mi velmi líbí. Tvrdí, že světec prohlásil: Nikdy jsem nic neučinil pro
marnou slávu. Je však nad lidské síly vyhnouti se všem sporům. Obojí však ode
mne tak ubohého navěky odstoupilo, daleko odešlo ode mne, ze všech nejmenšího.
Často myslím na muže, podle jehož zpráv toto píši, a chci, aby byl znám jako
služebník mučedníkův.
- Biskupa, jenž byl zbaven svých pout a mohl tedy užíti dovolení papežova,
pojala bouřlivá touha po krásném mučednictví, jež vždy hořela v jeho srdci.
Vzal si na cestu za průvodce dva druhy, jež považoval za nejstatečnější k
svatému boji a nejzpůsobilejší k hlásaní evangelia. Dříve však, jak učí řehole,
matka mnichů, a nabádavá slova církevních otců, zpytoval modlitbou bratří Boží
vůli a ozbrojen radou jejich jako železným pancířem vydal se na cestu k
nejvyššímu zápasu. Vévoda pak Boleslav jej miloval, proto ho požádal, aby mu
pomohl a postaral se, jak by se po moři dopravil do pruské země, aby mohl
vyhledávati duše a Božím rádlem vzdělávati divoký lid. Vévoda splnil příkaz
duchovního otce; ačkoli si velmi přál, aby zůstal u něho, neměl přece odvahy
protiviti se svatému předsevzetí. V Boleslavově říši je veliké město Hnězdno,
kde se nyní zalíbilo spočinouti svatému tělu, jež se tu skví tisíci zázraků, a
kde se prýští spása těm, kdo s upřímností přicházejí a žádají věcí
spravedlivých. Tam tedy, poněvadž bylo na jeho cestě, po dlouhé přestávce
sloužil mši, aby přinesl posvátnou oběť, on, jenž se sám zakrátko měl státi
živou obětí Kristu. Pokřtil tu převeliké množství lidu a odtud bez nejmenšího
váhání vstoupil na loď, kterou starostlivý vévoda vyzbrojil četnou vojenskou
posádkou, aby se jí nikdo nepovolaný neodvážil dotknouti, Po několika dnech
plavby po moři, připlul k území Prusů, neznajících Boha. Námořníci spěšně
složili svaté břímě a využívajíce záštity noci dali se na útěk do bezpečí. Muž
plný Boha chvátal, aby rozhodil po strašně hučícím moři sítě, zda by snad
ulovil, co by předložil na stůl Boží k jídlu, anebo kdyby nechytil žádných ryb,
aby aspoň ve jménu syna Božího vypil obětní kalich. Planula v něm žhavá touha
zemřít pro Krista a živý oheň měl v čistém srdci dostatek síly, plápolal jako
kadidlo zapálené na zlatém oltáři, jehož dým stoupá do výše. Vstoupil tedy
bojovník Boží s oběma druhy na malé místo, kolem kterého tekla řeka, vytvářejíc
z něho jakýsi ostrov. Tam zůstali to několik dní a rychlá pověst donesla k
sluchu pohanů, že k nim přišli lidé z cizí země, neznámého vzezření a
neslýchaných mravů.
- Pojednou nečekaně připlulo v malé loďce několik lidí, vyskočili na břeh,
promlouvali cosi barbarskou řečí a hoříce velikým hněvem hledali cizince. Rosu
královskou, to jest žalmy, rosu medovou měl právě biskup v ústech: na klíně
před ním ležela kniha žalmů, v níž jsou všechna slova úst Božích, v níž jest
obsaženo a uzavřeno celé spasení a pravý život člověka. Přistoupil k němu jeden
z nich, nejhorší z nejhorších, mluvě cosi nedobrého; vysoko pozvedl svalnaté
paže a tyčí, kterou byl postrkoval loď, prudce udeřil mezi lopatky biskupa
šeptajícího nebeské zpěvy: Neodejdete-li co nejrychleji, zahynete mnohonásobně
zajištěnou smrtí, napřed ztrestáni strašnými mukami. Vyražená kniha vyletěla z
rukou, biskup padl na tvář a políbil zelenou zemi, napjat myslí i celým tělem.
Vnější člověk hyne, vnitřní se obnovuje a probouzí k životu; z nitra vyrazil
hlas radosti a spásy: Požehnán budiž Bůh, požehnáno Boží milosrdenství!
Nezískám-li více, mám aspoň jednu vzácnou ránu pro svého Ukřižovaného.
Muži Boží, víš-li, jak se skví na tvých zádech ta jedna rána, anebo jakou má na
zemi cenu, že jsi to vytrpěl rád na památku Syna Boha živého? Vpravdě se tak
neskví perla na smetišti, ani purpur královský mezi davem, ani květ růže v lůnu
země, a dokonce ani zlaté slunce na zemi, jako v dobrém srdci jedna rána,
kterou rád a slavně utrpěls pro Krista svého.
A co dále? Vyhnáni přišli na trh, kde se sešlo množství lidu. Náhle obklopí
světce dlouhou řadou psí hlavy, otvírají krvavé tlamy a ptají se, odkud je, co
hledá, proč přišel, když ho nikdo nevolal? Vlci žízní po krvi, hrozí smrtí,
protože jim přináší život! Sotva vyčkají, až promluví, pošklebují a vysmívají
se, neboť lépe nedovedou, káží mu mluvit a kroutí hlavami. I opásal muž bedra,
otevřel ústa a krátce, protože mnoho nechtěli poslouchat, je oslovil: Ze země
polské, nad níž křesťansky vládne křesťanský kníže Boleslav, přicházím k vám
pro vaši spásu jako sluha toho, jenž stvořil nebe a zemi, moře a všechny
živočichy. Přicházím vás vysvobodit z ruky ďáblovy a chřtánu hrozného pekla,
abyste poznali svého Stvořitele, odvrhli svatokrádežné obřady, odřekli se
smrtonosných cest se všemi nečistotami a abyste se omyti koupelí spásy, stali
křesťany v Kristu, majíce v něm odpuštění hříchů a věčné království nebeské.
Tolik muž svatý: oni se vsak již dlouho rozhořčovali, na nebeská slova
odpovídali posměchem, bili holemi o zem, naplňovali vzduch řevem, ruce na něho
přece nevztáhli, nýbrž vysílali k sluchu cizinců zuřivé hrozby a krutá
slova:
Pro takové lidi nám umírají stará zvířata a nová se nerodí. Vyjděte spěšně z
našeho území! Nevzdálíte-li se co nejrychleji, zemřete zlou smrtí, zmučeni
krutými tresty. Těm pak, kteří postaveni na hranicích království pustili cizince
až tam, vyhrožovali smrtí; soptíce hněvem slibovali, že jim zapálí domy,
rozdělí se o jejich majetek a prodají ženy i děti.
- Bojovníka Kristova, vidoucího, že neuloví žádných duší a že mu odnímají
naději na vytouženou smrt, pojal velký smutek a čisté srdce se mu zmítalo
přívalem rozmanitých starostí. I řekl bratřím: Co si máme počíti, když nás
tísní tak veliká protivenství? Nevím, kam bychom se obrátili. Náš vzhled a náš
šat, jak vidím, nemálo odstrašuje pohany. Pročež, souhlasíte-li, odložme
kněžský šat, nechme si narůst dlouhé vlasy a nebraňme, aby na neholené bradě
rostly vousy. Snad nepoznáni budeme moci konati lépe dílo spásy; připodobněni
jim, budeme se s nimi důvěrněji stýkati, mluviti a žíti s nimi; a po vzoru
apoštolů dobývejme si chleba prací svých rukou a jen v skrytu své duše
přemítejme o slovech žalmů. Snad se nám podaří s přispěním milosrdenství
Spasitelova oklamati je tímto postupem a touto lstí a naskytne se snad nějaká
příležitost ke kázání evangelia, abychom tak buď získali veliký poklad
obrácených duší anebo obětujíce sladký život za nejsladšího Krista zemřeli
vytouženou smrtí. Když dospěl k tomuto rozhodnutí, nabyl lepší naděje a potřel
mečem radosti zármutek, jímž byl jat, a s rozjařenou myslí se dal na cestu, aby
vyšel ze zlé krajiny. Zalíbilo se mu totiž obrátiti nápor slova Božího proti
němým modlám divokých Luticů, neboť jejich jazyk znal, a protože ho dosud
nepoznali, mohl je oklamati změněným zevnějškem. To tehdy ušlechtilou lstí
zamýšlel, aby buď získal Kristu nový národ, anebo došel konce dlouhých
tužeb.
Co se, však, ctihodná hlavo, trápíš spletitými myšlenkami! Blízko jest, co
hledáš. Není ti třeba začínati dlouhou cestu, dá ti kratičkou cestou Bůh to,
cos tak dlouhý čas upřímnou řečí, pokornou láskou, čistým srdcem, celou duší
hledal. Hle, nablízku je tvá krása, před tebou blažené a nesrovnatelné
mučednictví, jehož ceny člověk nezná, aby i v našem věku onen syn Panny nalezl
v tobě mučedníka. Ó, jak krásně se usměje nebe, až spatří vcházet korunovaného
Slovana!
- Zatím v Římě, v klášteře, v němž tento světec byl živen naukou otce
Benedikta, Boží zjevení takto se odhalilo: Mezi mnoha viděními, jež u vytržení
ducha viděl světu ukřižovaný mnich a opat Jan, ladně se snesla z nebe dvě
skvostná roucha, bílá jako sníh, bez chyby a bez poskvrny. Jedno z nich přijalo
toho, pro koho přišlo, dostalo milou zástavu a sladké břímě, to jest zahalilo v
sebe svého Vojtěcha a vystoupilo rovnou cestou do zlatého nebe. Koho přijalo do
svého objetí a neslo k Bohu druhé roucho, nikdy jsme nemohli, vyznávám, dostati
z jeho úst, a proto nevíme jistě, byl-li to on nebo někdo jiný. Ale netrápí nás
to, když již máme na nebi svého prostředníka. Pane, poznali jsme, že tvůj
Vojtěch vstoupil do nejsvětějšího ze svatých míst a s láskou jej ctíme. I kdyby
byl nikdy krve neprolil, což je nejvyšší blaženost a jakési podobenství umučení
Kristova, přece hlubokou pokorou mravů a čistým rozjímáním Boží lásky byl by
opravdu synem nebes a bratrem andělů, kteří nikdy nezhřešili.
- Právě v tuto dobu otec Nilus vzkázal do jeho kláštera po duchovních
bratrech tato slova: Známo budiž láskám vašim, že náš přítel je na dobré cestě;
dojista Vojtěch s Duchem svatým se ubíral.
Sám Vojtěch zatím putoval s druhy kolem mořského břehu a náhle se srazily vlny,
jako by se zmítalo nějaké ohromné mořské zvíře, a ten mohutný jekot dolehl k
sluchu kráčejících. Průvodci pokojně naslouchali; biskup jdoucí uprostřed
strašně ustrnul a vyděsil se jako bázlivá žena. Gaudencius, po otci jeho
pokrevný bratr, mu řek] s úsměvem: Ulekla se tvá udatnost, přestatečný vojíne?
Co bys teprve dělal, kdyby na nás vyskočil ozbrojený a k boji hotový zástup,
když se teď hojíš nicotných jevů? Odpovědět: My jsme křehcí, ty silný; my
chatrní, ty mocný; my se jistě bojíme i nejmenšího šelestu, ale tím lepší
útočiště a síla jest nám Bůh, čím větší je nouze bázlivosti a čím menší zásoba
sil Tím šťastněji, tím slavněji tě budu milovat, Pane, sílo má, čím více
pociťuje vlastní slabost poznám v tobě svou sílu.
- Týž Gaudencius, protože se uštěpačně vysmál bázlivému biskupovi, viděl
příští noci sen: vešed do nádherné kaple poznal, že Vojtěch se chystá sloužit
mši. Po ukončení bohoslužby, když pak skládali roucha, přistoupil blíže k rohu
oltáře, uprostřed něhož stál zlatý kalich; sklonil šíji, přiložil rty a chtěl
píti ze zlatého kalicha. I přiběhl strážce svatého oltáře a káraje přísnými
slovy smělého Gaudencia, jak se toho odvažuje, řekl: Tvému hrdlu není dovoleno
ze zlatého kalicha požíti nápoje života. Sám má všechno vypíti ten, jenž
obětovanému Kristu mši na památku sloužil; pro tvá suchá ústa nezůstane ani
kapka. Když nastalo ráno, řekl Gaudencius: Slyš, pane můj, sen, který jsem v
noci viděl, Po skončení mše, kterou jsi sloužil v chrámě Božím, šel jsem se
napíti ze zlatého kalicha, který stál uprostřed oltáře, a služebník oltáře mě
zadržel řka: Cizímu naprosto není to dovoleno, všecko má dostat biskup!
Odpověděl svatý Vojtěch, blízký již umučení: Bratře můj, kéž se s vůlí Boží
dobře uskuteční tvůj sen, hříšné tělo nechť se nebrání Božímu daru,
milosrdenství Stvořitelovo nechť zvítězí!
- V pátek tedy Gaudencius, dvojnásobný bratr světcův, tělesný i duchovní,
slavil na bujné trávě mešní oběť, když vycházející slunce dospělo k třetí
hodině. Potom si sedli a vzali malý zákusek, aby unavené údy pomocí jídla znovu
nabyly svěžesti a občerstvené nohy bez námahy ušly dlouhou cestu. Zahnavše hlad
osvěženi povstali a vydali se na cestu; když se však únava vzmáhala, lehli si
nedaleko místa, kde jedli, a dopřáli odpočinku utýraným tělům. Usnuli všichni a
spali. Tu se ozval zvuk zbraní, zaleskl se oštěp, zadrnčel štít a zařinčel
ostrý meč. Hnán zuřivostí přišel barbar, jemuž Poláci zabili bratra, a s ním se
spojili někteří, kdo si libují v ohavnostech, a s hlukem se přiblížili,
pobádáni lítostí, že dříve je propustili. Bez váhání pustili koně, přihnali se
kvapně, přervali odpočinek cizinců, vložili jim pouta, jako by měli před sebou
zločince, a spoutali křesťanům paže i ruce. Strnuli bratři, když hrubě
probuzeni ucítili nečekaně pouta i nepřátele. Stejně se ulekl i veliký Vojtěch,
jenž vždy všemi silami své duše dychtil po této scéně; děsí se jako každý
člověk hořkého pocitu smrti, mysl více než kdy jindy zděšená zápasí s bázní,
tělo tažené do zániku mění barvu, celá bytost strachem je ochromena.
Nechť se nikdo nediví, že právě teď, kdy s blížícím se koncem má přijmouti
palmu, jako zlomen poklesl světec, jenž tolik let stál jako nevyvratitelný
strom mezi vichry pokušení. Zda se nepotil krví větší pán, náš vykupitel
Kristus, když se blížilo umučení, a zda ten, jenž má moc dáti i vzíti život,
nevyznal provázejícím jej žákům, že je smutný až k smrti? Chvěje-li se Bůh, je
hanba, aby se bál člověk, když se přiblížila tělesná smrt? Bývajíť vyvolení
smrtelnou hrůzou očištěni z všedních hříchu, jichž nejsou prosti, i z řídkých
poskvrn těžkých vin, zbývají-li po nich nějaké stopy. Proč se bojíš, muži
dobrý? Proč trneš mocným strachem? Bohu vyléváš svou krev, a až ji vyliješ,
budeš mít zabezpečen průchod a volnou cestu do nebe a nebudou tě cestou
obtěžovat zlí duchově, nebude tě tížit ani nejslabší výčitka hříchu. Proti
mučedníkům zajisté nevychází satan s obžalobou, ani slova proti nim nepronese,
prchaje daleko, protože jsou jakoby obraz Spasitelův. A jako Pán, prost hříchu,
za nás zemřel, tak i mučedníci, kteří pro Boha vylili krev, ač nejsou bez víc,
budou úplně zproštěni všech hříchů.
- Ostatní svatí, ač vedli čistý a bohulibý život, neodcházejí z tohoto světa
s jistotou, nýbrž v poslední hodince trpí nekonečnou úzkostí, nevědouce, zda
jejich čistý život bude nalezen správným od toho, s nímž srovnáno všechno je
nečisté. Mučedníkům je však dána zvláštní výsada a ojedinělá sláva a tu si
darem Božím zasloužil Vojtěch, výjimka dnes na zemi, šťastný mučedník našich
nešťastných dob. Ó jak blažená, ó jak slávyplná věc je zemříti tak, že se
neobjeví žádné hříchy, neboť ty podle zákona spásy smývá křest a zahlazuje
mučednictví! Jak veliká to důstojnost, jak veliká jistota radosti! Ó jaké
bohatství a poklad, zavříti v jediném okamžiku oči, které viděly lidi a tento
svět, a otevříti ihned zrak vnitřní, aby viděl anděly a Boha, jenž stvořil
všecko krásné a sám je nejkrásnější! A nebude již žádného zla, poněvadž se
přijde tam, kde vše je dobro. Co neví ten, kdo tam zná vševědoucího? Co nemá
ten, kdo tam má všemajícího? Kterému nešťastníku nemůže pomoci ten, komu se
dostane odměny spatřit samého Boha? Pravdivost těchto slov jasně dosvědčuješ
ty, jenž jsi na světě vynikal ctnostmi a přitom zachoval pokoru, čímž ses
podivuhodně proslavil; nyní pak, umřev pro Krista, laskavostí nebes a sladkostí
zázraků jsi se stal slavnějším, ba nejslavnějším. Jasně říkáš, že na celém
světě není nic krásnějšího, nic sladšího než dát sladký život za nejsladšího
Ježíše, a dokazuješ nyní, jak dobře jsi živ, když se u tvých mrtvých kostí
prýští tolik blahodárného a bez přestání se děje tolik zázraků
milosrdenství.
- Ti, kdož byli při onom mučednickém zápase, praví, že pobledlý biskup
nepromluvil ani jediného slova; toliko když ho svázaného vedli na vrcholek
hory, kde mu sedmi oštěpy probodli krásné tělo, toho, jenž mu měl svým oštěpem
zasadit první ránu a jenž se zamračenou tváří mučedníka postavil na místo, kde
měl býti zabit, se otázal slabým hlasem tímto jediným slovem: Co chceš, otče?
Máš, co jsi vždy chtěl, když ti je dovoleno zemřít pro vytouženého Krista; stal
jsi se, šťastný, obětí v ten den, v který pro tebe i pro svět byl ukřižován
Spasitel; tehdy uzdravil celý tento veliký a nemocný svět, nyní pak činí svým
mučedníkem tebe. Neboj se nebezpečí z té strany, že smrt je hořká a plná
úzkosti, neboť kdyby nebylo bolesti ve smrti, jak pěje sladkoústý Řehoř, nebyla
by taková sláva mučedníků. Sedmi dary tě obohatil Kristus, přehojně ti plynula
milost svatého Ducha; nyní proboden na jeho počest sedmi oštěpy obejmi
žádoucího Krista. Nechť ses jakkoli prohřešil v tomto čase, jenž plyne v
sedmidenních intervalech, očistil a odpykal jsi to sedmi ranami: pošlap pod
svýma nohama peklo i zem a stoupaje nade všechno stvořené přitul se k sladkému
Stvořiteli. Blažený člověk, jejž objala rajská sláva, jejž přivedla víra a
krása před zrak Boží, aby poznal, jak praví známé slovo, čeho oko nevidělo ani
ucho neslyšelo, ani do srdce lidského nevešlo, co připravil Bůh těm, kteří jej
milují.
Vzývá tě nyní zkroušené srdce, vzývá neskonalá hříšnost našich časů, volá k
tobě a křičí, přešťastný mučedníku, velká bída naše. Ty, jenž se se svatými
purpurem oděnými raduješ před tváří Boží, jenž hoduješ v místech nejsvětějších
při lahodném zvuku andělských hlasů, nezapomínej na nás, opravdové zajatce,
kteří ani necítíme, v jaké tísni se n~oházíme. Ty, jenž mnoho zmůžeš na dvoře
nejvyššího krále, zjednej nám právo a spravedlnost, vysvoboď nás ze zlého záští
tak velikých nepřátel. Vždyť i nyní, kdy kraluješ s Kristem, musíš přece
naříkat se satirikem: Ó starostí lidských a jaká ve věcech marnost! (Persius,
Sat. I.1)
Ve veliké bídě je potřebí veliké pomoci. Nechť přijdou s tebou všichni svatí,
jejichž uměním jest lidské spasení, nechť s tebou prosí všichni dobří andělé. Ó
lásko, jež s nebe vše řídíš, pohleď s dobrotivou myslí na ubohý svět, jehož
nepravost je v našem věku ještě větší! Učiň, co jsi učinil, když jsi se ze
zbožnosti stal hlínou, když jsi z přílišné lásky prolil krev svou! Mluv ty
přede všemi, z jejichž počtu jsi co nový mučedník vynikl, rci, dobrý Vojtěše:
Nejdražší Bože, smiluj se nad rozmanitými strastmi našich časů! Zkroť nesmírně
se vzmáhající hřích náruživé lakoty, který právě v této době chce zvrhlými
svody zaměniti lásku Boží za lásku k světu, který mluví o dobru a přináší
nakonec jen zlo. Ten hřích slibuje zábavu a způsobuje strasti, slibuje pomoc,
ale dovede jen škoditi. Na to se hodí slovo básníkovo: Píšťala líbezně zní,
když ptáčník chytává ptáka (Cato. Dist. 1, 27, 2), a ještě spíše ono
evangelické: Co prospěje člověku, byť i celý svět získal, ale na duši své škodu
utrpěl? Nad tím naříká v svaté řeči ten, jenž jist sebou má strach z nebezpečí
hrozících nám, kteří stojíce mezi tisíci meči nikdy neusínajícího ďábla a
majíce i sta nebezpečí od přírody vrozených, živíme k tomu ještě morovou ránu
lakoty, jenom aby zevnější svět zahubil vnitřního člověka. Běda, říká,
pohříženi v rozkoších přítomného okamžiku, čím více dosahujeme věcí budících
žádost, tím víc a neuniknutelněji pomáháme rozevřít do nedohledna zející chřtán
lakoty. Trpíme čímsi nestvůrným; když vyhovíme svým choutkám, hladovíme ještě
více, a když dojdeme rozkoší tělesných, nikdy neřekneme dost. To je společné
zlo všech, nejvíce je to bída moje, a jsou-li mně podobní, když bychom měli
celou duší přemýšleti o duchovních věcech, myslíme téměř jen na tělesné.
Můžeš-li něco, zhoj naše rány!
- Nejprve vůdce a velitel zločinného zástupu, planoucí vzteklou zuřivostí, mu
probodl srdce, potom - hnáni zlobou - ostatní rychlou rukou zločin dokonali.
Aby pak ukázal dobrotivý Bůh, že jeho sluha je vysvobozen ze žaláře tohoto
světa, z velkých okovů a všech pout hříchu, pouta rukou se mu sama rozvázala,
když ubili svaté tělo. On pak objal smrt přítelkyni a rozepjal ruce v podobu
kříže, jejž vždy následoval a miloval. Tělo padlo a přimklo se k matce zemi,
svatá duše šťastně vešla do říše života, začala se obdivovat Úsměvu Božímu a
radostem zpívajícího nebe.
Zanechal jsi pod svýma nohama zdánlivou krásu, přesvěč se nyní, co se skrývá
uvnitř. Přejdi od lidských pláčů do jásajícího zástupu andělů, kde tě s radostí
vidí všichni svatí, hlavně mučedníci Kristovi. A ještě nad anděla, ty
mučedníku, vystup slavně ke Králi mučedníků, k živému Spasiteli; k tomu, před
jehož pohledem prchá nebe i země, mluv tváří v tvář, jako Člověk k svému
příteli! Jaké trpkosti jsi unikl! A jakou sladkost máš, kde hluboká rozjímání
poskytují vnitřní osvěžení, kde jídlem a nápojem je ustavičná chvála
Stvořitele!
- Téhož dne prý, když jakýsi kněz sloužil mši svatou a podle církevního
obřadu obětoval posvátnou oběť, pošeptal mu zjevivší se duch, aby vzýval
svatého mučedníka Vojtěcha za přímluvu pro trpící svět. Kněz rád uposlechl
Božího vnuknutí a s ostatními svatými mučedníky vzývá i Vojtěcha, aby jako oběť
Božího milosrdenství orodoval za naše poblouzení.
Bezbožní mužové pak vedli s sebou oba bratry, nemilosrdně svázané, vznešenou
hlavu světcovu oddělili od ostatního těla a obě části dali bedlivě střežiti.
Nemysli, že to činili z úcty ti, kdož dovedou
jen zneuctívati: domnívali se, že od sousedního vévody Boleslava dostanou
mnoho peněz, jakož se i stalo, když prodali vzacný poklad, ctihodnou hlavu i
tělo.
Vy jste dokonali své šílenství, nevědomky však ó jak velikou blaženost jste
zplodili! Tomu, jenž vás chtěl obrátiti ke Kristu, dali jste proti své vůli
nesmrtelné důstojenství.
Byl pak vzácný mučedník, předrahý Vojtěch, umučen toho dne, kdy svatý Jiří
byl rozdrcen pod kamenem. Správně zemřeli oba jednoho dne, neboť oba jsou
dobří ke svým prosebníkům a pomáhají ubohým smrtelníkům, skvějíce se častými
zázraky.
Ó jak často vás vzývám, vy dobří světcové oba! Přimlouvejte, modlete se ke
Kristu, srdci nebe! Nechť vstane hvězda mořská, svatá Rodička Boží, k ní
nechť se připojí anděl Michal a dobrotivý Petr, nechť následují všichni
svatí! Pro Boha přimlouvejte se za ubohé živé, přimlouvejte se před tváří
Páně. Což račiž dáti Pán Bůh pro milovaného syna v Duchu svatém, jemuž jest
sláva, spása lidí, svrchovaná vláda, všichni dobří andělé, s nímž bylo, jest
a bude zlaté království nesmrtelných věku. Amen.
zpět na obsah Další: Kniha o utrpení mučedníka Vojtěcha