Až pak 20. prosince svolav město, dlouhou a příkrou řečí předešlou
rebelii, i Mansfelda, ba i Žižku, a někdy zrozeného mezi nimi Jana
Rokycana (zvoleného na onen čas arcibiskupa pražského, člověka,
jakž on mluvil, lehkomyslného, jehož oni prý šlepějemi kráčejí),
odrhal a hned na trojím rejstříku jména popisovati rozkázal.
Na prvním rejstříku podpisovati se měli již katolíci, a těch se našlo
bylo šest, nových převrhlců.
Na druhém ti, kteří by ve dvou nedělích katolíci býti chtěli.
Na třetím, kteří by se Bohu a císaři protiviti myslili. A když se
jich nejvíce do třetího vpisovalo (t. kteří stále se míti chtěli),
počal jim s svou sběří zlořečiti k šibenici, na kolo, na rožeň, i do
samého pekla odsuzovati, až div že se zlostí nerozpukl.
Druhý den, na sv. Tomáše, nutil všecky do kostela se najíti dáti, a
tu sám, jako jim na sobě příklad dávaje, pod jednou přijímal. Po
obědě rozkázal znovu zvoniti a do kostela přišed, že tam žádného
nenašel (nebo ani ti mniši ještě tam nebyli), popudiv se, vyběhl a po
ryňku, po ulicích, po domích běhaje, koho kde natrefil, holí bil a do
kostela hnal. A tam opět všed, M. Jana Šťastného Strejce, měšťana
předního (jehož pro podezření kalvínství v obzvláštní nenávisti měl),
spatřiv, sukovatým kyjem, kterýž přístojícímu tu sedláku vydřel, naň
se obořil a za utíkajícím až k oltáři se honil, i jak se natrefilo,
hmoždil, pravě: "Ty šelmo bradatá (nebo starých Čechů obyčejem
dlouhou bradu nosil), takés se na rejstříku neustupných poznamenal? a
zpovídati se nechceš?"
On, aby pan hrabě svatého místa ušetře, pamatoval se, prosil.
Pan hrabě pak tím víc přes hlavu, přes ramena, přes ruce tloukl. Až
Felix (Šťastný) klekna, Pánu Bohu se poroučeti začal, a tyran, krev z
něho hrubě téci patřiv, teprv přestal, řka: "Jdi, šelmo, pryč s svou
šelmovskou kalvínskou krví."
A on vstav, z kostela šel, a těm kteří ho potkávali a co se stalo,
tázali: "Cedil jsem krev mezi chrámem a oltářem," odpovídal, "ale pro
Toho, kterýž hojněji pro mne svou vylil."