Jsou tedy nejedni chyceni a do vězení uvrženi, s nímiž téměř všechněmi
jednostejně zacházíno: že skrze jezuity a mnichy, buď chytrostmi a
sliby, neb výhrůžkami a rozličnými strachy k přestupování pohledáváni
byli. Ale to se nejednostejně dařilo, když někteří strachem smrti neb
věčného vězení, aneb netrpělivostí hladu, smradu a jinak zemdleni
byvše, bídně přestupovali a kněžství se odpřisahali, jakýchž několik
bylo; však jiných daleko více z milosti Boží se našlo, jimž ač v
nepřátelské ruce upadnouti dopustil Bůh, statečně však setrvali buď až
do smrti, neb do propuštění, kteréhož se po dlouhém vězení, když Bůh
nepřátel vzteklost uzdou skrocoval, některým dostalo, jako Václavovi
Lipenovi a Danielovi Tychikovi, starcům sedmdesátiletým v Boleslavi,
Danielovi Alginovi v Strakonicích, Vavřincovi Šrámovi v Čáslavi,
Viktorinovi Adami v Praze, Josefu Tomaidovi, Petrovi Gryneovi, Jakubovi
Rytířovi, Janovi Hradskému, Václavovi Pacovskému
v Nyklšpurku (kterýchž pět vyměněno za papežské kněží od Mansfelda
jaté v Opavě l. 1626).
Avšak žádný propuštěn nebyl, leč až prvé revers na sebe učinil,
byl-li by kdy více v království nalezen, aby hlavu ztratil. Nad to
víc někteří penězi se vypláceti museli; někteří s hanbou (jako Daniel
Alginus) biřicem z města vyvedeni.